מחר: שפים יבשלו לכם בחינם במסיבת רחוב בנמל ת"א

לראשונה: מסיבת רחוב בהשתתפות שפים שיבשלו חומרי גלם שנותרו בדוכני השוק בנמל ת"א, ויחלקו את המנות לקהל הרחב, לצורך העלאת המודעות לתופעה הרחבה של בזבוז מזון בעולם

כמויות המזון שאנחנו משליכים לפח האשפה יכלו לקיים מאות אלפי רעבים. במטרה להעלות את המודעות לתופעה הרחבה של בזבוז מזון בעולם, ייערך ביום ד' השבוע (9 באפריל) בשוק האוכל המקורה בנמל תל אביב, ערב "דיסקו שוק". למה הכוונה? עם סגירת דוכני השוק ייאסף המזון שנשאר, שבדרך כלל נזרק לאשפה, ויחד עם שפים, טבחים וחובבי בישול יוכנו מנות שיוגשו חינם לכל המשתתפים. כל זאת על רקע מוזיקה טובה וקצבית.

בין השפים שייקחו חלק באירוע: אביבית פריאל, שף סבינה ולדמן, שף יאיר יוספי, שף עודד חצבני ועוד.

את האירוע יזמה השלוחה הישראלית הצעירה של ארגון הסלואו פוד הבינלאומי (SFYN - Slow Food Youth Network), והוא חלק ממגוון פעילויות חובקות עולם שמטרתן להמחיש את בזבוז המזון שמושלך לפח ויכול לשמש כארוחה של ממש. קהילת הדיסקו העולמית היא חלק מפעילויות הארגון (שפועלת בעולם תחת שמות שונים), כשרעיון הדיסקו נולד כאמצעי שמח וצעיר לתקשר פתרונות טעימים ומזינים למזון המבוזבז ולבנות קהילה שיתופית של אנשים המחויבים למאבק בתופעה.

לא שאריות, אלא חומרי גלם טריים

"מדובר בפעילות ראשונה, אבל ללא ספק יהיו עוד אחריה", אומרת אחת היזמיות, שי שבח. "הרעיון הוא לבנות קהילה עם מודעות לנושא בדומה למה שקורה בעולם. פעילויות נוספות יכללו עוד אירועי דיסקו וארוחות משותפות, שבהם כל אחד יביא סיר עם אוכל מהבית וכולם יחלקו את המזון". כל הפעילויות ייערכו במרחב הציבורי והן תהיינה פתוחות לקהל הרחב: "במדינות שבהן הפעילות הזו נערכת, אנשים כבר מכירים את המושג "דיסקו" ויודעים ששם יכולים לקבל ארוחה טובה חינם - עניי העיר וכל מי שרוצה".

חשוב לציין כי חומרי הגלם שמהם תוכן הארוחה הם לא שאריות מזון מבושל אלא מוצרי שוק שלא נמכרו: "השיח הציבורי הוא על מיליארד רעבים בעולם, ואנחנו דווקא פונים ל-3 מיליארד הנותרים שחיים בבזבוז מטורף בעקבות צריכת יתר. הרעיון הוא להמחיש שגם עגבנייה לא יפה שלא נמכרה יכולה לשמש כחומר גלם מצוין לארוחה. האומנה שלנו היא שמזון בריא הוא מזון הוגן שבהכנתו הייתה פגיעה מינימלית בסביבה ובאנשים", אומרת שבח.

הפעילות פתוחה לקהל הרחב והמזון חינם. בירה (מלכה) וכוס יין יימכרו ב-15 שקל לכוס ודוכן מיצי פירות יימכרו במחירי עלות. כל היזמים והמשתתפים פועלים בהתנדבות כשההיענות, לפי שבח, הפתיעה את היזמים: "גם אנשים שעוסקים בתחום וגם כאלה שלא, נתנו יד ושמחו לקחת חלק באירוע הזה.

"אנחנו גאים להיות חלק מרשת בינלאומית של חברים שאוהבים אוכל וחולקים השקפת עולם משותפת, שאוכל שצריך להיות טעים, איכותי, נקי והוגן, ושתהליך הייצור שלו אינו פוגע בסביבה ונותן כבוד והכרה למגדלים וליצרנים. אנחנו רוצים לשמור על המסורת ותרבות האוכל המקומית ולקדם אוכל עונתי ומקומי".

פעילויות ה-SFYN יבואו לידי ביטוי באירועים חברתיים שבהם אוכלים טוב, שותים, חוגגים ומקדמים יחד את המטרות שלשמן הוקם הארגון.