אי של יציבות: הזדמנות השקעה במניות בבורסת אוסטרליה

כלכלת אוסטרליה מציגה צמיחה חיובית רצופה כבר למעלה מ-20 שנה, גם כאשר כלכלות מפותחות אחרות נקלעו למיתון ולמשבר ■ קרן הסל EWA מציעה חשיפה למדד המורכב מהמניות הגדולות במדינה

אוסטרליה / צילום: בלומברג
אוסטרליה / צילום: בלומברג

בניגוד לרוב המוחלט של המדינות המפותחות בעולם, כלכלת אוסטרליה ידעה לעבור בשלום יחסי את המשבר הפיננסי האחרון - כלכלתה השיגה צמיחה חיוביות, אם כי מינורית, בשנים 2008 ו-2009, בעוד כלכלות ארה"ב, אירופה ויפן נקלעו למיתון קשה.

מי שמעורה בכלכלת האי הגדול בעולם לא יופתע מכך, היות שהיא מאופיינת ביציבות ובחסינות גבוהה במיוחד, ולמעשה מאז 1991 המדינה מציגה צמיחה חיובית בתוצר בכל שנה ושנה.

בין הסיבות לכך ניתן לציין יציבות פיסקלית גבוהה ונטל חוב מצומצם, כמו גם ביקושים מקומיים יציבים יחסית מצד הצרכנים והממשלה. גם בשנת 2014 צמח התוצר הריאלי באוסטרליה בקצב של כמעט 3%, נתון מהגבוהים בעולם המפותח.

מעבר ליציבות הכלכלית שממנה נהנית אוסטרליה, ישנן עוד מספר סיבות להיות אופטימיים בנוגע לשוק המניות שם. תחילה, בדומה למדינות מפותחות אחרות בעולם, גם הבנק המרכזי האוסטרלי נאלץ להתמודד עם אינפלציה הנמוכה מהיעדים הרשמיים, בין היתר בעקבות הירידה החדה במחירי האנרגיה בחודשים האחרונים. קצב האינפלציה באוסטרליה עומד כעת על כ-1.5% ברמה שנתית, מתחת ליעד הבנק המרכזי במדינה (2%-3%). לכן, בישיבת הריבית האחרונה של הבנק המרכזי האוסטרלי החליט הנגיד, גלן סטיבנס, להוריד את הריבית במדינה ב-0.25%, לרמה של 2.25%.

למרות שרמת הריבית הנוכחית באוסטרליה היא הנמוכה ביותר בהיסטוריה של המדינה, לבנק המרכזי יש עוד לא מעט כלים בארסנל. רמת הריבית הנוכחית במדינה עדיין גבוהה משמעותית מהריבית בארה"ב, בגוש האירו וביפן, ובשתי האחרונות גם מבוצעות תוכניות הרחבה כמותית דרך רכישות נכסים.

הורדת הריבית של הבנק המרכזי באוסטרליה הגיעה לאחר שנה וחצי, שבהן הריבית לא שונתה, מה שעורר גל ציפיות להאצה בפעילות הכלכלית במדינה, כמו גם לחזרה ליעד האינפלציה הרשמי. בתגובה, בתקופה האחרונה מציג מדד המניות המרכזי באוסטרליה, ה-S&P/ASX200, תשואת יתר בהשוואה למדדים השוואה גלובליים - מתחילת השנה החזיר המדד כ-8.5%, לעומת עלייה של כ-4.5% במדד MSCI ACWI.

סיבה נוספת לאופטימיות בנוגע לשוק המניות האוסטרלי היא הקשר ההדוק עם כלכלת סין, שותפתה העיקרית של אוסטרליה בתחומי המסחר, האחראית על כ-25% מהיצוא האוסטרלי ועל כ-20% מהיבוא. למרות שהכלכלה הסינית מציגה כיום קצבי צמיחה נמוכים מבעבר, היא עדיין צומחת בקצב גבוה יחסית של כ-7%, משמעותית מעל הממוצע העולמי. בנוסף, מדיניות מוניטרית אגרסיבית יותר מצד הבנק המרכזי במדינה מעלה תקוות, כי תהליכי הצמיחה בסין יואצו בתקופה הקרובה.

ארבעה בנקים וענקית כרייה

קרן הסל MSCI Australia ETF מבית iShares (סימול: EWA) מאפשרת חשיפה לשוק המניות באוסטרליה. הקרן עוקבת אחרי מדד MSCI Australia, הכולל את החברות הגדולות במדינה. דמי הניהול של הקרן הם 0.48%, ומחזור המסחר היומי שלה הוא של כ-2 מיליון מניות. ההחזקות הגדולות של הקרן הן ארבעת הבנקים הגדולים באוסטרליה - Commonwealth Bank (12%), Westpac (10%), ANZ Bank (8%) ו-National Australia Bank (7%) - וכן ענקית הכרייה BHP Billiton (8%).

בין גורמי הסיכון בקרן הסל נציין, כי היצוא האוסטרלי מורכב ברובו מסחורות כמו ברזל, זהב, נחושת, גז ונפט, ולכן, הוא מושפע מהירידה המתמשכת במחירי הסחורות. בנוסף, המצב הפוליטי במדינה אינו יציב במיוחד, ובאחרונה אף עלתה האפשרות להדחת ראש הממשלה הנוכחי, טוני אבוט, בשל ירידה בפופולריות שלו, לפי סקרי דעת קהל.

לסיכום, אנחנו מאמינים, כי תהליכי הצמיחה היציבים באוסטרליה, ביחד עם שינוי הכיוון במדיניות המוניטרית בתקופה האחרונה והחשיפה לצמיחה המהירה בכלכלה הסינית, עשויים לאפשר למדד המניות האוסטרלי להציג ביצועי יתר בטווח הבינוני והארוך.

הכותב הוא אנליסט אירופה בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם