גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ערוץ 10: מאחורי הקלעים של עסקת המכירה לקבוצת RGE

לן בלווטניק מקבוצת RGE קרוב מאוד לחתימה על השקעה בערוץ 10 ■ ברקע נמצא נתניהו, שמעביר מסרים שלא יהיה קל בשוק התקשורת ■ ואילן שילוח? נזנח בצד ■ ערוץ 10 בפני עידן חדש - ניתוח מיוחד

אביב גלעדי/ צילום: רוני שיצר
אביב גלעדי/ צילום: רוני שיצר

ב-31 במאי אמורים אנשי ערוץ 10 להתייצב בפני הרשות השנייה ולהוכיח כי החברה בנויה ועומדת בתנאי החוק לקבלת רישיון מהמדינה. דרישות הרשות השנייה: למצוא בעלים קבועים ל-24% המניות שנמצאות בנאמנות, ולשלם סכום מצטבר של כ-60 מיליון שקל, בערבויות והתחייבויות למדינה.

כפי שאמרה בריאיון ל"גלובס" יו"רית מועצת הרשות השנייה, אוה מדז'יבוז' - הכללים ברורים, יש לעמוד בהם, והפעם לא יהיה מועד ב': יעמדו בתנאי החוק - יקבלו רישיון; לא יעמדו - נגמר הסיפור.

3 ימים נותרו לדד-ליין הגורלי הזה, והמגעים נמשכו אתמול והיום (ה') לאורך כל היום. כנהוג בישראל, זה לא נגמר עד שלא נשמעת שריקת הסיום, וגם אז לא מן הנמנע שתהיה הארכה בשל עניינים טכניים פעוטים יותר או פחות.

נכון לכתיבת שורות אלה, נראה כי המשקיעה שצפויה להיכנס כבעלת השליטה לערוץ 10 היא קבוצת RGE, בבעלותם של המיליארדר המתגורר בבריטניה לן בלווטניק, משפחת רקנאטי ואביב גלעדי, איש התקשורת הישראלי הוותיק, שיחד עם מנכ"ל הקבוצה מודי פרידמן מהווים את המנוע העיקש לעסקה הנרקמת.

אחרי שהקבוצה כבר התקפלה לפני כשבועיים ואיחלה הצלחה לצדדים, הדבר בער בפרידמן ובגלעדי עד כדי כך, שהם עשו סיבוב פרסה ולפני כ-3 ימים חזרו לשולחן הדיונים מול אנשיו של בעל השליטה הנוכחי יוסי מימן - אירית אילוז וליאו מלמוד.

אילן שילוח - מי שנחשב אז, שוב, לבעל השליטה הפוטנציאלי - נדחק שוב החוצה מהתמונה. בינתיים.

ערוץ 10

העסקה: אפסייד לבעלי המניות

כפי שזה נראה כעת, RGE תזרים כ-200 מיליון שקל לערוץ ותחזיק 51% ממנו. מימן וארנון מילצ'ן יישארו בתמונה כבעלי מניות ויתחלקו ביניהם ב-49% הנותרים, על-פי החלק היחסי שלהם כיום (מימן הוא בעל השליטה המחזיק 51%).

בנק לאומי צפוי לממן את העסקה ולספק את הערבויות המידיות הנדרשות להצגה לרשות השנייה, ולו רק משום שערוץ 10 מחזיק עדיין בקצהו של חוב לבנק, וזו אולי הדרך היחידה שלו לראות אי-פעם את הכסף שלו.

מימן, שהשקיע לאורך השנים 800 מיליון שקל בערוץ 10, לא ייצא ללא תשורה סמלית, ככה בשביל ההרגשה הטובה.

על-פי הערכות, פרט לסעיף אפסייד בגובה של 10 מיליון דולר, שתלוי במכירה עתידית של החברה, מימן ומילצ'ן יקבלו עוד כמה מיליוני שקלים בודדים. שילוח התנגד לסעיפים אלה, ועל-פי גורמים, זו גם הסיבה שהוא נחשב למועמד עדיף פחות.

בשלב מסוים, הדרגתי, מימן ואולי גם מילצ'ן יבקשו למצוא את דרכם החוצה מהערוץ, וההערכה היא, כי RGE, שתיאלץ להזרים עוד עשרות מיליוני שקלים לערוץ, תדלל אותם לאורך השנים.

מה שבטוח הוא שמימן ומילצ'ן לא מתכננים להזרים ולו שקל אחד נוסף לערוץ הזה.

RGE: צעד לכיוון הברודקאסט

קבוצת התקשורת RGE מחזיקה במותגי "ספורט 5" ובמותגי "ערוץ הילדים" על ערוצי הטלוויזיה ואינטרנט שלהם. מודי פרידמן, לשעבר מנכ"ל ערוץ 10 בשני סיבובים שונים, מנהל את הקבוצה ביד רמה, והוא שהוביל את תהליך גיבוש הערוצים לקבוצה אחידה, רזה יותר ודומיננטית בשוק התוכן הישראלית, שמרוכזת במבנה אחד בהרצליה. לתשומת-לב עובדי ערוץ 10, המהלך כלל גם הליך פיטורים בלתי מבוטל.

בתקופתו של פרידמן החלה החברה לעבוד עם מיזם התוכן של סלקום ועדיין להחזיק בנדל"ן משמעותי בהוט וב-yes, ויחד עם זאת לגלוש גם אל אפיקי הרדיו והאינטרנט. התפתחות לערוץ ברודקאסט נחשבת לטבעית.

אם פרידמן הוא הזרוע המבצעת שיושבת בימים האחרונים מבוקר עד ערב עם אנשי מימן ובנק לאומי - אז אביב גלעדי, שיצא בשן ועין מאחזקותיו ברשת, הוא הלב של העסקה; ובלווטניק הוא הגב הכלכלי.

גלעדי רוצה להחזיק בערוץ 10, כי - אין אפשרות לומר את זה אחרת - הוא רוצה. הוא צמח בשוק הבידור והתקשורת הישראלית והיה מהאנשים שהצמיחו את השוק הזה יש מאין, והוא פשוט אוהב את זה. בשנים האחרונות הוא מנהל את חברת הקולנוע "אקון" בשותפות בלווטניק ומתחכך עם שחקנים הוליוודיים. ועדיין, הוא מרגיש שהוא בשר מבשרה של הביצה שלנו כאן, ומתקשה להתנתק. הרגש החזק הזה של גלעדי הוא שבסוף מכריע את העסקה.

לן (לאונרד) בלווטניק הוא יהודי ממוצא רוסי שהיגר בשנת 1978, בהיותו בן 21, לארה"ב, ולימים עבר לגור בלונדון. באחרונה הוא הוכתר על-ידי ה"סאנדיי טיימס" לאדם העשיר בבריטניה, והונו הוערך ב-13.17 מיליארד ליש"ט.

לאחר שהשלים את לימודיו בהארוורד בשנות ה-80', נכנס בלווטניק לעולם העסקים. הפריצה הגדולה שלו הייתה בזכות ההפרטה הגדולה של נכסי ברית-המועצות עם התפרקותה, והוא הצליח להשתלט על מאגרי נפט והקים ענקית נפט TNK-BP.

היום עסקיו של בלווטניק אינם מבוססים גם על השקעות באירופה ובצפון ודרום אמריקה במגוון תחומים, החל ממשאבי הטבע, תשתיות ותעשייה וכלה בנדל"ן, תשתיות תקשורת ומדיה.

באופן עקרוני, אומרים גורמים בשוק, RGE מעוניינת להמשיך בקו האסטרטגי שהתווה המנכ"ל יוסי ורשבסקי בערוץ 10. ערוץ רזה, נטול ריאליטי, שמבוסס על רייטינג סולידי שמכסה את ההכנסות, ושתכניו עומדים בהתחייבויות לרגולטור ולציבור. ההערכה היא כי המינהלות יאוחדו אל תוך הקבוצה, וגם יהיה שיתוף תכני, בכפוף לשלל הרגולטורים שידרשו לבחון את העסקה.

השוק שואל, עם זאת, האם על העובדה שסוף-סוף חברת תקשורת מתעניינת בתקשורת, תאפיל העובדה שמאחוריה עומד מגה-טייקון עם מערכות קשרים רבות?

נתניהו: מעביר מסרים

בביקורו האחרון בישראל, בלווטניק נפגש עם בנימין נתניהו - ראש הממשלה, שר התקשורת ועד לא מזמן גם שר האוצר. בשלהי אותו ביקור התברר כי בשעות האחרונות במשרד האוצר, נתניהו חתם על סעיף מחמיר לפיו ערוץ 10 ייאלץ לשלם עוד 16.8 מיליון שקל בדרך לרישיון.

לחתימה הזו, כרגע, אין כל מעמד חוקי. היא לא בוצעה על-פי התהליך הנדרש על-פי חוק, הגורמים המקצועיים במשרד התקשורת התנגדו לה, היא לא אושרה בוועדה הנכונה בכנסת, והמדינה לא מסוגלת להגן עליה בבג"ץ.

קשה להאמין שנתניהו לא ידע את כל זה. ההנחה היא כי משקלו העיקרי של המהלך של נתניהו הוא הצהרתי. לאורך כל שנות מצוקותיו של ערוץ 10, נתניהו היה שם ברקע, ובסגנונו הייחודי ידע לא לעזור לו להימנע מכישלון. בדקה ה-90 הוא לא הפריע לחלץ את הערוץ, אך עד אז הוא דאג להוציא לו את המיץ. המסר בחתימתו זו האחרונה הוא - "לא יהיה פה קל בשוק התקשורת, וההפתעות עוד מרובות".

בלווטניק, אומרים בסביבתו, הוא לא שלדון אלדסון. לא מעניין אותו ביצור שלטונו של נתניהו, ואין לו עניין בהגבלה או המרצה של חופש הביטוי הישראלי. הוא אמנם מבין את דרכיה של החמאה להימרח, אבל הוא נכנס לזה כי שותפיו ומנהליו ממליצים לו. אחרי הכול, פרט לגלעדי ולפרידמן, לא היה אדם אחד שפגש בישראל וייעץ לו להיכנס לערוץ הזה. לא ברור אם גם נתניהו נכלל במסגרת זו.

שילוח: נזנח בצד

אם ייחתם ההסכם עם RGE, יהיה צורך לשוב עם החוזה אל אילן שילוח, שמחזיק בזכות הסירוב הראשונית.

בסוף 2014 היה זה שילוח - יו"ר קבוצת הפרסום מקאן ישראל, יו"ר חברת מטומי ויו"ר חברת ההשקעות The Time - שנחלץ לעזרתו של ערוץ 10. לא הייתה זו הפעם הראשונה בא ארגן מקדמות פרסום לטובת הערוץ.

במארס 2015 שילוח (מגובה בקבוצת משקיעים זרים) כבר השלים בדיקת נאותות של הערוץ, והיה לו חוזה חתום מול יוסי מימן. אלא שהצעותיו של בלווטניק וחבריו קסמה לאירית אילוז וליאו מלמוד יותר. בכל פעם שהמליארדר קרץ, שילוח נזנח בצד.

בניגוד להתנהלות המקובלת בעסקאות מסוג זה, שילוח שם את הכול על השולחן - או נכון יותר על הפיד בטוויטר. האג'נדה שלו ברורה: בין כל הטייקונים השמרנים שמשתלטים על שוק התקשורת הישראלי, בין אדלסון לבלווטניק, צריך בעל שליטה בעל תפיסת עולם ליברלית, שצמח בשוק התקשורת המקומי בעשר אצבעותיו.

בעלי המניות של 10 לא נהגו בהגינות בשילוח, שהביע מחויבות נדירה לערוץ, ונזנח שוב ושוב. ייתכן שהם עשו זאת כדי להשיג לעצמם קצת יותר, ומצד שני, זו מהותם כאנשי עסקים.

אחרי הכול, אם גם הפעם לא תצלח עסקה, וערוץ 10 ייסגר על עובדיו, האשמה לא תהיה ברגולטור, לא בנתניהו ואפילו לא באיל הון כזה או אחר - אלא בבעלי המניות של ערוץ 10 בעצמם.

עוד כתבות

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

תקיפה ישראלית בדמשק / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

ישראל תקפה בדמשק, צה"ל חיסל מחבלים שנכנסו למבנים צבאיים של חיזבאללה בלבנון

קיבוץ בארי הודיע כי החטוף דרור אור נרצח ב-7 באוקטובר, גופתו מוחזקת בעזה ● מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון ● לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - האופוזיציה בסוריה מדווחת על פיצוצים חזקים באזור דמשק ● משרד הסחר הטורקי: "עוצרים את היצוא והיבוא לישראל וממנה בצל החרפת הטרגדיה ההומניטרית" ● המיליציות הפרו-איראניות בעיראק טענו: שיגרנו אתמול שני טיל שיוט לעבר ישראל

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA : "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור