לפיד פותח חזית חדשה מול נתניהו - הצלת ערוץ 10

לאחר שראש הממשלה הגיש ערר על הצעת החוק לפיצול ערוץ 2 - ביש עתיד נחלצו להצלת ערוץ 10 ויזמו דיון בנושא בוועדת הכלכלה

יאיר לפיד / צילום: מוטי זאבי
יאיר לפיד / צילום: מוטי זאבי

חזית נוספת בין יש עתיד לליכוד: לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו, שמחזיק גם בתפקיד שר התקשורת, הגיש ערר על הצעת החוק לפיצול ערוץ 2, נחלצים במפלגתו של שר האוצר יאיר לפיד להצלתו של ערוץ 10 המתחרה.

ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים שקדו ביש עתיד על הכנת הצעת חוק להצלת ערוץ 10, אולם מחשש שהצעת החוק הפרטית תטורפד על-ידי נתניהו, הוחלט לבחור בערוץ אחר שבאמצעותו יובך ראש הממשלה.

הבוקר (א') הגישה ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) בקשה לוועדת הכלכלה של הכנסת לקיים דיון מהיר בנושא. לדיון יוזמנו הממונה על ההגבלים העסקיים ומועצת הרשות השנייה, שיגיעו עם חוות-דעת מתאימות. זאת, במטרה להפעיל לחץ על ראש הממשלה להניח תיקון חקיקה ממשלתי שיאפשר לערוץ 10 להמשיך לפעול.

החזית החדשה בין ראש הממשלה לשר האוצר רק שופכת דלק למדורה ומחריפה עוד יותר את הקרע בין יש עתיד לליכוד על רקע תקציב המדינה וחוק ההסדרים. הנתק בין הצדדים, שהחל ביום שני שעבר סביב המחלוקות על סעיפי הבריאות וקק"ל בחוק ההסדרים, עדיין נמשך.

יו"ר סיעת יש עתיד, עופר שלח, אמר היום כי התעקשותו של ראש הממשלה עלולה להוביל לבחירות שאף אחד לא רצה בהן. "התנהגותו של נתניהו מקרבת אותנו לבחירות, למרות שאנחנו לא רוצים בהן", אמר שלח. "אם נתניהו מחליט שהוא רוצה ללכת לבחירות, אז נלך לבחירות. לראש הממשלה כנראה חשוב יותר מרכז הליכוד מאשר הרפורמות. זה לא תקציב של לפיד, אלא תקציב של כל הקואליציה. הממשלה אישרה את התקציב הזה, ולכן אין מקום להתנגד לו עכשיו".

ביש עתיד הדגישו כי למפלגה אין עניין בבחירות. "זה לא הזמן לבחירות, ואנחנו לא נוביל לכך. אנחנו לא חושבים שזה זמן נכון ללכת לבחירות, אבל בסביבת נתניהו חושבים אחרת", המשיכו.

עם זאת, במפלגה חוזרים ומדגישים כי במקרה שהתקציב לא יעבור, יש עתיד תפרוש מהממשלה.

"אין שיח על שום דבר"

לפי שעה לא נקבע מועד לחידוש ההידברות בין הצדדים, והדיונים בתקציב, כמו גם בחוק מע"מ אפס, מעוכבים. מחר (ב') בבוקר אמורה ועדת הכספים להתכנס על מנת להצביע מחדש על חוק מע"מ אפס, לאחר שבשבוע שעבר הוגשה בקשה להצביע על כל סעיפי החוק מחדש.

בקואליציה הפעילו הבוקר לחצים כבדים על יו"ר הוועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי, שלא לכנס את הדיון מחר ולא לקיים הצבעות. עד לפרסום הידיעה עדיין לא ברור מה יעלה בגורלו של החוק. בכל מקרה, גם אם תאושר מחר, ההצעה לא תעלה בקרוב להצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת, לנוכח הכרזתו של יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, כי לא יאפשר את קידומה עד להסכמות בין הצדדים על חוק ההסדרים.

ביש עתיד זועמים על כך שבליכוד כורכים בין מע"מ אפס לחוק ההסדרים ולא מאפשרים להצעת החוק להתקדם. "בליכוד עשו טעות אחת יותר מדי כשלקחו את מע"מ אפס כבן-ערובה", אמרו ביש עתיד והכריזו כי "עד שזה לא ישוחרר, אין שיח על שום דבר. לפיד כבר הודיע שעל זה הוא ילך לבחירות, ועמדתו לא השתנתה. אם הם רוצים לעצור הצעות תקציביות, שיעצרו את תקציב הביטחון. כל ניסיון לקשור בין מע"מ אפס לחוק ההסדרים הוא ניסיון לקשור מין שאינו במינו".

מנגד, השר יובל שטייניץ התייחס לאיומי יש עתיד לפרוש מהקואליציה אם תקציב המדינה לא יאושר: "אני מציע ליש עתיד לא לאיים עלינו בבחירות. יש תקציב, ויש נוהל קבוע להעברתו בוועדת הכספים".

בקואליציה לא נרשמת התרגשות מאיומיו של לפיד לנוכח מצבה הקשה של יש עתיד בסקרים. בכירים בקואליציה אמרו כי היא "לא תתנהל תחת איומים. ראש הממשלה כבר חווה ויכוחים כאלה ואחרים".

בסביבת נתניהו מעריכים כי לפיד לא יוכל לממש את איומיו לפרוש מהממשלה בידיעה שהדבר יוביל לבחירות שמהן לא ברור כיצד לפיד ישוב.