"צוק איתן": מכירות המזון בחיפה ירדו יותר מאשר בדרום

נילסן: לראשונה מתחילת המבצע, מכירות המזון החלו לרדת ■ סטורנקסט: מכירות מברשות השיניים ומוצרי הגילוח נסקו כתוצאה מהתרומות לחיילי צה"ל

מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי
מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

לראשונה מתחילת מבצע "צוק איתן", ענף המזון מציג ירידה במכירות, וזאת בשבוע השלישי למבצע בהשוואה לשבוע הראשון והשני של המבצע - כך עולה מניתוח שערכה חברת נילסן. ענף המשקאות ממשיך לרדת זה השבוע השלישי ברציפות, ובסך-הכול מציג ירידה כספית של 4.4% במהלך המבצע בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד.

במהלך שלושת השבועות של המבצע נרשמה סטגנציה בכלל שוק הצריכה השוטפת (FMCG), וזאת בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. הסטגנציה מעידה בהכרח על שחיקה במכירות, הן בשל גידול האוכלוסייה הטבעי העומד על כ-2% בשנה והן בשל עליית המחירים שביצעו הספקים.

בחלוקה גיאוגרפית מתברר כי המכירות באזור הצפון ובעיר חיפה נפגעו יותר מאשר המכירות בדרום, וירדו ב-2.1% ו-1.8% בהתאמה - לעומת ירידה של 1.6% באזור הדרום.

לעומת זאת, בתל-אביב נרשמה סטגנציה, באזור המרכז נרשמה עלייה של 0.4%, ואילו באזור ירושלים המכירות עלו ב-3.6%.

תורמים לחיילים: עלייה במכירות מברשות שיניים ומוצרי גילוח

בחלוקה לענפים, תחום המזון רשם עלייה כספית של 0.6%, ואילו תחום טיפוח הפרט עלה ב-1.3% - עלייה שנבעה, כפי הנראה, מקניות מוצרי הטיפוח עבור חיילי צה"ל.

מניתוח של סטורנקסט עולה כי רכישת המוצרים עבור חיילי צה"ל הכפילה את מכירות מברשות השיניים והקפיצה ב-75% את מכירות הדיאודורנטים לגברים. בנוסף, כתוצאה מכך גם מכירות מוצרי הגילוח נסקו ב-57%, ומכירות המגבונים הלחים והסבונים עלו בכ-30%.

מהניתוח של נילסן עולה עוד כי בשבוע השלישי למבצע גם הערוץ השכונתי וגם הערוץ המוזל (דיסקאונט) נחלשו מעט, וייתכן כי ההיחלשות נבעה מ"הצטיידות" בשבוע קודם.

בסיכום תקופת המבצע, מכירות חנויות הדיסקאונט ירדו ב-3.1%, מכירות הערוץ השכונתי והערוץ החרדי עלו בכ-3%, ואילו חנויות הנוחות ספגו ירידה של 5.2%.

"צוק איתן" הביא ללא ספק לעלייה בהזמנות באונליין, כשהעלייה הגדולה ביותר נרשמה בעיר אשקלון - פי 3.9 לעומת התקופה שלפני המבצע. בעיר אשדוד עלו הזמנות האונליין פי 3.5, ובבאר-שבע פי 1.8.

גם ביתר חלקי הארץ ניכרת עלייה בהזמנות האונליין: בראשון-לציון, בחולון ובנס-ציונה עלו הזמנות האונליין פי 1.5, ואילו בירושלים ובתל-אביב הוכפלו ההזמנות באינטרנט.

השפעת צוק איתן על הצריכה השוטפת
 השפעת צוק איתן על הצריכה השוטפת