המסר לאריה דרעי: היתר עבודה בשבת - או שהכדורגל יושבת

יו"ר המינהלת יורם באומן ויו"ר ההתאחדות עופר עיני מאיימים להפסיק את כל פעילות הליגות המקצועניות, החובבים והנוער, ושיגרו מסר ברור לשר הכלכלה: "אי-קיום משחקי כדורגל בשבת - כריתת הענף"

אריה דרעי / צילום: איל יצהר
אריה דרעי / צילום: איל יצהר

יו"ר מינהלת הליגות בכדורגל, יורם באומן, ויו"ר ההתאחדות לכדורגל עופר עיני, פנו היום (ב') במכתב לשר הכלכלה, אריה דרעי, בו הם דורשים ממנו להעניק היתר עבודה בימי שבת, שיסדיר את המשך פעילות הענף בישראל על-פי הוראות החוק. במידה ולא יינתן ההיתר - מאיימים בשני הגופים להשבית את המשחקים בליגות העליונות המקצועניות, כמו גם אלו של הנוער, הילדים והחובבנים.

כזכור, בבית הדין האיזורי לעבודה, לאור פנייה של מספר שחקנים מהליגה הלאומית (הליגה השנייה), שיוצגו על-ידי ההסתדרות, נקבעה עמדה על-ידי השופטת לפיה אין לקיים משחקי כדורגל בשבת, שכן מדובר על עבירה פלילית בהיעדר היתר עבודה. דיון נוסף בנושא נקבע ל-7 בספטמבר. לאור העמדה של בית הדין, במינהלת החליטו כבר באותו ערב לדחות את קיומם של שני משחקים מהליגה הלאומית שהיו אמורים להיערך בשבתות.

בפנייה היום לדרעי, שלפו במינהלת ובהתאחדות את התותח הכבד - איום ההשבתה. אלו עיקרי הדברים שהועברו לשר הכלכלה:

"בכל מדינות העולם נהוג לקיים את משחקי הכדורגל במסגרת ימי המנוחה השבועיים. גם בישראל, מזה קרוב ל-100 שנה - חלק משמעותי מפעילות הכדורגל נערך ביום שבת, שהוא יום המנוחה השבועי ליהודים, אך פעילות כדורגל נערכת במידה רבה גם בימי שישי וימי ראשון, שהם ימי המנוחה השבועית של בני הדתות האחרות בישראל.

"גם לאחר שחוקק לאחר הקמת המדינה חוק שעות עבודה ומנוחה, הפעילות המשיכה להתקיים בימי המנוחה השבועית ועל-אף שלא ניתן היתר לפעילות בענף מכוח הוראות חוק זה. על-פי המדיניות של ממשלות ישראל לדורותיהן, לא נאסרה בפועל הפעילות שהייתה פומבית, ציבורית וגלויה לעין, ולא בוצעה אכיפה למניעתה... שכן בבסיס קיום משחקי הכדורגל ביום המנוחה השבועי, עומדים שיקולים שונים וביניהם שיקולים חברתיים, כלכליים, ספורטיביים, תפעוליים ועוד.

"בית הדין לעבודה התעלם ממכלול טיעונים שהובאו בפניו, אך מעל הכל הוא התעלם לחלוטין מהעובדה שפעילות זו מתקיימת לאורך עשרות רבות של שנים, תחת מדיניות מוסמכת ומקובלת של אי מניעתה לאור השיקולים שמנינו לעיל. ככל שעמדה זו שהביע בית הדין תתגבש לכדי פסק דין - ברור שלא ניתן יהיה לקיים משחקי כדורגל בשבת, דבר שעלול להוביל לנזקים חמורים שיכולים לגרום לכריתת ענף הכדורגל, כמו גם ענפי ספורט אחרים.

"חשוב להבין שכבר כיום, משהביע בית הדין האיזורי את דעתו הברורה - איננו יכולים להתעלם מהשינוי שחל בהתייחסות למשחקי הכדורגל בימי המנוחה השבועית. יובהר - במשחקי הכדורגל מועסקים אלפי בעלי מקצוע שונים המתפרנסים מתחום הכדורגל, אשר בלעדיהם לא ניתן יהיה לערוך את המשחקים... עוד יובהר כי אין מדובר רק על משחקי הליגה הלאומית, אשר בעניינם נערך הדיון בבית הדין... אלא בכלל פעילות הכדורגל הישראלי ובין היתר פעילות של כלל מערך עובדי הלוגיסטיקה והאדמיניסטרציה הנחוצה לקיום כלל המשחקים בליגת העל, בליגות החובבניות, בליגות הילדים, הנערים והנוער וכיוצא בזה - למעלה מ-1,000 משחקים בשבוע...

"לאור העובדה שבית הדין הנכבד אמר את דברו כפי שאמר (והגם שהדברים לא באו לידי ביטוי בהחלטה פורמלית), ולאור שינוי המדיניות שבא לידי ביטוי גם ביוזמות שונות הנשמעות בימים אלה מצד גורמים פוליטיים שונים, המצדדים בהפסקת פעילות הכדורגל בימי המנוחה השבועית, איננו מתכוונים בשום פנים ואופן לפעול באופן העלול לעמוד בניגוד לחוקי מדינת ישראל. לכן, אנו פונים באופן מיידי בבקשה שיינתן על-ידייך היתר כללי לפי סעיף 12 לחוק שעות עבודה ומנוחה, להעסקה במנוחה השבועית של כל סוגי העובדים שחוק שעות עבודה ומנוחה חל עליהם בתחום הכדורגל.

"בהינתן כל האמור, וכדי למנוע מצב בו נפעל חלילה בחשש לניגוד להוראת הדין - הרינו להודיע כי ככל שלא יינתן היתר כאמור, עד ליום ד', ה-7.9.2015, לא תהיה בידינו כל ברירה אלא להפסיק לאלתר כל פעילות הכדורגל המאורגנת על-ידי מינהלת הליגות לכדורגל וההתאחדות לכדורגל בישראל בימי המנוחה השבועית לבני הדתות השונות (מקצועני, חובבני ונוער)".