העליון: חנין זועבי וברוך מרזל יוכלו להיבחר לכנסת

שופטי בג"ץ החליטו להפוך את החלטת ועדת הבחירות של הכנסת, שפסלה את מועמדותם של ח"כ חנין זועבי ופעיל הימין ברוך מרזל

בית המשפט העליון החליט היום (ד') לאפשר את ההתמודדות של ח"כ חנין זועבי, המועמדת לכנסת מטעם הרשימה המשותפת, וכן את התמודדותו של פעיל הימין ברוך מרזל, המתמודד מטעם מפלגת "יחד" בראשות אלי ישי, בבחירות לכנסת ה-20. בכך הפך בית המשפט את החלטת ועדת הבחירות של הכנסת לפסול את השניים מהתמודדות.

בדיון שהתקיים אתמול בנושא תקף המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, השופט אליקים רובינשטיין, את ההליך שבו פוסלת ועדת הבחירות המרכזית מועמדים, בידיעה שהערעור על כך יתקבל בעליון.

"בשני התיקים שהיו בפנינו הייתה לי הרגשה של כאילו שכולם צוחקים צחוק גדול בדרך אל הכנסת. כאילו משנכנס אדר מרבין בשמחה, כולם מתחפשים לצורך הבחירות, ולאחר הבחירות כולם יורידו את התחפושות, והכול ימשיך כרגיל", אמר.

את העתירה לפסילת זועבי הגישו מפלגות ישראל ביתנו והליכוד, ולפיה תמיכתה של זועבי במאבק מזוין נגד מדינת ישראל ושלילת קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית הם הפרה בוטה של חוק יסוד: הכנסת.

בחוות-הדעת שכתב היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, הוא התנגד לפסילה: "הספק צריך לפעול לטובת זכות היסוד לבחור ולהיבחר. זו זכות חשובה ובסיסית. חלק מההתבטאויות של זועבי הן קשות ומטרידות מאוד, ואפילו עשויות להתפרש כתמיכה במאבק מזוין של ארגון טרור, אך בחינת הראיות העלתה שלא ניתן לקבוע כי אלה פעילויות דומיננטיות של המתמודדת".

הגוף שהגיש את העתירה לפסילתו של ברוך מרזל היה המטה למאבק בגזענות, בנימוק שמרזל שולל את קיומה של המדינה כמדינה דמוקרטית ומסית לגזענות. נוסף על כך, לפי העותרים, מרזל מרבה להתבטא בזכות רעיונותיו של מאיר כהנא ובזכות דרכה של תנועת כ"ך, ולפיכך, כשם שתנועת כ"ך נפסלה מהשתתפות בבחירות, יש לפסול את מועמדותו לכנסת.