זה לא שוחד בחירות?

כלכלת בחירות? הרי יש בה את כל האלמנטים של שוחד בחירות

בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי
בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי

בימים אלה הועבר סכום של כ-15 מיליון שקל לאחת ההתנחלויות. אז מה כבר קרה, תגידו. ובכן, קרה שגם היועץ המשפטי של הכנסת וגם היועץ המשפטי לממשלה סירבו לתת את אישורם למהלך, בנימוק שהוא נוגד את החוק האוסר לבצע תשלומים אלה בתקופה סמוכה לבחירות כלליות.

תגובת נתניהו וחבריו הייתה צפצוף אחד גדול. הכסף הועבר. בעצם, עכשיו הוא שווה להם יותר מאשר לפני כן. כי המתנחלים מאוד יעריכו את העובדה שצמרת השלטון גם נותנת להם כסף, וגם עוברת ביודעין על החוק כדי להיטיב אתם.

באמצעי התקשורת מופיעות ידיעות כאלה, והן הולכות ומתרבות, תחת הכותרת הכוללת "כלכלת בחירות". למה לא שוחד בחירות? האלמנטים של שוחד, לכאורה, נמצאים בשפע ב"כלכלה" זו. משמעותה היא שהאנשים המופקדים על אוצר המדינה נותנים מכספים אלה - כספינו שלנו - לא על-פי צורכי המדינה, אלא כדי להיטיב עם עצמם בקלפי. האם משום שזה נעשה בתקופת בחירות צריך להתעלם מאלמנט השוחד שב"מתנות" אלה?

שוחד לכאורה - כזה ואחר

לי נדמה שדווקא מכיוון שמדובר במפלגות ובבחירות, התוצאה של שוחד לכאורה זה מזיקה יותר מכל שוחד אחר. כי מדובר בבחירת מנהיגות המדינה. אם הבחירה בה נעשית בגלל כסף, או שווה כסף, מי לידינו יתקע שאנחנו מקבלים את האנשים הטובים ביותר? או אפילו אנשים "טובים", בלי ה"ביותר"?

אדרבא, סביר שמי שמבקש לקנות הצבעה הוא לא אדם הראוי לנהל את חיינו. מי שעוסק בשוחד בחירות, אדם או מפלגה - חזקה עליו שימשיך בדרכו זו גם לכיוונים אחרים.

דוגמה אחרת: העלאת שכר המינימום ל-5,000 שקל בחודש. מי לא רוצה שלעניים יהיה יותר טוב? אבל מה מנע מנתניהו לעשות זאת לאחר ההפגנות הגדולות? זה לא שוחד בחירות? מה ההבדל? בשוחד רגיל קונים את תמיכתו של אדם - ואילו כאן מבקשים לרכוש את תמיכתם של רבים? אם זה ההבדל, הרי ששוב - שוחד בחירות גרוע מהשוחד הרגיל וה"מקובל". כי הוא פוגע גם ביסודות הדמוקרטיה על בחירה חופשית ושווה.

הסובלנות ה(בלתי)מוסרית

לא סביר שניתן לעקור לגמרי את הנגע הזה. אבל בהחלט אפשר לצמצם את ממדיו. קודם כל על-ידי עשיית סוף לסובלנות ה(בלתי)מוסרית והחברתית שבה מתייחסים לתופעה זו. אחר-כך יש צורך בחוקים שיאפשרו הענשת מציעי השוחד.

הקריטריון צריך ויכול להיות פשוט: האם את הצעד הכלכלי אפשר היה לעשות הרבה לפני הבחירות? האם דחייתו לאחר הבחירות עלולה לגרום נזק לציבור? לפי התשובות הללו צריך לקבוע את הגדרת המעשה.

אבל בתור התחלה צריך כבר עכשיו למצות את הדין עם אלה המתעלמים מהוראות היועץ המשפטי. זה יעצור תהליכים פסולים כאלה. זו יכולה להוות הרתעה, שהיא כה נחוצה על רקע ההשתוללות בכספי ציבור.