בלי ועדה: מנכ"ל רשות בתיה"ח יתמנה כמשרת אמון

בדיקת "גלובס" מעלה כי יעל גרמן העניקה "פרס" לבתי החולים איכילוב, תל השומר ורמב"ם, והחריגה אותם מאחד הסעיפים שעברו היום בממשלה בעניין הקמת הרשות החדשה

הממשלה אישרה היום (א') את הצעת המחליטים שהגישה שרת הבריאות, יעל גרמן, המהווה אימוץ כמעט מלא של מסקנות ועדת קן בראשות רונית קן, ולפיה בתי החולים הממשלתיים (לא כולל הגריאטריים והפסיכיאטריים) ינותקו ממשרד הבריאות ויעברו לניהולה של רשות חדשה שתהיה כפופה למיניסטריון. אלא, שברגע האחרון הוחלט בממשלה כי מנכ"ל הרשות יתמנה כמשרת אמון אישי של השרה ושל שרי הבריאות האחרים בעתיד, ולא באמצעות ועדת איתור מקצועית כפי שנקבע במקור. בלשכתה של גרמן הבהירו כי לא היא ביקשה זאת, אולם "קיבלה את ההצעה".

מתברר כי במהלך ישיבת הממשלה טענו מספר שרים כי מוטב להגדיר את התפקיד כמשרת אמון "כדי שיהיה קל יותר לפטר את המנכ"ל במקרה הצורך", זאת אף שממילא מדובר במשרה בחוזה בכירים ואף שהצעת המחליטים המקורית קבעה כי הקדנציה של המנכ"ל תהיה קצובה. לא בכל יום קמה בישראל רשות חדשה עם משרות חדשות, כך שלא מן הנמנע כי השרים מיהרו לנטרל את האפשרות כי המינוי יתבצע מעתה ועד עולם באמצעות ועדת איתור. גרמן, חברת סיעת "יש עתיד" שחרטה על דגלה תרבות פוליטית חדשה ונקייה, קיבלה כאמור את "הטיפ" של חבריה השרים.

בדיקת "גלובס" מעלה סימן שאלה נוסף סביב החלטת הממשלה היום. בהצעת המחליטים שהונחה היום על שולחן הממשלה הופיע משפט קטן אך משמעותי שלא הופיע אפילו בהצעת המחליטים ששלחה מזכירות הממשלה ביום חמישי. מדובר על סעיף 9 בהחלטה שקובע כי "במשא ומתן לחתימת הסכמים עם לקוחות מוסדיים ואחרים של בתי החולים (בעיקר קופות חולים), תהיה הרשות אחראית לכך שבתי החולים לא יפעלו באופן שיש בו פגיעה באפשרות לניהול המשא ומתן באופן הוגן וללא ניצול לרעה של כוחם המשותף".

מדובר בסעיף חשוב למדי, אלא שבהצעת המחליטים שהופצה ביום שישי האחרון ואושרה היום בממשלה כאמור, התווסף משפט נוסף: "הרשות לא תהיה מעורבת במשא ומתן של בתי החולים הממשלתיים העל-אזוריים". מי אלה בתי החולים העל-אזוריים? איכילוב , תל השומר ורמב"ם - בתי החולים הגדולים שלפחות שניים מהם "כיכבו" בתחקירים של "גלובס" בשנה האחרונה, אשר חשפו גם את היעדר היכולת או הרצון של משרד הבריאות לפקח עליהם.

השרה גרמן טוענת כי המשפט הנוסף נועד דווקא להיטיב עם בתי החולים הקטנים ולמנוע מבתי החולים הגדולים לשתף פעולה ביניהם במו"מ מול קופות החולים ובכך לקבל מחירים טובים יותר לעומת בתי חולים קטנים, תוך כיפוף קופות החולים שממילא גירעוניות. ואולם, גורמים במערכת הבריאות ששמעו על כך מ"גלובס" לא ממהרים לקבל את הגרסה הזו. הם טוענים כי מדובר ב"פרס" לבתי החולים הגדולים, שכן המשפט המדובר לא קובע שום מגבלה על אופן ניהול המו"מ מצד בתי החולים האלה - הוא דווקא מבהיר כי הרשות החדשה לא תוכל להתערב במו"מ שכזה.

על פי אחד הגורמים, בית חולים גדול כמו רמב"ם יכול לנצל את כוחו כך שיעניק לקופת חולים תמריצים להעדיף אותו על פני בית החולים בני ציון או בית חולים אחר במרחב חיפה, וכי דווקא התערבות של הרשות במו"מ שכזה יכולה לסייע לאותם בתי חולים קטנים ולקופות.

הפעם זה נראה אחרת

על פי החלטת הממשלה, תוקם כבר בחודשים הקרובים רשות חדשה שתנהל את בתי החולים הממשלתיים בכל ההיבטים הארגוניים והכלכליים, בעוד שמשרד הבריאות ישמש כרגולטור בהיבטים הרפואיים-מקצועיים בלבד וימשיך להתוות מדיניות בתחומים אלה.

נקבע כי עד ה-1 ביולי הקרוב תביא השרה לאישור הממשלה את מינויו של מנכ"ל הרשות. עד אוקטובר הקרוב אמור המנכ"ל לעבוד כמנהל "הרשות שבדרך" בצד צוות הקמה שיורכב מאנשי משרד האוצר, משרד הבריאות, משרד רה"מ ורשות החברות. על פי לוח הזמנים שנקבע, הרשות תחל לפעול רשמית מאוקטובר, אולם לשרת הבריאות תהיה סמכות לדחות את הפעלתה עד נובמבר 2015 לכל המאוחר. בכל בית חולים יוקם לראשונה מעין דירקטוריון שיוגדר כ"ממשל יחידתי", שיפקח על עבודת ההנהלה ויהיה כפוף בעצמו לפיקוח הרשות.

עוד הוחלט, בדומה למסקנות ועדת קן, כי כלל הגופים הקשורים לבית החולים, לרבות אגודות ידידים, קרנות מחקר וחברות-בנות שהוקמו על ידי קרנות אלה, יהיו כפופים לרשות החדשה ויחויבו בשקיפות מלאה. כן נקבע כי הרשות תוכל להטיל סנקציות כספיות או אחרות על בתי החולים, זאת כדי להגביר את יכולת האכיפה והפיקוח בהשוואה למצב הנוכחי. המילה שקיפות חוזרת על עצמה בהצעה שאושרה גם בכל הקשור לזמינות תורים והיבטים רפואיים אחרים.

למעשה, ב-30 השנים האחרונות התקבלו שורה של החלטות ממשלה דומות שתכליתן לנתק את בתי החולים הממשלתיים ממשרד הבריאות, במקביל לשורה של ועדות ציבוריות שהמליצו כן. עם זאת, לראשונה ישנה הסכמה מקיר לקיר על הצורך הזה, וכי אפילו ההסתדרות הרפואית שהתנגדה בעבר, לקחה חלק בעבודת ועדת קן ולא התנגדה להמלצות.

שרת הבריאות גרמן אמרה היום לאחר אישור הממשלה: "משנכנסתי לתפקידי וגיליתי עד כמה סוגיית ריבוי הכובעים של משרד הבריאות מעסיקה את מערכת הבריאות כבר למעלה משני עשורים, במהלכם דנו בנושא מבקר המדינה וכמה ועדות, החלטתי שזה מצב לא סביר. לקחתי על עצמי לבחון את הפתרון הנכון ולדחוף למימושו. היום זהו יום בשורה למערכת הבריאות, ובעקבות החלטת הממשלה אני נחושה להקים את הרשות החדשה מהר ככל הניתן".

עיקרי המלצות ועדת קן לבתי החולים הממשלתיים
 עיקרי המלצות ועדת קן לבתי החולים הממשלתיים