נסטלבאום: "יגאל רביד השפיל ורמס כבודן של עובדות"

משה נסטלבאום, עורך התוכנית "פוליטיקה" בערוץ 1, הגיש כתב הגנה לתביעה של יגאל רביד ■ צירף עדויות של עובדים ברשות השידור, שהתלוננו בפניו על האווירה העכורה במחיצת רביד

נמשך המאבק בין משה נסטלבאום, עורך התוכנית "פוליטיקה" בערוץ 1, ויגאל רביד, עיתונאי ומגיש הטלוויזיה של ערוץ 1, שבעבר היו ביחסים חמימים. כיום ניתן לתאר את היחסים ביניהם כקפואים לגמרי. בשנים האחרונות נדמה כי הידיים של שניהם לחצו על ההדק של אקדח נסתר ביניהם והכריזו מלחמת חורמה האחד נגד השני.

לאחר שיגאל רביד שטח בפני בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב בחודש יולי אשתקד את טענותיו החמורות נגד נסטלבאום, בכתב תביעה מפורט, שכלל טענות על הטרדה מינית, התנכלות ולשון הרע - נסטלבאום הגיש אתמול (א') לבית הדין בתל-אביב תפוח אדמה לוהט בדמות כתב הגנה שדוחה מכל וכל את הטענות של רביד.

"לתובע, שניחן בקול רדיופוני מרשים", נפתח כתב ההגנה שהוגש באמצעות עורכי הדין אורון שוורץ ויוגב נרקיס, "ושמו מוכר בציבור, יש דעה טובה על עצמו, וייתכן שזוהי אחת הסיבות לכך שהוא מרשה לעצמו לדרוס ברגל גסה את נהלי שירות המדינה ולחצות את כל הקווים האדומים המקובלים בשירות".

בכתב ההגנה מספר נסטלבאום על שורת האירועים שהיוו לטענתו טריגר לתביעה שהגיש רביד. כפי שעולה מכתב ההגנה, נסטלבאום צירף עדויות של עובדים ברשות השידור, שהתלוננו בפניו על האווירה העכורה במחיצת רביד והציגו את רביד בצורה לא מחמיאה.

"זמן קצר לאחר מינויו של הנתבע, פנו אל הנתבע מי ששימשה כעורכת מהדורת החדשות, דינה רייס, וכן מגישת המהדורה, מיכל רבינוביץ', בתלונות קשות, ולפיהן התובע משפיל אותן, מדבר אליהן בגסות, מטיח כנגדן האשמות בוטות ופוגע בכבודן", טוען נסטלבאום.

לדבריו, הוא לא היה מוכן להעלים עין מהתלונות של העובדות וביקש מרביד לחדול ממעשיו לאלתר. "הנתבע הורה לתובע שאם לא יעשה כן, הוא ייאלץ להעבירו מתפקידו כמגיש מהדורת החדשות של מוצאי שבת".

בהמשך לבירורים שעשה נסטלבאום אודות התנהלותו של רביד, הוא נחשף לתלונות נוספות של עובדים נגדו. "במסגרת בדיקות שערך הנתבע התבררו לו דברים עגומים שלא ידע עד אז, ובהם נקשר שמו של רביד, בהתנהגות גסה בוטה ומשפילה גם כלפי עובדות נוספות שהועסקו במערכת התוכנית 'כך היה', שאותה מגיש רביד".

במסגרת התלונות התברר לנסטלבאום, לטענתו, כי "רביד השפיל ורמס את כבודן של עובדות שעבדו במחיצתו, הביא אותן למרר בבכי וגרם להן ללילות ללא שינה", כמתואר בכתב ההגנה. "גם עורך התוכנית 'כך היה' לא יכול היה לשאת את התנהגותו של רביד ופנה יותר מפעם אחת לממונים עליו, בבקשה להשתחרר לאלתר מעריכת התוכנית שמגיש רביד, ובלבד שלא ייאלץ לפגוש אותו ולא לעבוד במחיצתו".

לאור הפעלת סמכותו של נסטלבאום לבער את המקרים מקרב ערוץ 1 וכן לאור העובדה שהעביר את רביד זמנית מהגשת המהדורה במצאי השבת, נסטלבאום טוען כי רביד יצא נגדו במסע של ציד מכשפות בדף הפייסבוק שלו.

"לאחר שהנתבע התגייס לטובתן של העובדות, זכה הנתבע לשלל כינויים איומים בדף האישי של התובע, כמו 'עבריין', 'סוטה', 'סוטה מין', 'החור השחור של רשות השידור' וביטויים קשים נוספים - וכל זאת בגלל שסירב להעלים עין מהתנהגות התובע נגד העובדות".

נסטלבאום טען בכתב ההגנה כי על רקע דברים אלה באותה עת, רביד אף הגיש נגדו תלונה בגין הטרדה מינית. "כשהובאה לידיעתו סדרת ההשפלות שבה נקט התובע כלפי העורכת והמגישה בחטיבת החדשות, החליט לבוא חשבון עם הנתבע ולנסות לסכל בכל דרך, כולל תלונה על הטרדה מינית כביכול, גם את מינויו של הנתבע כמנהל קבוע של חטיבת החדשות".

ככל העולה מכתב ההגנה, נסטלבאום טען כי רביד הגדיל לעשות והציגו בפני ארגונים חברתיים כמטריד. "התובע פנה לארגונים השומרים על זכויותיהם של נשים ועל זכויות ההומואים והלסביות, והציג את הנתבע כמטריד - בעוד שאת עצמו הציג כקורבן, כשהוא ולא אחר היה זה שהטריד".

אין זהו ההליך המשפטי הראשון בין נסטלבאום ורביד, וכנראה שגם לא האחרון. כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", בחודש אוקטובר 2014 הגיש נסטלבאום תביעת לשון הרע נגד רביד לבית המשפט השלום בתל-אביב על סך מיליון שקל, בגין אמירות דומות שחזרו על עצמן בכתב ההגנה.

"נסטלבאום מנסה לשכתב את ההיסטוריה"

עו"ד דור חזקיה, המייצג את רביד, מסר בתגובה: "נסטלבאום יורה לכל הכיוונים בצורה מביכה, כדי להגן על עצמו מתביעת הפיצויים שהגיש נגדו יגאל רביד. התביעה נגזרה מהאישומים והעבירות שבהן הורשע נסטלבאום.

"כידוע, לאורך שנות עבודתו ברשות השידור וגם כשהיה מנהל חטיבת החדשות בטלויזיה, התבטא נסטלבאום באופן בלתי ראוי ובלתי הולם כלפי עובדים וביניהם רביד. משכך הוגש נגדו כתב אישום שעניינו התייחסותו המבזה והמביישת. נסטלבאום הואשם והורשע בכך, משפגע במשמעת בשירות המדינה והתנהג בדרך שאינה הולמת עובד מדינה. על כך הגיש רביד תביעת פיצויים בבית הדין לעבודה, וכיום למרבה הצער הוא נאלץ להתמודד עם אדם שמנסה לשכתב את ההיסטוריה ולהפוך את עצמו לקורבן.

"אנו ננהל את התביעה בבית הדין ונפעל לכך שהצדק ייעשה גם בדרך של פסיקת פיצויים משמעותיים על ההתנהגות הנפסדת מצידו של נסטלבאום".