עתירה לבג"ץ: להעביר את נאום נתניהו בקונגרס בשידור ישיר

העותר מערער על החלטת יו"ר ועדת הבחירות, סלים ג'ובראן, לפיה נאום נתניהו בקונגרס ישודר בהשהיה - ודורש לשדרו בשידור חי, "כראוי במדינה דמוקרטית"

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

סוגיית נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בפני הקונגרס האמריקאי מתגלגלת לפתחו של בג"ץ. אזרח בשם איתי פורמן ערער לבג"ץ על החלטתו של יו"ר ועדת הבחירות, השופט סלים ג'ובראן, לפיה הערוצים הישראליים שיעבירו את נאומו של נתניהו מהקונגרס בעוד כשבועיים, יתבקשו לשדרו בהשהיה של 5 דקות על מנת לוודא שאין בו תעמולת בחירות.

פורמן מבקש להעביר את הנאום בשידור חי, "כראוי במדינה דמוקרטית", לדבריו. לדברי פורמן, השופט בעצמו קבע כי "הנאום אינו תעמולת בחירות, ואין חשש סביר שתהיה שם תעמולת בחירות. מדינה שיש בה איסור על שידורים ישירים, זו לא מדינה דמוקרטית אלא צפון קוריאה".

הפנייה לוועדת הבחירות הייתה של יו"ר מרצ זהבה גלאון ואיש מפלגת העבודה אלדד יניב, שביקשו לא להעביר את השידור לישראל באופן גורף.

בעקבות פניית מועצת הכבלים והלוויין לשופט ג'ובראן, הבהיר יו"ר הוועדה כי אין צורך או יכולת להשהות גם את שידורי הערוצים הזרים שיעבירו לישראל, אם יבחרו לעשות זאת, את נאומו של נתניהו.

הדבר מחזק את הטענה כי קיים אבסורד בהחלטה לעכב את השידור בערוצים הישראלים, כשהציבור הישראלי יוכל לצפות בו בזמן אמת בכבלים ובלוויין.

בדיון שנערך בוועדת הבחירות, עו"ד נטע אורון מטעם היועץ המשפטי לממשלה ועו"ד הילה שמיר מהרשות השנייה הביעו התנגדות להשהיית השידורים, בטענה כי סעד שכזה אינו מתאים למקרה זה, וכי מדובר בפגיעה בחופש הביטוי. ההנחה היא כי עמדות אלה יישארו גם בדיון בערעור בבג"ץ.