איסטנבול נוסח ישראל: שפע פינוקים בעיר עכו - שווה לבקר

זה לא קורה בקצב הראוי, אבל דברים בעכו, העיר שזכתה בהכרה מאונסק"ו כנכס תרבות לאנושות, בכל זאת זזים ומשתנים ■ יש חדש בעכו, ושווה לבוא ולהתרשם

מבעד למפתחי הקמרונות הגבוהים, הנתמכים על עמודי שיש דקיקים, הסתננה קריאתו של המואזין לתפילת הערב. מעבר לצריח המחודד ומעל לגגות הבתים נשקף הים, כה קרוב, כה לא מוכר. מעליו חוללו עננים כבדים ריקוד סוער, ובאין גשם - גם מתעתע. לא, אין זו איסטנבול שעל גדות הבוספורוס, זוהי עכו שלנו. כה קרובה, כה זנוחה.

לעת ערב יצאנו לשוטט ברחובות. אל מסגד אל-ג'זאר נאספו ובאו גברים לתפילה. המבנה שב להיות מואר בתאורת לילה שהוזנחה זה שנים. המזרקה בסביל (מבנה שבו מצוי מתקן מים ציבורי המיועד לעוברים ושבים) השיש המפואר שבכניסה אליו חזרה לפעול, והוארה באור קסום. המבנה, כמו גם סביל השיש המפואר שבכניסה אליו, הוארו באור קסום. תושבים נחפזו בסמטאות המפותלות אל בתיהם, חתולי הרחוב אזרו אומץ והילכו בגאווה. ריח נרגילות משכר ומתוק כמו רבץ על העיר כולה והעלה בי ערגה לנינוחות ולרוגע.

זה לא קורה בקצב הראוי, אבל דברים בעכו בכל זאת משתנים. הכספים לא מושקעים היום רק לשימור אולמות האבירים, מנהרת הטמפלרים ושאר השרידים הצלבניים שבמעבה האדמה. גם על-פני השטח מפנה העזובה לאט-לאט את מקומה ליוזמות יפות ומבורכות של שימור והחייאה תיירותית. כך, למשל, התחדש הבזאר הטורקי. לצד שימור מבנה השוק היפה נפתחו בו דוכן מיצים, חנות גבינות (צאן וגם בקר, טל' 050-7331237 של מחלבת גלילי מיער אבירים), קוקושקה (בר ומסעדה, פתוח א'-שבת 10:00-18:00, טל' 04-6990327 ,054-4442952), בית קפה מקומי שעל קירותיו תלויות תמונות צבעוניות של שליטי העבר העות'מאנים ועוד.

בנמל הדייגים של עכו נפתחה לאחרונה מסעדה חדשה: אל-מרסא (המעגן, בערבית). אל-מרסא שוכנת במבנה בית המכס העות'מאני, שחלקים ממנו הם צלבניים, ומשקיפה על המרינה (פתוח: ימים א'-שבת מ-12:00 עד אחרון הסועדים, טל' 04-9019281). את המסעדה פתחו עללא ומוסא, בני המקום וחברי נפש מילדותם. בית הספר שבו למדו צמוד למסעדה. מוסא, השף, הגיע למסעדה בדרך ארוכה שעברה בתל אביב, בחיפה ובשוודיה. במשך שלוש שנים היה השף ראשי במסעדת אורי בורי. ייחודו של התפריט הוא השילוב המיוחד בין מאכלים אירופיים לתיבול ים-תיכוני. מנות הדגל הן סלט תמנון עם שומר ושמיר, בייבי תרד ותפוזים, בייבי קלמארי על מצע משאוושה ברוטב יוגורט-שמיר ועוד. אנחנו אתגרנו את הצוות בהזמנת תפריט צמחוני ולא התאכזבנו. הכול היה טרי, רענן, טעים ואסתטי.

אחד ממיזמי התיירות המרשימים ביותר שידעה עכו (ואולי ישראל כולה) בשנים האחרונות הוא מלון אפנדי (טל' 052-9097391, www.efendi-hotel.co.il), שרבות נכתב עליו (גם במדור זה). המלון מתפרס על שני בתי אחוזה מתפוררים ומטים ליפול שרכש אורי ירחמיאס, הבעלים של מסעדת אורי בורי (טל' 04-9552212) ושל הגלידריה הנודעת אינדומלה (טל' 04-9550481). במשך שמונה שנים שומרו ושופצו המבנים על חלונותיהם המקומרים, עמודי השיש, גרמי המדרגות, הריצוף המקוריים ותקרות העץ המצוירות. אין עוד מבנה בארץ ששומר בכזו רמת גימור. לחלק מהחדרים תקרות מצוירות ולחלקם תקרות עץ משומרות. במלון יש גם חדר לטיפולי ספא זוגי וכן חמאם טורקי מקורי, פרטי, בן 400 שנה, ששומר בשלמותו. מרתף היינות של המלון, הכולל בר יין אינטימי, שוכן במבנה מהתקופה הצלבנית. מרתק לסייר עם אורי במתחם שהקדיש לו שנים רבות וטיפח בו כל פרט ופרט.

את אחד המשפטים שהכי ריגשו אותי הוא השמיע כשניצב איתי במרפסת הצפונית של המלון ואמר: "תסתכל, תראה כמה מתחמים אסלאמיים שונים יש כאן", הצביע על המסגדים, על המרכז הבהאי ועל המרכז הסופי. "אסלאם זה לא מקשה אחת, זה ריבוי פנים. אנחנו נותנים פרס לקיצוניים בכך שאנחנו מדכאים את המתונים, שוחרי השלום. אף אחד אצלנו לא מטריח את עצמו ללמוד מה ההבדל בין סופי לסאלפי", מחה.

המלון הוא אחד המקומות היחידים בעיר שממנו ניתן לראות את הכיפה הכחולה המרהיבה של השאזלייה, המתחם של הסופים השאזלים, שלהם כמה מיליוני מאמינים ברחבי העולם. בניגוד לאסלאם הסלפי, המתבצר בעמדות אורתודוקסיות קנאיות המוקיעות את כל השונה מהן, החברים במסדר הזה מאמינים באהבת האדם, בפתיחות לזולת ועוסקים בתרגולי התבוננות מיוחדים. כשמהלכים ברחוב נור אלדין אל-ישרוטי (ישרוטי הוא מייסד המסדר) כלל לא ניתן לנחש איזה פאר נבנה מעבר לשער הדל. האתר, שבנייתו בעיצומה, עתיד ללא ספק להיות אחת משכיות החמדה של עכו, הן מבחינה אדריכלית והן מבחינה רוחנית. רשמית, האתר טרם נפתח, אך כל עוד שעריו פתוחים ניתן לבקר בו ולקבל הסבר מאלף מאחד מחברי המסדר. לדבריהם עתיד לקום כאן מרכז בינלאומי לחקר דתות ולדיונים, שבבנייתו משתתף גם הדלאי לאמה.

לא רחוק ממלון אפנדי נמצא החמאם של גטאס אמיל, גם הוא בן עכו. בילדותו חווה גטאס את האווירה המיוחדת של חמאם אל-באשא לפני שנסגר והפך למוזיאון. הוא החליט לשחזר את זיכרונות ילדותו, רכש בית ישן והפכו לחמאם טורקי. המקום, שנפתח לאחרונה, מציע חוויית חמאם לקבוצות וליחידים. במסגרת הקאמבק העות'מאני תמצאו פינת ישיבה שבה מוצע כיבוד, סאונות יבשה ורטובה, חדר מסאז', תאי ישיבה מחוממים, מיטות מחוממות למסאז' ולרחצה ועוד (www.gattasbaths.com, טל' 04-6897462, 050-8335210).

בין מדע לאמנות

מעבדות, מסדרונות, חללי הרצאות ומרכז הכנסים של מכון ויצמן למדע מתפקדים לאחרונה כחללים אלטרנטיביים לתערוכות אמנות, כדי להמחיש את הזיקה בין המחקר המדעי לעולם האמנות, ששניהם מנסים להבין את העולם, כל אחד בדרכו. התערוכות הראשונות הן של מיכה לורי, מתי גרינברג ואור רביב. יתקיימו סיורים מודרכים, בחינם. 21.92 ,1.5, 00:61; 1.71, 00:01. חינם, בהרשמה מראש בטל'

8803439-80