השיחה: רמי ויהודית נוסבאום משיקים

מי הגיע להשקת מתחם "הום דייזין" שקם על חורבות קיקה בנתניה? ■ איפה ביקר שגריר ארה"ב בישראל, דן שפירו, בפסק-הזמן מהמו"מ המדיני? ■ וגם: על עסקי הכתיבה של בעלי שילב, איציק אורן

חברת אשטרום נכסים השיקה אמש (ג') את מתחם העיצוב החדש Home Design בנתניה.

המתחם הוקם על שרידיו של מתחם "קיקה", המותג האוסטרי שנפתח ברעש גדול וקרס ברעש גדול אף יותר.

המתחם החדש משתרע על פני שתי קומות בשטח של כ-8,000 מ"ר. בין מותגי עיצוב הבית שמציגים במתחם החדש ניתן למצוא את IDdesign, קסטיאל as is, כרמל קונספט, ניקולטי ועוד. באירוע ההשקה נכחו בעלי קבוצת אשטרום, רמי ויהודית נוסבאום, והמנכ"ל מוטי סלע.


דנה, עופר, אלון ומאיה איתני


רמי ויהודית נוסבאום

הגיעו לברך, להתרשם ולנשנש ממטעמי הקייטרינג של מגי ותולי: ראשת עיריית נתניה, מרים פיירברג, שבירכה ואמרה בהומור שהיא מקווה שזאת הפעם האחרונה שהיא חונכת את המבנה; עופר איתני, יו"ר קבוצת א.פ עיצובים, שהגיע מלווה בילדיו מאיה, דנה ואלון; אביב איתני, מנכ"ל רשת ביתילי; אבי לוי, מנכ"ל קבוצת האחים עופר; משה רוזנבלום, מנכ"ל קניוני מליסרון; משה ורותי קסטיאל; שוקי וענת קסטיאל; עידו ובתיה דיסנצ'יק; הפרסומאי רמי יהושע ורבים נוספים.

שפירו במרכז

בעוד צוותי המשא-ומתן המדיני ספונים בחדרי הדיונים, שגריר ארה"ב בישראל דן שפירו התפנה מהעיסוקים הבוערים וערך בצהרי היום ביקור פסטורלי במרכז פרס לשלום.

דן שפירו, ביקור במרכז פרס לשלום / צילום: קובי גדעון - לע
 דן שפירו, ביקור במרכז פרס לשלום / צילום: קובי גדעון - לע

דן שפירו

עידו שריר, מנכ"ל מרכז פרס לשלום, סיפר לו על הפעילויות שמקיים המרכז למען קירוב בין העמים. כאשר שריר התגאה בפני השגריר שהמרכז מפעיל חוגי ספורט רבים לילדים, ערבים ויהודים, בהם אפילו חוג קריקט, השגריר צחק: "את זה תספרו לשגריר בריטניה, הספורט שלי הוא כדורסל".

"הספר היה הכרזה: I DID IT"

בעלי שילב, איציק אורן, כתב ספר על הדרך הפתלתלה בדרך להצלחה: "הכתיבה אצלי היא חלק מהגשמה עצמית, רציתי להשאיר מסמך לדורות הבאים"

איציק אורן, הספר
 איציק אורן, הספר

איציק אורן

שם הספר: "בוער בעצמותיי".

על הספר: סיפורו של אורן, שהקים עם אשתו שושי את חברת שילב לפני כ-35 שנה, ואת חברת הצעצועים ההתפתחותיים טייני לאב לפני 20 שנה. אורן מספר בגוף ראשון ובאופן אינטימי וחושפני על ילדותו כבן למשפחת עולים מעיראק, על מאבקי צמיחה והישרדות, על קשיים וכישלונות שנעשו לאתגרים ועל הקמת עסקים.

למה החלטתי לכתוב: "הכתיבה אצלי היא לא עיסוק. היא אולי חלק מהגשמה עצמית. רציתי להשאיר אחריי מסמך היסטורי לדורות הבאים ולשתף את העולם בידע ובניסיון שצברתי, בתקווה שיזמים אחרים יוכלו להימנע מטעויות נפוצות בעולם העסקים. בנוסף , בעשר השנים שקדמו לכתיבה, שמעתי חברים ומכרים אומרים לי: 'אתה חייב לכתוב ספר, הסיפור כל כך מיוחד ומרגש'. וזה הדהד לי בראש. עד שהחלטתי לכתוב. זו הייתה גם הזדמנות לסגור מעגל אחרי שנים של מאמצים ומלחמות קיום, מעין הכרזה של I DID IT.

מתוך הספר:

"בעלי עסקים מגלים לא פעם אמת מרה: מי שקופץ 'מעל הפופיק', סופו לשבור את רגליו. גם אנו לא זכרנו את השיעור החשוב הזה ונחבלנו קשות. לא אכחד - הצלחתנו המהירה עלתה לנו לראש.

"...את מחשבותיי בנושא זה זיקקתי וכינסתי תחת הכותרת 'מלכודת היזם המצליח'. לאחר שחקרתי את הכישלון שלנו מהיבטים שונים, התברר לי שהוא אינו מקרה חד-פעמי, ייחודי לנו, אלא ביטוי לתופעה מוכרת בעולם העסקים. היום אני מזהה אותו כתסמונת מוכרת, שאינה מתרחשת בעסק הראשון המצליח, אלא דווקא בהמשך, כאשר האגו דוחף לרוץ הלאה, לקטוף עוד הצלחות, לא לאבד הזדמנויות, מתוך אמונה גרנדיוזית ש'אנחנו, גאוני העסקים, נצליח, כי יש לנו את זה'.

"אני מגדיר יזם מצליח כמי שיצר משהו חדש ש'תפס'. רק מי שהצליח פעם אחת, יוזם עוד מיזמים, אך אלה, למרבה הצער, עלולים לגרור אותו למטה.

הצרה של יזמים רבים ומצליחים היא האגו, היומרות. האגו זקוק לתשואות, להכרה בגדולתו, וגם להטבות הנלוות - עוד כסף, עוד פרסום, עוד הצלחה. האגו הוא האויב מספר אחת של היזם המצליח. צריך להרגיע את האגו ולהרחיק ממנו פיתויים וסכנות, כי הוא הראשון שסובל מחמת הכישלון.

"הצלחה עלולה להפוך לאויב. היא גורמת ליזמים המצליחים לאטום אוזניים לאזהרות. קשה ליזמים צעירים ולא בשלים לוותר על יומרותיהם הגרנדיוזיות. הביטחון העצמי שלהם נוסק לשמים, והם בטוחים שמפתחות החוכמה נמסרו לידיהם. המחיר על אובדן הצניעות עלול להיות כבד ואכזרי.

"איך אפשר להבין את התכחשותו של היזם לסכנה? משהו דוחף אותו, 'מדגדג לו בידיים' להקים מיזם חדש. יזם, מטבעו, הוא איש פעולה. הוא אינו יכול לשבת בשקט על שמריו, למרות שהמיזם הקודם עדיין זקוק לו. הדבר דומה למי שמביא לעולם תינוק חדש, כשהתינוק הראשון עדיין מקרטע על רגליו החלושות.

"זהירות! אם מיזם דומה לתינוק, הרי שאי אפשר להפקירו בידיים זרות. גם אם התינוק החדש הוא גאון, עדיין הוא זקוק להוריו, שיטפחו אותו ויפתחו אותו - מה שנקרא 'להתמקד בליבה'. מוטב להשקיע בנכסיה המהותיים של החברה - המוצר או השירות שהיא מספקת - הדברים שעושים את החברה למה שהינה, לפני שכובשים שדות חדשים. מניסיוני, עסק מצליח יכול להמשיך לצמוח, אם שומרים כראוי על הליבה".