נחתם החוזה להקמת הנמל החדש במפרץ חיפה

העלות: 3.98 מיליארד שקל ■ ובינתיים באשדוד: העבודה בשטח נמל הדרום מתקדמת, ומצויים בו מאות עובדי קבלן ישראלים ועשרות עובדים סינים

חברת נמלי ישראל וקבוצת אשטרום-שפיר חתמו אתמול (ג') על החוזה להקמת נמל המפרץ בחיפה. זאת בהמשך לזכייתה באוקטובר 2014 של קבוצת אשטרום-שפיר על מכרז לבניית הנמל. עלות הבנייה היא בהיקף של כ-3.98 מיליארד שקל.

העבודות להקמת נמל המפרץ כוללות הארכת שובר גלים ראשי, הקמת שובר גלים משני, הקמת רציפים, וביצוע עבודות חפירה ימית. במקביל נערכת החברה נערכת לגיוס חוב למימון הקמת הנמלים ודורגה השבוע Aa1 באופק יציב ע"י מידרוג.

כזכור, במכרז ההקמה של נמל הדרום באשדוד זכתה חברת Pan Mediterranean Engineering Company Ltd של צ'יאנה הארבור מסין , בהיקף של כ-3.3 מיליארד שקלים. ל"גלובס" נודע כי העבודה בשטח נמל הדרום מתקדמת, ומצויים בו מאות עובדי קבלן ישראלים ועשרות עובדים סינים. בין החברות הישראליות שעובדות בשטח ניתן למנות את קבוצת תעבורה, בן ארי, אפקון, חברות בקבוצת ממ"ן ואקרשטיין.

ברקע הדברים, חנ"י אשר החליטה לחלק כל מכרז לשני מכרזים - האחד מכרז על בניית הנמל והשני על הפעלתו - נמצאת בעיצומם של המכרזים לבחירת המפעילים הבינלאומיים. ארבע חברות הפעלה בינלאומיות עברו את שלב המיון המוקדם והוזמנו להגיש הצעות להפעלה של הנמלים החדשים לתקופה של כ-25 שנה. במסגרת ההצעות נדרשות החברות להציג תוכנית עסקית, הצעה כספית, שיטות תפעול בראייה סביבתית (נמל ירוק). שלב זה, שבסיומו צפויות להיבחר שתי חברות הפעלה חדשות לנמלים החדשים, צפוי להסתיים ברבעון הראשון של 2015.

החברות שהוזמנו להגיש הצעתן הן חברת TIL מהולנד שבבעלות MSC, קבוצת EUROGATE הגרמנית, חברת ICTSI הפיליפינית וקבוצת .SIPG- Shanghai International Port (Group) Co מסין.

הקמת נמל המפרץ ונמל הדרום הינם פרויקט תשתית מהגדולים ביותר שידע המשק הישראלי וחנ"י מקדמת אותם בהשקעה של מיליארדי שקלים. זאת במטרה להתחרות בשני הנמלים הגדולים הקיימים כבר. במסגרת הפרויקט צפויים להיבנות שני נמלים חדשים - נמל המפרץ ייבנה בחיפה מזרחית לנמל חיפה הקיים, ונמל הדרום באשדוד ייבנה צפונית לנמל הקיים באשדוד.

שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כץ אמר כי "הנמלים החדשים, שיופעלו ע״י חברות ענק בינלאומיות, יוסיפו אלפי מקומות עבודה, יוזילו את מחירי הסחורות והמוצרים ויסייעו בשינוי המציאות הכלכלית והחברתית במדינת ישראל".

שלמה ברימן, מנכ"ל חברת נמלי ישראל, הוסיף: "הקמת הנמלים נועדה לתת מענה לצרכי המשק התלוי בשעריו הימיים, למיצוי הקרב של קיבולת הנמלים הקיימים, לשינויים בגודל האניות ולמזעור תלותה של ישראל בנמלים זרים".