2013 במזון: תנובה התחזקה, קוקה-קולה ויוניליוור נחלשו

כמחצית מקניות המזון והמשקאות בשנה החולפת - 16.73 מיליארד שקל - הוצאו על המותגים של תנובה, שטראוס, אסם-נסטלה, קוקה-קולה ישראל וקבוצת נטו

שוק המזון והמשקאות בישראל ממשיך להיות ריכוזי במיוחד. בשנה החולפת החזיקו יחד חמשת הספקים המובילים בשוק בנתח שוק כספי של 50.2% - שיעור שאין לו אח ורע בעולם. במילים אחרות, כמחצית מקניות המזון והמשקאות של הצרכנים - 16.73 מיליארד שקל - הוצאו על המותגים של תנובה, שטראוס, אסם-נסטלה, קוקה-קולה ישראל וקבוצת נטו.

בחתך רחב יותר, החזיקו אשתקד עשרת הספקים המובילים בנתח שוק כספי של 61.9%, אם כי כוחם המצרפי נחלש במעט, שכן בשנת 2012 הם החזיקו יחד בנתח שוק של 62.2%.

מכירות שוק המזון והמשקאות הסתכמו בשנה החולפת ב-33.33 מיליארד שקל - גידול של 3.9% שמקורו בעליות מחיר.

ניתוחי הצריכה הכמותית הראו לאורך כל השנה כי חלה ירידה בצריכה.

שלושת הספקים הגדולים ביותר בשוק - תנובה, שטראוס ואסם-נסטלה - שמרו על כוחם. תנובה החזיקה בשנה החולפת בנתח שוק כספי של 17.4%, והצליחה, כאמור, לשמור על כוחה בשל התחזקותה בשוק החלב המהווה את ליבת פעילותה.

עם זאת, שנת 2014 לא מבשרת טובות לתנובה, בשל החלטת הממשלה להכניס את הגבינה הלבנה והשמנת המתוקה לפיקוח מחירים. צעד זה אילץ את תנובה להכריז על ירידות מחיר במוצרים נוספים ודומים של החברה.

עם זאת, נראה כי תנובה לא תיפגע בנתחי השוק שלה, והפגיעה תבוא לידי ביטוי רק בשורה התחתונה, קרי, ברווח.

כפי שנחשף ב"גלובס", בתנובה מעריכים כי צעד הממשלה יביא לאובדן רווח של 60 עד 70 מיליון שקל לתנובה.

החברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה-קולה ישראל) רשמה היחלשות של 1.2% במכירות, ואיבדה כתוצאה מכך נתח שוק. נראה כי מקור ההיחלשות של קוקה-קולה ישראל הוא בהיחלשותה של החברה-הבת טרה, שנחבטה בשנה החולפת בשווקי חלב.

מי שעוד רושמת היחלשות היא חברת יוניליוור ישראל, שבולטת בשוק המזון בשליטה הבלתי מעורערת שלה בקטגוריית דגני הבוקר עם קורנפלקס תלמה, "כריות", "עוגי" ומותגים נוספים. יוניליוור חתמה את השנה החולפת עם ירידה של 2.1% במכירות.

מבין עשרת הספקים המובילים, טמפו ודיפלומט בולטים בהתחזקות עם עלייה של 10.6% ו-8.2% במכירות בהתאמה.

העשירייה השנייה של הספקים המובילים כוללת את ליימן שליסל, מאפיות אנג'ל, סוגת, גלידת שטראוס, ויסוצקי, ווילי פוד, שסטוביץ, גלידות נסטלה, מחלבות גד, ומאפיית ברמן.

מביניהן, ווילי פוד בולטת עם עלייה של 21% במכירות, אחריה שסטוביץ עם עלייה של 11.1% במכירות, ואחריהן ויסוצקי וגלידות נסטלה עם עלייה של כ-9% במכירות.

במקביל, גלידת שטראוס ומאפיית ברמן נחלשות.

ספקי שוק המזון
 ספקי שוק המזון