חשש בעקבות המבצע של בזק לשדרוג חינם ל-100 מגה

מתחרותיה של בזק טוענות כי המבצע שלה מראה מדוע ללא פיקוח על מבצעיה אף אחד לא יוכל להתחרות בה ■ בזק: "המבצע זמין לכל הספקיות"

מבצע השדרוג ל-100 מגה שהשיקה אתמול (ג') בזק ישמש את חברות התקשורת במסגרת התגובות שלהם לשימוע שמקיים משרד התקשורת בימים אלה להסדרת השוק הסיטונאי.

לטענת מתחרותיה של בזק, המבצע של בזק ממחיש מדוע אף שחקן שירכוש תשתיות מבזק לא יכול להתחרות בה, אם היא מחליטה לעשות מבצע לשדרוג חינם של קצב הגלישה.

מבחינה זו, העיתוי של המבצע של בזק משחק לידיים של השחקנים בשוק, כיוון שהוא לכאורה מלמד על עוצמת האיום מצד בזק במקרה שיוסרו המגבלות מעל החברה, ובעיקר את העובדה שללא טיפול בסוגיית הפיקוח על מחירי המבצעים שלה (margin squeeze), יהיה קשה מאוד להתחרות בה.

בזק יצאה אתמול (ג') במבצע לפיו ניתן לשדרג בחינם את מהירות הגלישה ל-100 מגה, למי שיעשה זאת דרך האתר החדש שלה. מהלך זה של בזק נועד להתחרות בעיקר בהוט, שלה מותר לשווק חבילות טריפל, ואילו לבזק אסור.

עם יצירת "השוק הסיטונאי", קרי: מבנה תחרות חדש בשוק התקשורת, יוכלו מתחרים לרכוש תשתיות מבזק במחיר מפוקח. משרד התקשורת פרסם שימוע ציבורי, שממתין לתגובות בזק ושאר המפעילים.

המפעילים נגד מודל השוק הסיטונאי מתבססים על שני טיעונים עיקריים:

1. בזק תוכל לצאת במבצעים, כפי שאכן יצאה אתמול, ולהוריד את מחירי התשתית שלה, גם למחירי הפסד, כל זאת מבלי שחברות שקונות ממנה תשתיות ויחכרו ממנה קווים יוכלו לקבל אותה ההנחה. משרד התקשורת כלל לא התייחס לסוגיית ה-margin squeeze במסגרת השימוע, ואמר שהיא תטופל בנפרד. אלא שבקצב בו המשרד עובד, לא ברור מתי יהיה מודל מוסכם.

2. מודל השוק הסיטונאי אינו מאפשר למתחרים בבזק להיכנס לטלוויזיה על גבי האינטרנט. כל זאת, על אף שאחת ממטרות המהלך המרכזיות היה ליצור תחרות להוט וב-yes באמצעות טלוויזיה אינטרנטית.

ייתכן שהמתחרים ידרשו לקבוע מחיר קבוע לקו, ללא תלות להיקף הצריכה של המנוי. ההערכה היא שהם לא ייצאו נגד המחירים שקבע המשרד לטלפוניה ואינטרנט ברשת בזק, בהנחה שמדובר במחירים טובים שיאפשרו תחרות.

מבזק נמסר בתגובה: "המבצע זמין לכלל הספקיות לשימושן המלא, כשהוא מאפשר ללקוחות לשדרג בחינם למהירות של עד 100 מגה על בסיס התשתית של בזק. מדובר במבצע מוגבל בזמן, שמטרתו קידום אתר האינטרנט החדש של בזק, המעניק כלים חדשניים לשירות עצמי. לכן, השדרוג אפשרי רק ללקוחות המבצעים את פעולת השדרוג באתר".