ראש הממשלה נתניהו אישר סופית עסקת בזק-yes

(עדכון) - כשנתניהו רוצה, זה עובד מהר: רה"מ אישר את רכישת מניות יורוקום בחברת yes על-ידי חברת בזק בהמשך לאישור של מועצת הכבלים והלוויין

שאול אלוביץ'  / צילום: איל יצהר
שאול אלוביץ' / צילום: איל יצהר

ראש הממשלה בנימין נתניהו אישר את עסקת בזק-yes בהמשך לאישורה של מועצת הכבלים והלוויין שהמליצה לאשר את רכישת מניות יורוקום בחברת yes על-ידי חברת בזק. העסקה צפויה לצאת בקרוב לדרך.

המועצה דרשה שהדיון על תנאי ההפרדה המבנית בין בזק ל-yes יידון בנפרד, ושהאישור לעסקה יותנה בקבלת כל התנאים שהציב הממונה על ההגבלים העסקיים, שכבר אישר את העסקה מלפני למעלה משנה.

החלטת מועצת הכבלים מהיום באה על רקע בקשתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שמשמש גם כשר התקשורת, לזרז ולקדם את הדיון בסוגיה. מועצת הכבלים מייעצת בלבד והיא אינה מוסמכת לאשר או לדחות את העסקה. זו סמכות שנתונה לשר עצמו שמחויב להיוועץ במועצה ובמשרד התקשורת.

החלטת המועצה באה לאחר דיון ארוך ולאחר שהוצגה חוות-דעת של חברת הייעוץ שבחר משרד התקשורת - עדליא. האחרונה קבעה בהמלצתה שהיא אינה רואה מניעה מדוע למנוע את העסקה שבסופו של דבר תהפוך את בזק לבעלת מלוא המניות בחברת yes.
כאן רק נזכיר שהבעלים של יורוקום שאול אלוביץ', הוא גם בעל השליטה בבזק, כך שמדובר באותם בעלים למעשה.

התנאים שקבעה רשות ההגבלים לעסקה מגדירים שרשרת של איסורים שמוטלים על yes, כמו איסור בלעדיות בתכנים, איסור אפליית לקוחות ועוד.

על-פי תנאי העסקה, תרכוש בזק את חלקה של יורוקום ב-yes (כ-50.2% לפני דילול) תמורת 680 מיליון שקל במזומן ותקבל לידיה את כל הלוואות הבעלים שיורוקום העמידה ל-yes (כ-1.54 מיליארד שקל). בנוסף, יורוקום תהיה זכאית לשתי תמורות מותנות נוספות: אחת בסך של עד 200 מיליון שקל תשולם בהתאם לסינרגיית המס, ותמורה נוספת, עד 170 מיליון שקל, תשולם על-פי תוצאותיה העסקיות של yes בשלוש השנים הקרובות. כך שבסך הכל התמורה יכולה להגיע עד ל-1.05 מיליארד שקלים, בהתאם למימוש התנאים.

לגבי סוגיית המס, מכיוון ש-yes היא חברה הפסדית ניתן להשתמש בהפסדים אלה לצורכי מס בעסקאות מיזוג, בכפוף לאישור רשות המסים. השאלה בכמה מהסכום תסכים הרשות להכיר. ההפסדים הצבורים של yes נאמדים בכ-5.5 מיליארד שקל. לצורך העסקה סוכם שיורוקום לא תקבל יותר מ-200 מיליון שקלים, מה שאומר שהרוכשת, בזק, יכולה לקבל הטבות מס שיקטינו עבורה את שווי העסקה הכוללת.