מפרקי קוסט 365 סגרו את שני סניפי הרשת ופיטרו את 100 עובדיה

קבורת חמור לרשת הקמעונאית שהקים רמי שביט ואשר נמכרה לאחרונה לקבוצת משקיעים בראשות יאיר פיליפ ודב צימברג

בצל קריסתה המהדהדת של רשת הקמעונאות מגה, סיימה את חייה בימים האחרונים רשת קוסט 365, שבשיאה הפעילה 4 סניפים.

צמד המפרקים הזמניים שמונו בתחילת השבוע, עורכי הדין שאול ברגרזון ויניב אינסל, סגרו את שני הסניפים הפעילים של הרשת - בכפר-סבא ובעפולה - והפסיקו את העסקת עובדי הרשת, שמספרם עומד על כ-100.

כך עולה מדוח ראשון שהגישו השניים לבית המשפט. המפרקים הותירו מספר מצומצם של עובדים שיסייעו להם בביצוע עבודתם.

בדוח נכתב כי עם סיום העסקת העובדים, יתאפשר להם "לקבל דמי אבטלה ויתר הזכויות הנובעות מפיטורים", וכן כי הם פועלים יחד עם אנשי מפתח שונים בחברה "לבירור מצב התשלומים מול כלל העובדים".

ברגרזון ואינסל, שיפעלו למכור את הסניפים, המלאי והציוד של קוסט 365, מסבירים כי הם הגיעו למסקנה כי אין מקום להפעיל את סניפי החברה, בין היתר בשל העובדה שלא ניתן לרכוש סחורה חדשה. שווי הנכסים הוערך בכ-15 מיליון שקל.

המפרקים התקשרו עם חברה שתבצע ספירת מלאי. משיחות שקיימו עם העובדים עולה כי רוב המלאי הקיים בסניפים הוא בבעלות החברה, אולם הם מציינים בדוח כי הם בוחנים טענה לפיה בימים האחרונים "סופקה סחורה שצורפו לה תעודות משלוח על שם חברת סופר מודיעין", וטענות לגבי מערכת היחסים של קוסט 365 עם סופר מודיעין.

ביום חמישי האחרון הגישה קבוצת המשביר לצרכן של רמי שביט, שייסדה את קוסט 365, בקשה לבית המשפט המחוזי במחוז מרכז (לוד) לפירוק ולמינוי מפרק זמני לרשת, אותה מכרה לאחרונה לקבוצת משקיעים בראשות יאיר פיליפ ודב צימברג.

במשביר הסבירו כי ההחלטה לפנות לבית המשפט התקבלה לאחר שנודע למשביר "על פעולות בלתי חוקיות שנוקטים בעלי המניות בקוסט, לרבות ביטולי צ'קים, העדפת נושים והברחת נכסי קוסט לחברה אחרת בבעלות בעלי המניות בקוסט".

עוד הוסיפו במשביר כי פעולות אלה "מעלות חשש כבד ואמיתי בדבר יכולתה או כוונתה של קוסט לעמוד בהתחייבויותיה כלפי נושיה, לרבות החברה".

בתגובה לבקשת המשביר, טען דב צימברג, מבעלי קוסט 365, באמצעות עו"ד יוסי כהן, כי בקשת הפירוק של המשביר נועדה להתחמק מסכומי-עתק שהיא חייבת לנושיה, ולגרום לכך "שההפסדים שצברה קוסט 365 תחת ניהולה של המבקשת (המשביר. א.ל) לא ישתקפו בדוחותיה".

ההפסד למשביר: יותר מ-50 מיליון שקל

המשביר לצרכן רשמה הפסדים של יותר מ-50 מיליון שקל בגין ההרפתקה ברשת קוסט 365, שהושקה בסוף 2012 במטרה להפוך לגורם משמעותי בשוק הקמעונאות שיפעיל עשרות סניפים ברחבי הארץ.

פחות משנתיים לאחר מכן מכר כאמור שביט את פעילות הרשת לקבוצת משקיעים בראשות פיליפ וצימברג, עסקה שבוצעה ללא בדיקת נאותות מצד הרוכשים, ושבמסגרתה סיכמו הצדדים כי המשביר תקבל תמורה חודשית כחלק מהפידיון בסניפים למשך 5 שנים, בסכום מינימום של 25 מיליון שקל בסך-הכול.

במשביר דיווחו השבוע כי דוחותיה הכספיים כוללים נכס בגין תמלוגים עתידיים נטו בסך של כ-19 מיליון שקל, הנובעים מהסכם מכירת קוסט, ובעקבות ההתפתחויות החברה תבחן את שווי נכס זה. כמו כן, למשביר יש חשיפה בגין חלק מהסכמי השכירות בסניפי קוסט, והיא העניקה ערבויות שונות לצדדים שלישיים עבור קוסט בסכום של 2-4 מיליון שקל.

במשביר ציינו כי נבחנת החשיפה המקסימלית בגין מרכיבים אלה, וכי החברה פועלת להקטנתה.

השופטת עירית וינברג-נוטוביץ, שהחליטה למנות את עורכי הדין אינסל וברגרזון כמפרקים זמניים לחברה, ציינה בהחלטתה כי הוצגו בפניה שני הסכמים להעברת פעילות החברה לחברה אחרת, וכי הם "מאששים את החשד לכאורה שמדובר בהברחת נכסים, וזאת מבלי שהוצגה כל ראיה הסותרת זו".