סוכנות הדירוג פיץ' למשקיעי אג"ח: כדאי להלוות כסף לכדורגל

זאת בשל הפיכתו של הענף בשנים האחרונות להרבה יותר יציב כלכלית; המודל: האצטדיונים החדשים של ארסנל, באיירן מינכן ויובנטוס

אצטדיון סנטיאגו ברנבאו, ריאל מדריד / צלם: רויטרס
אצטדיון סנטיאגו ברנבאו, ריאל מדריד / צלם: רויטרס

סוכנות הדירוג פיץ' סבורה כי השינויים בשוק הכדורגל האירופי בשנים האחרונות הופכים אותו לאטרקטיבי הרבה יותר כיום עבור משקיעי אג"ח. כך מפרסם אתר insideworldfootball.

זאת בין היתר בשל תקנות הפייננשל פייר-פליי של אופ"א ושל הפרמיירליג, שמשפיעות באופן ישיר על הרווחיות "והאפשרות של המועדונים לנהל את העסק שלהם בצורה הרבה יותר מובנית", לטענת ג'וליאן דופון, דירקטור בפיץ'; העובדה שמדובר על אחת התעשיות היחידות בהן ההכנסות ממשיכות לצמוח באופן עקבי; והיכולת של הענף להבטיח לעצמו חוזי עתק מזכייני שידור או ספונסרים.

"השוק מתחיל להידמות יותר ויותר לזה שקיים בארה"ב, בשל היכולת של מועדונים להיות מאד רווחיים ברגע שיש להם מודל עסקי אמין", אומר דופון. בעקבות השיפור בתנאי השוק - שיעורי הריביות, שמבחינת הכדורגל עמדו במשך שנים ארוכות על אחוזים דו-ספרתיים, עקב יכולת ההחזרים המוטלת בספק שלו - יכולים בתוך חמש שנים להצטמק לאיזור ה-5%.

פיץ' מעריכה כי הפעילות בעלת הפוטנציאל הגבוה ביותר כיום עבור מלווים פרטיים בכדורגל, היא אג"ח שניתנות לצורך בניית אצטדיונים חדשים - הגורמים לזינוק מיידי בהכנסות המועדונים.

אחד המודלים שמודגשים במחקר של פיץ' הוא של ארסנל, שביצעה גיוסי אג"ח בשווי 260 מיליון ליש"ט ב-2006 לצורך בניית אצטדיון ה"אמירייטס". כבר בשנת הפתיחה של המגרש, זינקו ההכנסות שהמתקן הצליח לייצר באופן ישיר למועדון הלונדוני - בשיעור של 105%, אל סך של 90.6 מיליון ליש"ט. גם באיירן הגרמנית הקפיצה באופן מיידי את הכנסותיה ב-50% כשנכנסה בעשור הקודם לאליאנץ ארנה - זאת למרות שתכולת המקומות באצטדיון החדש הייתה דומה לזאת של האצטדיון האולימפי במינכן שם שיחקה קודם לכן.

פיץ' מסמנת את השווקים בצרפת ואיטליה כנהדרים למען פעילות גיוסי האג"ח - בעיקר כי רבים המועדונים במדינות אלו שלא מחזיקים במגרש משלהם, ושוכרים אותם מהעירייה או המדינה: קבוצה שמחזיקה באצטדיון פרטי נוטה לייצר הכנסות גבוהות בהרבה. יובנטוס, שהפכה בתחילת העשור לקבוצה היחידה בסרייה A האיטלקית שמחזיקה אצטדיון בבעלותה - העלתה בשנה הראשונה לאחר המעבר למתקן החדש את הכנסותיה ממכירת כרטיסים ומנויים ב-175%.