תמיר: "אין היגיון לנהל 70% מהתיק בישראל, שוק בעייתי"

מנכ"ל תמיר פישמן: "יש תנועה אדירה של נכסים שיוצאת מישראל, ובסך הכול זו מגמה מאוד חיובית לאזרח הישראלי" ■ "היעד המועדף השנה - ארה"ב"

אלדד תמיר / צילום: יונתן בלום
אלדד תמיר / צילום: יונתן בלום

"כיום אין שום דבר ייחודי להשקעה בישראל. החברות הגדולות ממילא נסחרות מעבר לים, בעוד שהרגולציה הפכה את השוק הראשוני בישראל לבלתי רצוי, ולא הצלחנו ליצור קרקע לחברות קטנות יותר. היה הרס של השוק הראשוני והמשני בארץ, וזה מוביל אותנו בהשקעות אל מעבר לים". כך אמר היום (ג') אלדד תמיר, מנכ"ל תמיר פישמן, אגב פרסום התחזיות השנתיות של בית ההשקעות, תוך שהביע סקפטיות רבה לגבי המשק הישראלי והכיוון שבו הוא צועד.

לדבריו, "יש מגמה של העברת הדגש מישראל לעולם. יש תנועה אדירה של נכסים שיוצאת מישראל. בסך הכל זו מגמה מאוד חיובית לאזרח הישראלי. אין שום היגיון כלכלי בניהול תיק שבו 60%-70% מנוהלים בישראל. ישראל היא אחד מהשווקים היותר בעייתיים בהסתכלות על 2015".

עוד אמר תמיר ביחס לשוק הישראלי כי "אנו בשפעת כרונית ללא דרך או כיוון, וכל פעם נותנים אקמול ללא תוכניות ארוכות-טווח". תמיר ציין בנוסף, ש"נשארו פה חברות שסובלות וימשיכו לסבול מהמלחמה במחירים, המניות לא מעניינות בגלל הרגולציה ויש מרווחים לא בריאים באג"ח שהן ללא ספק לא זולות".

תמיר ציין את ארה"ב כיעד המועדף להשקעות ב-2015, תוך שאמר כי "לראשונה אנו נכנסים לתקופה שבה ניתן לראות יותר טוב לאן דברים מתפתחים". הוא הוסיף ביחס לשוק האמריקאי, כי "כיום יש אבסורד בלתי נתפס - המדינה הכי מסוכנת, ארה"ב, משלמת את הריבית הכי טובה".

באירוע דיבר גם יונל כהן, יו"ר תמיר פישמן, שנכנס בשנה החולפת לשותפות בבית ההשקעות. כהן ציין כי "עולם ההשקעות מאוד מורכב. אנו רואים ראלי כמעט בכל הנכסים בשנים האחרונות, ריאליים ולא ריאליים, וזו סביבה מאוד מאתגרת".

כהן גם הסביר את הרציונל שהוביל אותו ואת שותפיו להשקעה בתמיר פישמן: "נרצה לפתח בתמיר פישמן את נושא פלטפורמות ההפצה הפתוחות - להגיע לכל מי שנוגע בלקוח - יועץ בבנק, יועצים אחרים וסוכנים, שיוכלו להפיץ מוצרים פיננסיים לא רק ללקוחות של תמיר פישמן. זאת, כמו שקיים בארה"ב. זה העתיד.

" עקב אכילס מאוד גדול של התעשייה הפיננסית הוא עלויות התפעול שלה, וזה נובע מהיסטוריה וממוצרים מורכבים, ומשכבות של מס. השילוב הנכון של מוצרי חיסכון על כל גווניו יחד עם מוצרי ריסק ופלטפורמה פתוחה שתאפשר לכולם לתפעל, זה העולם שאליו אנו צועדים. חייבים להיות יעילים וטכנולוגיים ולאפשר מגוון של מוצרים ללקוח - זה המשך של יישום לחקיקת בכר, וזה הערך המוסף שלי".

אגב אמירות של תמיר כי יש עודף רגולציה בישראל, נוסף על מגמה להורדת מחירים - שפוגעים בחברות העסקיות - אמר כהן, כי מניסיונו "הרגולציה על הביטוח לא מוגזמת. אולי קשה לחיות איתה ולנהל, אבל בסוף היא טובה ומשפרת את הענף. הרגולציה הרבה טיפה פוגעת בתשואה למשקיעים, אבל יש לתהליכי הרגולציה שעברנו מ-2008 צדדים חיוביים".