כל הסיבות לאופטימיות בנוגע לכלכלת ארה"ב

280 אלף משרות חדשות הם גורם אחד שמקרב העלאת הריבית בספטמבר

ג'נט ילן / צילום: רויטרס
ג'נט ילן / צילום: רויטרס

השאלה הגדולה שמרחפת מעל כלכלת ארה"ב היא עד כמה היא יכולה להתאושש מהר מרבעון ראשון גרוע שבו הדולר החזק, מזג האוויר הגרוע ושביתות בנמלים קשרו קשר להחליש את המשק.

רוב הכלכלנים מסכימים שכל אלו היו גורמים זמניים ולכן הנסיגה הכלכלית של 0.7% בגילום שנתי הייתה חד פעמית. כולנו צריכים להיערך לקפיצה חזרה לצמיחה ברבעון הנוכחי ועד סוף השנה, הם אומרים. יתכן אפילו שהצמיחה תהיה חזקה דייה כדי לשכנע את הפדרל ריזרב לספק לפני תום השנה את ההעלאה הראשונה בתשע השנים האחרונות של ריביות המדיניות שלו.

אבל אפילו קובעי המדיניות במרכז הדיון הזה מודים שהתמונה מטושטשת. "היום אני ניצב בפניכם כמטאפורה של כלכלן דו-פרצופי", אמר וויליאם דאדלי, נשיא הפדרל ריזרב בניו יורק, במועדון הכלכלי במינסוטה ביום שישי. "מצד אחד, המומנטום של הכלכלה קדימה הואט במידה חדה במחצית הראשונה של השנה, והאינפלציה נשארה מתחת ליעד שוועדת השוק הפתוח של הפד רואה כהולם יציבות מחירים. מצד שני, אני חושב שהוגן גם לומר שאנחנו עדיין מתקדמים לעבר יעדי המנדט הכפול שלנו (תעסוקה מלאה ויציבות מחירים)".

הוא הוסיף שאפילו השיפור הסולידי בתעסוקה והירידה בשיעור האבטלה התרחשו "רק מפני שהגידול בפריון הואט משמעותית".

ההערכות של דאדלי נתפסות על ידי משקיפי הפד כקריטיות, ורבים מהם מכפילים כעת את ההימור שלהם על העלאת הריבית בספטמבר.

"אני עדיין חושב שקרוב לוודאי שהתנאים יהיו מתאימים להתחיל את הנירמול של המדיניות המוניטרית מאוחר יותר השנה", אמר דאדלי שלשום. "אבל הסבירות והעיתוי יהיו תלויים בתחזית הכלכלית, שתעוצב במידה רבה על ידי הנתונים הכלכליים הנכנסים".

הנה כמה סיבות לאופטימיות ביחס לכלכלת ארה"ב ומדוע כלכלנים רבים סיימו את השבוע שעבר כשהם בטוחים יותר לגבי אפשרות העלאת הריבית בספטמבר.

כבר היינו בסרט הזה. הרבעון הראשון בשנה שעברה היה גרוע אפילו יותר מזה של השנה, והכלכלה נחלצה ממנו בעוצמה בהמשך 2014.

שוק העבודה האמריקאי, אחרי שיעול קל באביב, ממשיך להיראות בריא. המשק ייצר 280,000 מקומות עבודה במאי, ושיעור המועסקים באוכלוסייה עלה לשיא בתקופה שאחרי המשבר, 58.4%. ממשל אובמה מיהר להשתבח ברצף הגידול בתעסוקה הארוך בהיסטוריה. ב-63 החודשים האחרונים, 12.6 מיליון משרות נוצרו בארה"ב, לפי יו"ר מועצת היועצים הכלכליים בבית הלבן, ג'ייסון פורמן.

אחת הסיבות הגדולות לנסיגה במשק האמריקאי ברבעון הראשון הייתה מאזן מסחרי גרוע מהצפוי, עם גידול ביבוא וקיפאון ביצוא בגלל התחזקות הדולר. נתונים שפורסמו בשבוע שעבר הראו שהגירעון המסחרי התכווץ מעל הצפוי במאי, וכלכלנים החלו להעריך שנתוני מאי אפילו יתרמו לתמ"ג ברבעון הנוכחי (אפריל-יוני).

למה הצרכן האמריקאי לא מוציא יותר זו שאלה שהביכה כלכלנים. בקרן המטבע הבינלאומית, כלכלנים החלו לדבר על שינוי מבני בהתנהגות האמריקאים, שמאז משבר 2008 חוסכים יותר ומוציאים פחות מבעבר. אבל כלכלנים צופים שהמכירות לצרכן במאי שיפורסמו השבוע יראו שהאמריקאים יצאו משנת החורף שלהם.

אחת הסיבות לתקווה הזו היא שהאמריקאים קנו במאי 17.7 מיליון מכוניות חדשות בגילום שנתי, שיא של כמעט עשור. והנתונים מצביעים גם על עלייה גדולה בקניית טנדרים ורכבי שטח זוללי בנזין.