נדחתה תביעה ייצוגית נגד אסם ויוניליוור בגין משקל דגני הבוקר

בתביעה, שאושרה כייצוגית, התובעים הלינו על כך שדגני תלמה של יוניליוור ודגני נסטלה של אסם אינם ארוזים במשקלים אחידים ■ ביהמ"ש: לא ניתן להצביע על כך שנגרם נזק כלשהו לצרכנים

דגני בוקר קורנפלקס / צלם: תמר מצפי
דגני בוקר קורנפלקס / צלם: תמר מצפי

כשנתיים לאחר שאושרה כתביעה ייצוגית, בית המשפט המחוזי בחיפה דחה ביום חמישי האחרון תביעה נגד יוניליוור ואסם בסך של כ-100 מליון שקל, בנושא המשקלים האחידים של אריזות דגני הבוקר.

בתביעה, שאושרה כייצוגית בינואר 2013, נטען כי הן דגני הבוקר של יוניליוור המשווקים תחת המותגים "תלמה" ו"תלמה שפע", והן דגני הבוקר של אסם המשווקים תחת המותג "נסטלה", ארוזים באריזות במשקלים השונים מאלה הקבועים בתקן, ובכך יש כדי להקשות על הצרכנים להשוות מחירים.

בהחלטה שאישרה את הייצוגית נקבע כי לכאורה נגרם לצרכנים נזק מסוג של חוסר נוחות, בשל הקושי בהשוואת מחירים בין מוצרים שמשקלם אינו תקני.

לאחר האישור כייצוגית, הגישו החברות בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון. הנשיא גרוניס דחה את הבקשה, אך קבע כי יש בסיס לטענת החברות שבפני התובעים עומדות משוכות לא פשוטות בעניין הנזק.

עם דחיית בקשת רשות הערעור, נדונה התביעה לגופה: המחוזי ניתח את הראיות, ובעיקר את חוות-דעת המומחים, וקבע כי לא ניתן להצביע על כך שנגרם לאותם צרכנים נזק כלשהו.

בית המשפט קבע כי מהנתונים שהובאו בחוות-דעת המומחים (לרבות סקר צרכנים) עולה כי אף שהמחיר חשוב לצרכן, עדיין יש חשיבות גבוהה להעדפות כגון "מה אוהבים הילדים" ועוד.

בית המשפט קבע כי נתונים אלה מתיישבים עם מסקנתו של פרופ' אופיר, לפיה בשוק דגני הבוקר קיימות קטגוריות רבות כדי לענות על העדפות רבות ומגוונות של צרכנים שונים לגבי מוצר זה.

עוד נקבע כי בניגוד לטענת התובעים, שוק דגני הבוקר מתאפיין בנאמנות למותג.

בית המשפט הבהיר כי מצב נדיר מסוג זה, שבו אושרה ייצוגית והיא נדחית לאחר דיון, הוא אפשרי - מכיוון שבשלב ניהול התובענה על התובעים להוכיח את תביעתם בהתאם לנטל ההוכחה במשפט אזרחי, ובנטל זה לא עמדו התובעים.

את התובעים ייצגו עורכי הדין רונן קינן וערן גורן. את יוניליוור ייצגו עורכי הדין ברק טל ודפנה שטרן ממשרד יגאל ארנון ושות'. את אסם ייצגו עורכי הדין נועם רונן ונמרוד סביל ממשרד גורניצקי ושות'. (ת"צ 38449-11-11).