הסכום האדיר שתקבל מכבי ת"א אם תעפיל לליגת האלופות

העפלה לשלב הבתים תהיה שווה בונוס אוטומטי של 14 מיליון אירו ■ הסיבה: העלאת התמלוגים החדה שתשלם אופ"א למשתתפות ■ ביחד עם הכנסות מזכויות שידור וממכירת כרטיסים, הופעה במפעל האירופי הבכיר תהיה שווה לטרבליסטית סכום שיא של כ-18.5 מיליון אירו

ג'ורדי קרויף עם מיטש גולדהאר חוגגים זכייה בגמר הגביע 2015 / צלם: רויטרס
ג'ורדי קרויף עם מיטש גולדהאר חוגגים זכייה בגמר הגביע 2015 / צלם: רויטרס

מכבי ת"א יצאה הבוקר (א') למחנה טרום העונה שלה בעיר האוסטרית לאובן, שם תחל את הכנותיה לקמפיין האירופי 2015/16, שייפתח בעוד שבועיים וחצי עם משחק מול היברניאנס ממלטה. קמפיין שאם משחקי המוקדמות שלו יעברו חלק - יבטיח לטרבליסטית את השנה המכניסה ביותר של קבוצת ספורט ישראלית בהיסטוריה כולה.

בהנחה ותעבור שלושה שלבי מוקדמות - משימה לא קלה בהתחשב בעובדה שכבר לאחר שתחלוף על-פני המלטזים, לא תהיה מדורגת יותר בהגרלות - תהנה מכבי מבוננזה אדירה: הכנסות מובטחות של 14 מיליון אירו מאופ"א - 12 מיליון מענק השתתפות אוטומטי בשלב הבתים של הצ'מפיונס (Prize Money), ועוד 2 מיליון עבור הניצחון בפלייאוף. זאת בשל העלייה הניכרת שהשיגה אופ"א מהסכמי זכויות השידור של המפעלים האירופיים. כהשוואה, התמלוגים המובטחים למשתתפות הצ'מפיונס ליג הסתכמו בעונה החולפת ב-10.7 מיליון אירו (2.1 מיליון עבור אלו שהעפילו מהפלייאוף, ו-8.6 לכל משתתפות שלב הבתים).

אל הסכומים הללו יש להוסיף שני אלמנטים: מענקי זכויות שידור, אותם מכנה אופ"א Market Pool. מדובר על כספים שההתאחדות האירופית מחלקת למועדונים לפי גודל שוק הטלוויזיה המקומי שלהן, ומספר השידורים לו הן זוכות. הישראלית האחרונה בליגת האלופות, הפועל ת"א ב-2010/11, קיבלה 1.34 מיליון אירו מהסעיף הזה, כאשר קופת ה-Market Pool הכוללת של המשתתפות בצ'מפיונס אז עמדה על 341.1 מיליון אירו. בעונה הבאה היא כבר תהיה גדולה יותר בכ-41.5%, ותעמוד על 482.9 מיליון אירו. המשמעות מבחינת מכבי: כ-2 מיליון אירו בקירוב מ-Market Pool, לפי הערכות.

כמו כן, מכבי תוכל ליהנות ממכירה של כרטיסים רבים: כפי שפורסם ב"גלובס", היא צפויה לארח את משחקי שלב הבתים, כמו גם המשחק מהפלייאוף - בסמי עופר החיפאי, שמכיל כ-31 אלף מקומות. גם אם תמכור רק 110 אלף כרטיסים מתוך 134 אלף אפשריים, במחיר ממוצע של 100 שקל - היא תוכל להוסיף לקופתה כ-11 מיליון שקל (כ-2.6 מיליון אירו).

כל החישובים הללו מובילים למספר אחד מדהים: אפילו אם לא תיקח נקודה אחת בשלב הבתים (שם מוענק 1.5 מיליון אירו עבור כל ניצחון, וחצי מיליון עבור כל תיקו), מכבי יכולה לצפות להכנסה מינימלית של 18.5 מיליון אירו (קרוב ל-80 מיליון שקל) מאירופה.

בעונת 2012/13, בה לא שיחקה מכבי בשלב בתים אירופי - עמדו הכנסותיה "הטבעיות" (ללא ההזרמה של מיטש גולדהאר מהכיס) על כ-41 מיליון שקל, על-פי נתוני הבקרה התקציבית. מאז היא פיתחה את תחום המרצ'נדייז (כולל שתי חנויות ייעודיות בסינמה סיטי ראשל"צ ורחוב דיזנגוף בת"א), והיא מוכרת כמעט את כל המנויים והכרטיסים האפשריים לאצטדיון בלומפילד במשחקי הליגה - כך שניתן להעריך כי לחשבון של 2015/16 יש להוסיף לפחות 45 מיליון שקל הכנסות "ישראליות".

במילים אחרות: העפלה לצ'מפיונס ליג ב-2015/16 תהיה שווה מחזור של כ-125 מיליון שקל לצהובים, נתון שאף ארגון ספורט בארץ, כולל קבוצת הכדורסל של המועדון - מעולם לא התקרב אליו. הוא גם שווה, בשנים מסוימות פחות, באחרות יותר - לתקציב השנתי שמעמיד גולדהאר למועדון - כך שלמעשה, העפלה לצ'מפיונס תאפשר לו, לראשונה מאז נחת בקריית שלום בקיץ 2009 - לא להשקיע סכומים ניכרים - אם בכלל - מכיסו.

שלב הבתים
 שלב הבתים