כיל לבג"ץ: לחשוף את המסמכים של ועדת ששינסקי 2

כיל טוענת כי הוועדה מסרה לה רק מסמכים בודדים ומסרבת להעמיד לרשותה את התחשיבים המלאים שערכה במטרה לגבש את מסקנותיה ■ גם התנועה לחופש המידע, אט"ד והתנועה לאיכות השלטון דורשים מהוועדה לחשוף מסמכים

קבוצת כימיקלים לישראל (כיל) וחברות-הבת שלה, מפעלי ים המלח, תרכובות הברום, חברת המגנזיום ורותם אמפרט, עתרו היום (א') לבג"ץ בדרישה להורות על חשיפת המסמכים והנתונים שעל בסיסם גובשה ההמלצות של הוועדה לבחינת חלקה של המדינה במשאבי הטבע, בראשות פרופ' איתן ששינסקי.

לטענת כיל , פניותיה לוועדת ששינסקי 2 לקבלת המסמכים האמורים נענו בסירוב, וזאת באופן שמקשה עליה להתייחס באופן סדור לטיוטה שפרסמה באמצע החודש שעבר. ההמלצה המרכזית של הוועדה היא להטיל על כיל מס של 42% על רווחי יתר בעקבות ניצול של משאבי טבע.

בעתירה, שהוגשה בידי עורכי הדין דוד תדמור, אפרת כהן ואורטל גר, נטען בין היתר כי "המלצות בדבר שינויים כה דרמטיים ובעלי משמעות כלכלית אדירה לעותרות מחייבות שימוע בהתאם להוראות הדין - על בסיס החומר שעמד בפני הוועדה עת גיבשה את מסקנותיה ותוך מתן פרק זמן סביר ללמוד את החומר, להגיב לו ולהשיב למסקנות הוועדה. לא כך נוהגת הוועדה".

בכיל טענו כי עד כה הוועדה מסרה לה רק מסמכים בודדים, והיא מסרבת להעמיד לרשותה את התחשיבים המלאים שערכה במטרה לגבש את מסקנותיה. בכיל דורשים גם פרוטוקולים מהדיונים שהתקיימו בוועדה ומדיונים שקיים צוות המשנה שלה.

גם הארגון הסביבתי אדם טבע ודין, התנועה לחופש המידע והתנועה לאיכות השלטון פנו בשבוע שעבר למשרד האוצר בדרישה לחשוף פרוטוקולים מדיוני הוועדה. שלושת הארגונים ביקשו, מתוקף חוק חופש המידע, נתונים אודות כל הישיבות שקיימה הוועדה, הפגישות והסיורים בשטח שהתקיימו בעת פעילותה. בנוסף, הארגונים דורשים מהאוצר לחשוף את הסכמי הסודיות שהוועדה חתמה עליהם מול החברות השונות שבעניינן דנה.

בהודעה שפרסמו הארגונים נאמר כי הם דורשים מהאוצר נתונים מספריים שעל בסיסם ועדת ששינסקי 2 הגיעה למסקנה כי המלצותיה יאפשרו הכנסה של כחצי מיליארד שקל בשנה לקופת המדינה.

על-פי בקשת הארגונים, שהוגשה לממונה על יישום חוק חופש המידע במשרד האוצר, המידע הנדרש אמור לכלול נתונים בדבר עלויות המכר של החברות; עלויות התובלה והשיווק; פירוט אודות התאמות שנעשו כחלק מעיבוד הנתונים; כל נתון מספרי שעליהם נסמכת הוועדה ועוד.