הסדר אי.די.בי: למה שכר-הטרחה העצום מגיע לגבאי ואולמן?

נאמני הסדר החוב מהגדולים שהיו בישראל, שיגרפו לכיסם סכום דמיוני של עד 14 מיליון שקל, אמנם עשו עבודה אינטנסיבית, מסורה ויעילה והצליחו להחזיר לנושים קרוב ל-70% מכספם, אבל עדיין - זהו תפקידם ■ דעה - אפרת פרץ

הסדר החוב באי.די.בי יצא כבר לדרך. הנושים החלו לקבל את חלקם, ודחיית ערעורו של בעל השליטה לשעבר, נוחי דנקנר, סיימה באופן רשמי את 'פסטיבל' הסדר החוב המתוקשר, הממושך והיקר ביותר שידע שוק ההון המקומי מעודו.

ומי הם המנצחים הגדולים של הסדר החוב? לא הנושים, שזכו לתספורת של 30% לפחות על כספם, ובינתיים גם לא גם בעלי הבית החדשים - אדוארדו אלשטיין ומוטי בן-משה, שצפויים להשלים השקעה של כמיליארד שקל בקונצרן, וספק אם יראו בזמן הקרוב תשואה חיובית על כספם.

המנצחים הם שני מומחים שמינפו בעקבות ההסדר את מעמדם ואת מצבם הכלכלי - אייל גבאי וחגי אולמן - נאמני הסדר החוב מטעם בית המשפט. השניים צפויים, לאחר אישור בית המשפט אמש (א'), לגרוף לכיסם סכום דמיוני של עד 14 מיליון שקל מכספי אי.די.בי, כולל מזומן, מניות ואחוזים מכספים שיינבעו מתביעות עתידיות.

למה כל זה מגיע להם? לא ניתן אמנם לקחת מצמד הנאמנים את הקרדיט על עבודה אינטנסיבית, מסורה ויעילה של משרדיהם תחת תנאי לחץ בלתי שגרתיים, כאשר בסופו של יום הם הצליחו להחזיר לנושים קרוב ל-70% מכספם, בהסדר חוב שהיקפו כ-2 מיליארד שקל.

אבל עדיין, זהו תפקידם של השניים. עבור כך הם תוגמלו עד היום בשכר שעתי בלתי מבוטל של כ-800 שקל כל אחד. בואו לא נשכח גם כי הם, הנאמנים, בניגוד לנושי האג"ח של אי.די.בי, לא לקחו על עצמם שום סיכון. גם אם הסדר החוב היה נופל במהלך השנה החולפת, את שכרם הם היו ממשיכים לקבל.

מילים כמו "הסדר חוב בלתי שגרתי" או "הליך מורכב ומיוחד" בהן השתמש השופט איתן אורנשטיין להצדקת השכר לשניים, עדיין לא מכשירות את התשלום. שכן אורנשטיין קבע פה תקדים נוסף, כאשר הציב בנצ'מרק גבוה לשכר המומחים למיניהם בתעשיית הסדרי החוב שפורחת זה למעלה משנתיים, וזאת על חשבון החברות שנקלעו להסדר חוב. ייתכן שבכך אף נתן תמריץ נוסף לשגשוגה.

כל זאת, בשעה שוועדת הסדרי החוב בראשות מנכ"לית האוצר, יעל אנדורן, שהוקמה לנוכח הביקורת הציבורית שעורר גל ההסדרים האחרון בשוק ההון המקומי, מבקשת להגביל את התשלומים לגורמי מקצוע המלווים ומובילים את הסדרי החוב.

גבאי ציין לאחרונה בראיון שנתן ל"גלובס" כי אי.די.בי מהווה עבורו ועבור אולמן את "תיק חייהם". אנחנו נוטים להסכים עמו. ראשית, ייתכן כי תיק אי.די.בי יהיה הגדול ביותר שאי-פעם יצא לשניהם לטפל בו. שנית, לא רק שהוא העמיד אותם במרכז מפת המומחים בשוק ההון, הוציא את אולמן מהאנונימיות היחסית שאפפה אותו בתחום, ולגבאי סלל כיוון חדש בשוק ההון - ההסדר גם הפך אותם לשני אנשים עשירים מאוד.