בנקאי התרופות: הקיבוצניקים שחולשים על מאות מיליוני ש'

דרור בן-אשר ואורי שילה גדלו יחד בקיבוץ, לאחר שירות בשלדג ובסיירת מטכ"ל חברו לעבוד כבנקאי השקעות, וכיום הם מובילים את רדהיל ביופארמה להצלחה בניסוי מתקדם ולשווי בורסאי של כ-700 מיליון שקל

דרור בן–אשר ואורי שילה / צילום: אריק סולטן
דרור בן–אשר ואורי שילה / צילום: אריק סולטן

דרור בן-אשר ואורי שילה מנסים לשמור על האיפוק שספגו בחינוך הקולקטיבי הקיבוצי, בילדותם בגבעת ברנר, אבל לא כל-כך מצליחים. שני המייסדים של רדהיל ביופארמה עוד חיים את הרגע שבו הודיעה החברה, לפני קצת יותר משבועיים, על הצלחה בשלב שלוש - השלב המכריע בחיי אישור תרופה - בתרופה שלה נגד ההליקובקטר פילורי, המכונה "החיידק של האולקוס", שגם אחראי למרבית מקרי סרטן הקיבה.

"ניסינו להיזכר מתי בפעם האחרונה איזושהי חברת ביוטק בתעשייה הישראלית הגיעה להצלחה בניסוי בשלב זה, ולא הצלחנו", אומר בן-אשר. "זה אירוע נדיר גם בחברות ביוטק בעולם, שרובן לא רק שלא מגיעות אי-פעם להתחיל שלב שלוש, אלא לא מגיעות בכלל לשלב הניסויים". ואילו שילה מרשה לעצמו להכריז על מטרה שאפתנית: "אנחנו עומדים להיות חברת פארמה ישראלית גדולה, שיש לה הכול - מפיתוח ועד מערך שיווק ומכירות".

רדהיל ביופארמה היא חיה שונה בנוף הביוטק, שבו חברות בדרך-כלל נובטות סביב מדען שמפתח מוצר אחד ועל בסיסו נוסד סטארט-אפ. בן-אשר, המנכ"ל, ושילה, משנה למנכ"ל, באו בכלל מתחום בנקאות ההשקעות, והתחילו לאסוף, במשבר של 2008, תרופות מחברות במשבר. הם עשו זאת על-פי פרמטרים "אופורטוניסטיים", כדברי שילה, כגון שלב פיתוח מתקדם, ומסלולי אישור קצרים.