תכשירי הגנה מהשמש: מה מומלץ לקנות וכמה זה עולה?

אינספור תכשירי הגנה מהשמש קיימים בישראל, אלא שבשונה מארה"ב, הם אינם מוכרים כמוצר רפואי ועל כן אינם מסובסדים ■ כמה נשלם כדי להגן על עורנו, ובאיזה מוצר כדאי לבחור?

"חשיפה לא מבוקרת לשמש מסוכנת וגורמת לעלייה בשכיחות סרטן העור (מלנומה) הנחשב לגידול הסרטני הנפוץ בעולם, יותר מסרטן שד וריאות", אומרת ד"ר מרינה לנדאו, מומחית ברפואת עור בקופת-חולים מכבי. "קיימת מגמת גידול בשיעור הגידולים הסרטניים המתגלים מדי שנה בישראל הנגרמים בין היתר עקב חשיפה מוגברת לשמש", מוסיף ד"ר גיא שלום, רופא במחלקת עור בבית-החולים סורוקה.

וכשזו תמונת המצב, אין פלא שהשוק מוצף במקדמי הגנה (סנני קרינה) מפני השמש. לנדאו ושלום, תמימי דעים. לטענתם, סנני הקרינה השונים הנמכרים כיום אומנם עושים את העבודה, אך הם רק כלי אחד בארגז הכלים להתגוננות מפני השמש. "ניתן להפחית את מקרי הסרטן, דוגמת סרטן הקשקש, באמצעות שימוש נכון בסנני קרינה אך בנוסף לחבישת כובע, הרכבת משקפי שמש, לבישת חולצה עם שרוולים ארוכים והפחתת זמן השהייה בחוץ בין השעות 10:00-16:00", באגודה למלחמה בסרטן משמיעים דברים דומים. "סנני קרינה הם קו ההגנה האחרון מפני נזקי השמש".

שעות החשיפה הן הגורם המשמעותי ביותר לנזקי שמש. לכן, יש להתייחס לסנני הקרינה רק כחלק מאמצעי ההגנה אותם יש לנקוט נגד השמש כששימוש נכון בסנני קרינה עשוי להפחית את הנזקים הנגרמים בעקבות חשיפה בלתי מבוקרת לקרינת השמש כמו סרטן עור, הזדקנות מוקדמת של העור ובמיוחד את סכנת הצריבה.

פערים גדולים במחיר

קרינת השמש המגיעה אל פני כדור הארץ, מכילה סוגים שונים של קרניים הנבדלות זו מזו באורכי הגל שלהן. "אורך הגל קובע את התכונות הביולוגיות של הקרניים. כלומר, כיצד הן ישפיעו על עורנו", אומרת ד"ר לנדאו. לדבריה, הקרניים העיקריות המשפיעות על עורנו נקראות קרניים אולטרא סגולות,UV, הנחלקות לשניים: קרניים ארוכות - UVA; וקרניים קצרות - UVB. "קרני UVB אינן חודרות זכוכית, ואילו קרניUVA שיכולות לעבור דרכה, אלא אם כן הזכוכית עברה עיבוד מיוחד. קרני UVA רבות יותר בשעות הבוקר, ואילו ה-UVB מהוות את רוב הקרינה מהשעה 10:00 בבוקר ועד 16:00-17:00 אחר הצהרים". עוד לדבריה, "את הכוויות והשיזוף אנחנו מקבלים בעיקר מקרני UVB. כדי להשתזף תחת קרני UVA צריך לשהות בשמש זמן רב יותר". כך או כך, אומרת לנדאו, שני הסוגים מחוללים נזקים. ואם לא די באלה, לדברי לנדאו בשנים האחרונות הצטרף "אויב" נוסף הנודע בשמו קרינה אינפרא אדומה: IR. "עדיין לא הכול ברור לגבי קרינה זו, אך ככל הנראה נזקיה מתרכזים סביב האצת הזדקנות העור".

כאמור, אחת הדרכים להתגונן מפני השמש הוא מקדם הגנה. המודעות למריחתו הולכת וגוברת. הבעיה היא מחירם המקומם. מבדיקה שערכנו בסניף סופר-פארם בקריית אונו, מצאנו היצע גדול של תכשירים לגוף ולפנים במחירים הנעים בין 20 ל-80 שקל לתכשיר. כך למשל, תרסיס לילדים 200 מ"ל של nivea, מותג מיובא, נמכר ברשת ניו-פארם ב-70 שקל, ואילו תחליב אולטרסול 45 SPF של ד"ר פישר (250 מ"ל), המיוצר בארץ, נמכר למבוגרים בסופר-פארם ב-45 שקל (ראו טבלה).

דני לוזון, משנה למנכ"ל רשת סופר-פארם, החולשת לדבריו על כ-40%-50% משוק מקדמי ההגנה, מסביר כך את מחירם הגבוה: "המחירים הבסיסיים של הספקים - גבוהים. גם רמת הרווחיות הנמוכה של סופר-פארם ממכירת מקדמי הגנה, לא מאפשרת הוזלות מעבר לאלה הקיימות". עוד לדברי לוזון, מקדמי ההגנה כמעט תמיד נמכרים במסגרת מבצע כזה או אחר. "בתחילת הקיץ, התכשירים הללו נמכרים בהנחה של כ-20% בשילוב מתנה כמו צידנית, כובע, שמלת חוף וכיו"ב. בשיא העונה, הם נמכרים בהנחות שנעות סביב 40%-50%". עוד לדבריו, המותגים הנמכרים ברשת על-פי סדר יורד הם: אולטרסול של ד"ר פישר; לייף מותג הבית של סופר-פארם; סקין גארד של קרליין; ו-nivea שהוא מקדם ההגנה המיובא היחיד הנמכר ברשת. לטענת לוזון, "המותג הפרטי שלנו, לייף, זול בכ-25% מהמותגים האחרים ברשת. זה אומנם מרגיז שחקנים אחרים אבל הם עדיין ספקים שלנו. הם יודעים לחיות עם זה". דליה בר-דוד, מנהלת הדרכה ויח"צ אלפא קוסמטיקה, יבואנית nivea, טוענת, בדומה ליבואנים בתחומים אחרים, שלא זול לייבא לישראל. "היבוא כרוך בעלויות שונות כמו שינוע ואישורים ממשרד הבריאות שבאות לידי ביטוי במחיר המומלץ לצרכן".

מגוון מוצרים מוצעים בשוק בהם גם מוצרי מותג פרטי. במקרים בהם מחירי המותג הפרטי נמוכים יותר, כדאי לזכור כי לפעמים מדובר באותו מוצר: מוצרי לייף מיוצרים על-ידי קרליין, יצרנית סקין גארד. גם למותג שופרסל קו מוצרי הגנה מהשמש . עוד נציין כי בסוף העונה, נמכרים מוצרי ההגנה מהשמש בהנחות מפליגות כך שניתן ורצוי להצטייד לשנה הבאה.

סבסוד? לא אצלנו

בישראל, הנחשבת למדינה לוהטת, תמוהה העובדה שדינא דמלכותא החליטה שלא לסבסד את התכשירים הללו במסגרת סל הבריאות ושלא ניתן לרכוש אותם בהנחה עם מרשם רופא. "בארץ, מקדמי הגנה לא מוגדרים כתרופה בניגוד לארה"ב שם מקדם הגנה מעל מספר 7 מוגדר תרופה", אומרת ד"ר לנדאו ומוסיפה, "המדינה מוציאה סכומי עתק על טיפולים בסרטנים שונים, גם כאלה הנגרמים מחשיפה מסוכנת לשמש.

לדברי ד"ר שלום, "סבסוד של מקדמי הגנה יכול לחסוך למדינה כסף רב. אם נותנים לנערה בת 14 סנן קרינה מספר 30 לאורך כל חייה, את התועלת היא תראה כשתגיעה לגיל 60 או 70. הבעיה היא שאף אחד כאן לא חושב 30 ו-40 שנה קדימה. מדובר בסוגיה מצערת לחלוטין ובאחד החסרונות של ניהול תקציב לטווחים קצרים. כשמדברים על בריאות האדם, צריך לחשוב על טווחים ארוכים".

ומה אומרים במשרד הבריאות? "מוצרי ההגנה נכללים בסל הבריאות אולם אינם ממומנים ועל הצרכן לשלם עלות מלאה". עוד נמסר ממשרד הבריאות כי "קופות-החולים מוכרות את התכשירים בהנחות של 35%-75% מהמחיר המרבי לצרכן. עוד נציין כי מנכ"ל משרד הבריאות פעל כבר בשנת 2012 ופנה ליצרני תכשירי ההגנה מהשמש בבקשה להוזיל את המחירים".

כמה עולה להתמרח
 כמה עולה להתמרח

7 עובדות על סנני קרינה

1. מה מכילים סנני הקרינה?

סנני הקרינה מכילים רכיבים המונעים את חדירת הקרינה אל תוך שכבות העור. חלק מהמרכיבים מגנים נגד קרניים UVB וחלקם נגד UVA. בשנים האחרונות יש תכשירים שעוזרים לעור להתמודד גם עם נזקי IR.

2. מדד היעילות

כל סנן קרינה המאושר על-ידי משרד הבריאות מכיל על האריזה SPF. זהו מספר המבטא את עוצמת ההגנה של התכשיר כנגד קרינת UVB. בנוסף קיימת כיתובית המציינת אם התכשיר מספק הגנה רחבת טווח. זה מבטא את ההגנה שהתכשיר מקנה מפני קרינת UVA. מספרים גבוהים יותר מבטאים רמת הגנה גבוהה יותר.

3. משמעות המספר

עד לפני כעשור ההמלצה הייתה להשתמש בסנני SPF 15. במעבדה, סננים אלה מונעים חדירה של כ-95% מהקרניים הקצרות. אבל מעבדה לחוד, והחיים לחוד. לפי מחקרים, אנשים לא מורחים כמות מספקת של התכשיר, כך שרמת ההגנה שלו צונחת משמעותית (סנן SPF 25 הופך ל-5). לכן, ככל שמשתמשים בסנן חזק יותר, יש יותר חופש לטעויות בכמות החומר הנמרח. בנוסף, חלק גדול מהסננים לא עמידים במים ובזיעה, ולכן יש לחזור ולמרוח אותם כל 2-3 שעות. ההמלצה היא להשתמש בסנני קרינה SPF 30. תכשירים עם מקדמי הגנה גבוהים יותר מומלצים לבעלי סיכון גבוה לחלות בסרטן העור. ואגב, בתכשירים בעלי מקדם הגנה הגבוה מ-50 SPF, לא נמצא יתרון משמעותי בהגנה על העור. ההמלצה היא להימרח כחצי שעה לפני היציאה לשמש, פעמיים ברציפות כדי ליצור שכבה נדיבה ואחידה. כדאי להתמרח גם בחורף, ולמי שמתכנן חופשת סקי, כדאי לדעת ששמש אלפית מסוכנת לפחות כמו שמש ישראלית.

4. הגנה על עור הילדים

תינוקות עד גיל חצי שנה לא חושפים לשמש. קיימים תכשירים יעודיים לתינוקות ולילדים מגיל 6 חודשים והם מבוססים בעיקר על מרכיבים פיזיקליים, כאלה שנשארים על פני העור ודוחים את הקרניים באפקט מראה.

5. קרם, ספריי או מגבון?

סנני קרינה באים בתצורות שונות. ההוכחה לגבי היעילות, קיימת בעיקר לגבי סננים בעלי מרקם קרמי. רשות התרופות האמריקאית המפקחת על סנני קרינה בארה"ב טוענת עד היום שסננים בצורות הגשה אחרות - עדיין לא הוכחה יעילותם.

6. יעילות מוצרי הטיפוח

מוצרי טיפוח רבים מכילים רכיבי הגנה מפני השמש, אולם לרוב אינם מעניקים הגנה מספקת. את מסנן הקרינה יש למרוח בנדיבות, מאידך, את קרם הלחות והאיפור מורחים רק במידה הרצויה. כתוצאה מכך, כמות החומר המסנן אינה מספקת את ההגנה הרצויה, בשימוש במוצרים קוסמטיים. לכן יש למרוח את קרם הלחות ולהמתין לספיגתו בעור. לאחר מכן יש למרוח את סנן הקרינה בנדיבות. את המייק-אפ יש למרוח לאחר מריחת סנן הקרינה.

7. סנן טבעי

קיימות הוכחות שמיני מזונות מכילים מרכיבים שיכולים להקנות עמידות בפני קרינה, כמו פוליפנולים בתה או ליקופן בעגבניה. מידת ההגנה שהם מקנים נמוכה מאוד ואין לסמוך עליה בימי הקיץ החמים בישראל.

* באדיבות ד"ר מרינה לנדאו והאגודה למלחמה בסרטן.