"רף 2,000 הנקודות בת"א 25 פתאום נראה יעד ריאלי"

שי דנינו, מנהל ההשקעות באתגר מקבוצת מזרחי-טפחות, אומר שהחברות המקומיות נהנות מהריבית הנמוכה והגדלת הגמישות הפיננסית ■ מיהן המניות המומלצות להשקעה בישראל, ומה בנוגע לשוקי חו"ל?

שי דנינו / צילום: איל יצהר
שי דנינו / צילום: איל יצהר

אחרי תקופה סוערת שאפיינה באחרונה את המסחר באפיק האג"ח הממשלתי, בארץ ובעולם, עם שינויים חדים בתשואות האפיק תוך שבועות בודדים, באתגר בית השקעות מקבוצת מזרחי-טפחות מדגישים את הצורך בהתנהלות אקטיבית באפיק זה.

מנהל ההשקעות, שי דנינו, מנמק צורך זה בכך ש"התנודתיות באפיקים הסולידיים מתחילת השנה עולה על התנודתיות הקיימת בשווקי המניות".

את הנחה זו הוא מחזק בדוגמה ממה שהתחולל בשוק האג"ח הממשלתי בגרמניה. לדבריו, "בתחילת השנה, משקיע שהחזיק אג"ח ממשלת גרמניה לתקופה של 10 שנים, נהנה מתשואה של 0.54%. במהלך חודש אפריל נסחרה האג"ח בתשואה של 0.05%, ובמהלך חודש יוני אותה סדרת אג"ח כבר נגעה בתשואה של 1%. כיום התשואה על הסדרה עומדת על 0.65%".

בהמשך לכך הוא אומר כי "אנחנו מאמינים ששילוב החזקה באג"ח ומניות באופן ישיר, בד בבד עם מכשירי השקעה פאסיביים, מקנה איזון וגמישות ביכולת ניהול התיק בתקופה סוערת זו".

לדברי דנינו, "באירופה, ההרחבה הכמותית שהושקה בתחילת 2015 בשילוב היחלשות האירו יצרה מומנטום חיובי הן בכלכלה הריאלית והן בשווקי המניות ואגרות החוב. עניין זה הוביל לתימחור יתר באג"ח לעשר שנים בגרמניה, והמימושים שהגיעו בסוף חודש אפריל ובמהלך חודש יוני, בשילוב עם משבר החוב היווני, מיתנו את השפעות תוכנית ההרחבה הכמותית".

המלצה על בזן ובנק לאומי

בעניין השוק המקומי סבורים באתגר בית השקעות כי "בטווח הקצר, החברות בישראל נהנות מהריבית הנמוכה והגמישות הפיננסית, הגדלה על ידי מימון זול במח"מ ארוך".

לדברי דנינו, "הקיטון בפרמיית הסיכון מגדיל את שיעור הרווח למניה ובכך את שיעור התשואה הצפויה על ההשקעה בהון, ולראייה, מדד ת"א 25 זינק במעל 40% מאז אוגוסט 2013 ורף ה-2,000 נקודות פתאום נראה יעד ריאלי".

בהשקעה באפיק המניות המקומי אומר דנינו כי "חשיבות מרכיב ההשקעה האקטיבי עולה. ההיכרות הטובה עם החברות הקיימות בשוק ויכולת ניתוח מקצועית, תיתן תשואה עודפת על מדד הבנצ'מארק בשוק".

בין המניות בהן דנינו מזהה פוטנציאל, הוא מזכיר את חברת האנרגיה בזן , שפרסמה דוחות כספיים חיוביים לרבעון השני של השנה. לגביה הוא אומר כי "חברת בזן נהנית מירידת מחירי הנפט ומזרימת הגז ממאגר 'תמר', והתרומה הזו מחלחלת לשורת הרווח הנקי".

עוד הוא מזכיר את מניית חברת הנדל"ן גב ים , שלדבריו היא "בעלת מנוף פיננסי שמרני, יחס שוטף עדיף ותשואת דיבידנד גבוהה (5.2%)".

לדברי דנינו, "סקטור נוסף הנמצא בתנופה הינו הבנקים, הפועלים תחת איומי הרגולציה בטווח הארוך, אך נהנים מתנאי מאקרו טובים, ובתחום זה נמליץ על בנק לאומי שנמצא מאחורי פרשת הקנסות עם גופי המס האמריקאיים ועם תיק אשראי מאוזן יותר".

ברמת המאקרו המקומית מוסיף דנינו כי "בנק ישראל ניצב בפני דילמה לא פשוטה. המשך התחזקות השקל בצורה מהירה אל מול סל המטבעות בעולם, יכולה לדרדר את המשק הישראלי להאטה".

"מאידך", הוא מוסיף, "הסיכון בהמשך התנפחותם של הנכסים הריאליים, מאיים על יציבות הכלכלה והריבית הנמוכה פוגעת בחוסכים, ולכן להערכתנו בנק ישראל ימתין להתפתחות הריבית המוניטארית בארה"ב והשפעתה על שער החליפין שקל-דולר לפני שיפעל".

לגבי השקעה במניות בחו"ל, מעניק דנינו משקל שווה לשוק האמריקאי, והשווקים האירופאיים (7% כל אחד), כאשר באירופה הוא ממליץ על "חשיפה לחברות ולמדדים אשר ייהנו מהיחלשות האירו", ואילו בארה"ב המלצתו היא להיחשף לסקטורים אשר ייהנו מהצמיחה בשוק האמריקאי ומהשינוי הצפוי בריבית, כגון ענפי הבנקאות והבריאות".

עוד דנינו מוסיף לגבי השקעה בחו"ל כי "מרכיב ניהול החשיפה המט"חית בתיקי ההשקעות הופך לגורם משמעותי", וממליץ על חשיפה של כ-1% מתיק ההשקעות לדולר, באמצעות השקעה בסקטורים ספציפיים וכן באמצעות אג"ח דולריות או צמודות דולר.

אחת הדרכים בהן הוא ממליץ לנקוט בחשיפה למט"ח, היא "אג"ח של חברות מקומיות הנסחרות בארה"ב. ההיכרות הטובה עם חברות אלו, מאפשרת שימוש בחשיפה לדולר האמריקאי ותשואה עודפת על אג"ח של אותה חברה בשוק המקומי", ומציין כדוגמה לכך את אג"ח בי קום.

*** הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך

ההמלצות של שי דנינו
 ההמלצות של שי דנינו
תיק ההשקעות המומלץ של שי דנינו
 תיק ההשקעות המומלץ של שי דנינו