המדינה תקטין חובות חברת החשמל אם זו תמכור תחנות כוח

מנהל רשות החברות הממשלתיות אורי יוגב: "אם החלטה ברוח זו תתקבל במסגרת תקציב 2015, תפעל המדינה להזרמת חלק מחוב צמית בסך 6 מיליארד שקל של חברת החשמל להון עצמי - כתמריץ לחברה"

אורי יוגב / צלם: איל יצהר
אורי יוגב / צלם: איל יצהר

המדינה תגדיל את הונה העצמי של חברת החשמל ותקטין את חובותיה אם זו תתחיל בהליכים למכירת תחנות כוח ב-2015 - כך אמר מנהל רשות החברות הממשלתיות אורי יוגב לדירקטוריון חברת החשמל.

יוגב הסביר כי הוא מצפה שהחברה תחליט לפרסם מכרזים למכירת תחנות כוח בהספק 1,000 מגה-ואט ברמת חובב וקרקע להקמת תחנת כוח בהספק 500 מגה-ואט במתחם אלון תבור. לדבריו, אם החלטה ברוח זו תתקבל במסגרת תקציב 2015, תפעל המדינה להזרמת חלק מחוב צמית בסך 6 מיליארד שקל של חברת החשמל להון עצמי - כתמריץ לחברה.

הצעתו של יוגב מקימה לתחייה הסדר שנכלל במסגרת הצעות הוועדה שפעלה בראשותו לקידום רפורמה בחברת החשמל ובמשק החשמל בפרק על חיזוק מבנה ההון של החברה. נציין כי המלצות הוועדה בראשות יוגב כללו גם את מכירת תחנות הכוח באשדוד בהספק של 912 מגה-ואט.

המלצות ועדת יוגב לא הניבו הסכמה על רפורמה, לאחר ששר האוצר יאיר לפיד דרש לקצץ ב-50% את הפיצויים שהוצעו לעובדי החברה בתמורה להסכמתם לרפורמה - ובעקבות כך דחו ההסתדרות והוועד את הצעת המדינה. בפגישתו עם חברי דירקטוריון חברת החשמל בסוף השבוע הסביר יוגב כי הוא רואה הכרח לקדם בטווח המיידי את החלקים ברפורמה שאינם מחייבים הסכמת ההסתדרות וועד העובדים, לנוכח המצב הפיננסי הקשה של החברה.

נציין עוד כי מחיריהם של תחנת הכוח ברמת חובב והקרקע באלון תבור עדיין לא ידועים. ואולם כל יזם שירצה לקנות את תחנת הכוח יבקש תעריף שיכסה את עלויותיו, ונכון לדוח החברה האחרון התקף ליוני 2014, התעריף לא הצליח לעשות זאת.

כך למשל, הכנסותיה של תחנת הכוח ברמת חובב היו 440 מיליון שקל, אך לאחר קיזוז העלויות ההפסד הכולל הגיע ל-24 מיליון שקל. מחברת החשמל נמסר: "מדובר בעניינים עסקיים של חברת החשמל ולא נעסוק בהם בתקשורת".