ארוחות מיוחדות ומשחקים: מה מציעות חברות התעופה לילדים?

טיסה עם הילדים יכולה להיות לא קלה, ובחברות התעופה יודעים זאת היטב ■ במטרה להקל על שאר הנוסעים וכדי להתחרות בחברות האחרות, הן מציעות לילדים ארוחות מיוחדות, חוברות הפעלה, משחקים ותכנים בידוריים

ילדים שטסים לבד / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
ילדים שטסים לבד / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

לטוס עם הילדים זה לא קל: הילד תזזיתי, התינוק צווח, והנוסעים מסביב נועצים מבטים זועמים. אוכל עשוי להיות מוצא לא רע, וכך גם משחקים שיעבירו את הזמן. חברות תעופה לא מעטות כבר הפנימו את זה, וכדי להיות אטרקטיביות יותר מהמתחרות עבור משפחות שנוסעות בהרכב מלא, מציעות הן ארוחות מתאימות לילדים והן שעשועים שיעסיקו אותם.

בחברת אל-על, למשל, הכניסו בקיץ האחרון לתפריט ארוחת ילדים של בורגראנץ' (בטיסות מעל 3 שעות בהן מוגשת לנוסעים ארוחה בשרית). הארוחה, אותה ניתן להזמין עד 6 שעות לפני הטיסה ללא תשלום נוסף, כוללת: שניצלוני עוף בצורת כוכבים, פוטטוס, ירקות חתוכים, כוס שתייה, רטבים וקינוח עוגת שוקולד "וולקנו". בנוסף, הילדים מקבלים הפתעה עם הארוחה, כנהוג ברשתות המזון המהיר.

אגב, בטיסות קצרות בבוקר, בהן מוגשת רק ארוחה חלבית, הארוחה המוצעת לילדים כוללת וופל בלגי, מיני דני, משקה יוגורט, גבינה לבנה אישית וממרח שוקולד.

"אל-על משקיעה משאבים רבים על מנת להעשיר את חוויית הטיסה של הקטנים והגדולים כאחד, ובתוך זה מנסה להיענות לצרכים ולמאוויים של נוסעינו הילדים. לכן החלטנו לחבור לבורגראנץ' ולשתף פעולה", אומרת יהודית גריסרו, סמנכ"לית השירות באל-על.

יצוין כי בעבר לאל-על היה שיתוף-פעולה דומה עם הרשת המתחרה, מקדונלד'ס.

אילן אבישי, ראש אגף שירות בטיסה של אל-על, מוסיף כי "ארוחות הילדים זהות בכל המחלקות, למעט צורת הגשה שונה במחלקות היוקרה".

עוד לדבריו, ארוחת ילדים היא רק חולייה אחת בשירות הכולל לנוסע הקטן, "חולייה משלימה בשרשרת ערך שלמה שכוללת: חלוקת משחקים שונים לילדים, חוברות ידע כללי, תשבצים וסודוקו הקשורים ביעד אליו טסים, הכנסת תכנים מתאימים במערכות הבידור כמו ערוץ הופ, לולי ובייבי, חלוקת אייפדים לילדים במחלקות עסקים וסיוע של צוותי אוויר לאימהות בחימום אוכל לתינוקות. ארוחות ילדים הן חלק מהחוויה שמטרתה להנעים את הטיסה לילדים, להוריהם ולנוסעים שיושבים לידם".

בישראייר מוצעת ארוחת kid meal תמורת תשלום נוסף של 10 דולר, לארוחה הכוללת שניצלוני עוף ופוטטוס או ספגטי ברוטב עם כדורי בשר ותפוצ'יפס, וופל שוקולד ובקבוק מים.

"לפני כשנתיים שינתה ישראייר את פרופיל השירות בטיסותיה על מנת להתאים את עצמה לתחרות בענף. כלומר, עברנו מפרופיל של חברת תעופה סדירה לפרופיל של חברת לואו קוסט, ולכן האוכל והשתייה בטיסותינו מוגשים תמורת תשלום", מסביר גיל סתיו, סמנכ"ל השיווק של קבוצת ישראייר, מדוע החברה גובה תשלום אקסטרה עבור ארוחת ילדים.

בארקיע לא מוגשות ארוחות ילדים ייעודיות.

שוקולד ולגו

ומה מוגש לילדים בחברות תעופה זרות? חברת התעופה KLM, שניסתה לפצח את התפריט האולטימטיבי לילדים בטיסה, סקרה הורים וילדים ב-9 טיסות מבחן. הבדיקה של KLM, המטיסה למעלה מ-60 אלף ילדים צעירים רעבים בשנה, העלתה את המסקנה הלא מפתיעה: ילדים לא אוהבים אוכל בריא בטיסה, והוריהם מעדיפים שיאכלו משהו בטיסה - גם אם המשהו הזה לא בריא. מצוידת במידע הזה, KLM בנתה תפריט הכולל בין היתר המבורגר, צ'יפס, מיני פנקייקס וכיו"ב.

בחברת התעופה בריטיש איירווייס, ארוחות הצהריים והערב לילדים הטסים במחלקת תיירים כוללות סלט ירקות, לחמנייה, חמאה, מיץ תפוזים, בקבוק מים, עוגת שוקולד עם רוטב תות ושוקולד קינדר, לצד מנה עיקרית לבחירה: פסטה בולונז ברוטב עגבניות עם קוביות גזר; נגיסי עוף עם תפוחי אדמה, שעועית ירוקה ורוטב עגבניות; או קציצות עוף עם פסטה, אפונה, תירס ורוטב עגבניות.

בארוחת הבוקר ילדי בריטיש איירווייס במחלקת תיירים מקבלים: סלט פירות, עוגת מאפין, גבינת סקי, יוגורט בטעמי פירות, חטיף KitKat, חמאה, מיץ תפוזים, לחמנייה ומנה עיקרית לבחירה: קרפ ביצה מקושקשת בליווי תפוח אדמה אפוי ועגבניות שרי; ביצה מקושקשת עם תפוח אדמה פרוס בליווי עגבניות ופלפלים מוקפצים; או טורטייה עם ביצה מקושקשת בליווי קולי עגבניות, עגבניות פרוסות וקוביות צ'יפס.

ילדים שטסים ללונדון במחלקת עסקים של בריטיש מקבלים ארוחה משודרגת במנת הפתיחה ולא במנה העיקרית הזהה בכל המחלקות. למנת הפתיחה של ארוחת הצהריים והערב מתווספים סלט תפוחי אדמה, נקניקיות בליווי ירקות ופלחי ביצה קשה; וסלט הירקות שמוגש, עשיר יותר בפרודוקטים. למנות הפתיחה של ארוחת הבוקר מתווספים שוקו במקום מיץ תפוזים, ריבה, שוקולד קינדר במקום חטיף KitKat, פירות טריים חתוכים במקום סלט פירות וסלט ירקות עם בייבי מוצרלה.

בבריטיש, בניגוד לאל-על, אין צורך להזמין את הארוחות הללו מראש אלא במהלך הטיסה עצמה. עוד אומרים בחברה כי ניתן לבקש שארוחות הילדים יגיעו לפני המנות של ההורים, כדי שאלה יוכלו לאכול את הארוחה שלהם בנחת.

גם בבריטיש, בדומה לאל-על, מחלקים לילדים עד גיל 5 חוברת צביעה וצבעים, וילדים בוגרים יותר מקבלים חוברות סודוקו.

ובגזרת הבידור, גם בבריטיש איירווייס מערכת הבידור בטיסות ללונדון כוללת ערוצי ילדים כמו דיסני ו-Cartoon Network. בנוסף, יש קטגוריית ילדים בספריית הסרטים, כמו גם ערוץ מוזיקה ייעודי. בריטיש גם מאפשרת להורים לנעול את מערכת הבידור האישית של ילדיהם לתכנים לא מתאימים.

יונייטד, המפעילה שתי טיסות יומיות לניו-יורק, לא מעניקה לילדים חוברות כאלה ואחרות, אך כן מגישה בקו תל-אביב ניו-יורק ארוחות בוקר, צהריים וערב במפרט זהה לאלה המוגשות בבריטיש.

בחברת התעופה סקנדינביאן איירליינס - המפעילה 5 טיסות שבועיות במהלך הקיץ ושתי טיסות שבועיות בחורף מתל-אביב לקופנהגן - מוצעות ארוחות לא רק לילדים אלא גם לתינוקות: ערכה המכילה אבקת סויה, צנצנות עם בשר, פירה או דגים, ירקות ופירות מרוסקים. כמו כן, מים חמים בנגישות לאורך כל הטיסה וכן אפשרות לחמם בקבוקים/צנצנות עם מזון לתינוקות במהלך הטיסה. וגם כאן יש צ'ופר לילדים: ערכת ציור הכוללת עפרונות צבעוניים או צעצוע קטן של לגו.

הילד טס לבד? דיילת תלווה אותו אישית תמורת עשרות דולרים

חברות התעופה מציעות תמורת תשלום גם שירות ליווי אישי לילדים שטסים לבד. השירות המרגיע הזה עולה לא מעט.

כך למשל, שירות Child Care של אל-על יקר יותר מזה של חברות התעופה הישראליות ארקיע וישראייר: 100 דולר לכל כיוון (כ-400 שקל) באל-על, לעומת 50 דולר (כ-200 שקל) לקטע טיסה בארקיע ובישראייר.

בבריטיש איירווייס וביונייטד השירות יקר יותר: 150 דולר לכיוון (כ-590 שקל); ואילו בסקנדינביאן איירליינס שטסה לקופנהגן זה עולה 50 אירו (כ-220 שקל) לכיוון אחד.

אולם, מסתבר כי לא כל חברת תעופה מאפשרת טיסה של ילד לבד. כך למשל איזי ג'ט אינה מציעה שירות ליווי - ילד עד גיל 13 חייב לטוס עם מבוגר מטעמו.

שירות ליווי לילדים שטסים לבד
 שירות ליווי לילדים שטסים לבד