פרופ' לשעבר ב-MIT ובנו הודו בביצוע הונאה בחצי מיליארד דולר

השניים פיתו משקיעים להפקיד כסף בקרן גידור שהסתמכה כביכול על מודל שפיתח האב, ושיקרו לגבי ביצועיה ■ המעשה התגלה במסגרת חקירת מיידוף

גבריאל ביטרן / צילום: מתוך אתר MIT
גבריאל ביטרן / צילום: מתוך אתר MIT

פרופסור לשעבר במכון לטכנולוגיה של מסצ'וסטס (MIT), ובנו של הפרופסור הסכימו להודות בביצוע מעשי מירמה בהיקף 500 מיליון דולר באמצעות קרן גידור. מעשי המירמה של השניים נחשפו בידי חוקרים שבדקו את הונאת הפונזי של ברנרד מיידוף.

גבריאל ביטרן, שכיהן כפרופסור וכדיקן עמית בבית-הספר לניהול של MIT, ובנו, מרקו, פיתו משקיעים להפקיד את כספיהם ב-GMB קפיטל מנג'מנט, וזאת באמצעות הצהרות כוזבות כי ניהלו בהצלחה את השקעותיהם של בני משפחה וחברים באמצעות שימוש במודל שמבוסס על מחקריו של האב. כך עולה מכתב האישום שסיפקו תובעים פדרליים בבוסטון.

האב ובנו, שגייסו יותר מ-500 מיליון דולר בשנים 2005-2011, הפקידו כספים ב"קרנות של קרנות" שנשענות על השקעותיהן של קרנות גידור אחרות, והעבירו כספים לחברה של מיידוף ולקרנות מתווכות הידועות כ'קרנות מזינות' (feeder funds), לדברי התובעים.

הקרנות של גבריאל ומרקו ביטרן ספגו הפסדים של יותר מ-140 מיליון דולר. השניים שילמו לעצמם דמי ניהול בסך 16 מיליון דולר לאורך כל חיי הקרנות, ונטלו חזרה 12 מיליון דולר מהשקעותיהם העצמיות כשהקרנות נקלעו לקשיים.

לדברי התובעים, השניים דנו במעשי המירמה שלהם במסרי דואר אלקטרוני.

"אדם בעל ניסיון וידע במגזר הפיננסי ופרופסור ותיק ב-MIT לא היה צריך לנהוג כך", אמר גבריאל ביטרן באימייל ששלח לבנו ביולי 2009 ושצוטט בידי התובעים. "אני חש מבוכה גדולה מאוד מכיוון שסיפרנו סיפור שלא היה אמיתי!".

באימייל ששלח לאביו בספטמבר 2009 כתב מרקו: "אנחנו בהחלט שותפים שווים בזה" ו"המון בעיות נגרמו מהכוונות הטובות שלי וממעשים מאוד פסולים בתחום היושר".

במהלך חקירת קורבנות פוטנציאליים של הונאת הפונזי של מיידוף ב-2009, החלו רשויות הפיקוח הפדרליות לבדוק גם את טענותיהם של גבריאל ומרקו ביטרן כי השיגו תשואה שנתית ממוצעת של 16%-23%.

לאחר שרשות ניירות ערך של ארה"ב (SEC) פתחה בחקירה, נקטו השניים צעדים להגן על נכסיהם באמצעות הוצאתם מ-GMB לישויות אחרות, תוך שימוש בשמו של בן משפחה שלא היה מודע למעשיהם. ב-2012 הסכימו השניים לשלם 4.8 מיליון דולר בהסדר כופר עם ה-SEC, שטענה כי הם שיקרו למשקיעים לגבי הצלחותיהם בתחום ההשקעות.

גבריאל ומרקו יודו בסעיף אחד של קשירת קשר להפר את חוקי ניירות ערך, בביצוע מירמה באמצעים אלקטרוניים ובזיוף מסמכים. עונשו של כל אחד מהם עשוי להגיע ל-5 שנות מאסר, על-פי ההסכמים עם התובעים.

גבריאל ביטרן בן ה-69 היה פרופסור ב-MIT בשנים 1978-2013, והתמקד במחקר ובייעוץ בתחום "התמחור האופטימלי". מרקו ביטרן בן ה-39 מחזיק בתואר ראשון מ-MIT ובתואר שני במינהל עסקים מהרווארד.