"אנחנו בעידן שבו המסחר הרובוטי יכול לייצר משברים"

קובי לוצקי, מנכ"ל קרן הגידור קפיטל טרייד: "המשברים היום הרבה יותר קצרים וחדים, חלק מהתופעה הזו אפשר לייחס לעלייה בהיקפי המידע, זמינותו והיכולת לנתח אותו, אך גם למקומן של המכונות בבורסות"

 קובי לוצקי / צילום: חיים כהן
קובי לוצקי / צילום: חיים כהן

חודש אוגוסט היה אוגוסט הגרוע ביותר בוול סטריט מזה 17 שנה והחודש הגרוע מאז מאי 2010 - עת בה פרץ משבר החובות באירופה. אמנם, הסברה היא לא צפויה קריסה בשווקים ולמרות הבעיות בסין עדיין הכלכלה האמריקאית מתפקדת וצומחת, אך נראה כי התקופה הקרובה בשווקים צפויה להיות מאתגרת במיוחד.

קובי לוצקי, מנכ"ל קרן הגידור Capital Trade המתמחה באלגוטריידינג מסביר בשיחה עם "גלובס" איך המסחר הרובוטי המהיר משפיע על ההתרחשויות בשווקים ואף גורם לבנקים מרכזיים ומנהיגי מדינות לקבל החלטות המושפעות מהפאניקה בשווקים.

- מנקודת המבט של התחום בו אתה פועל, מסחר רובוטי, איזו פעילות חריגה מאז הקריסה שהתרחשה לאחרונה בשווקים?

"הדוגמה הכי טובה לפעילות הרובוטים היא שביום מסחר בודד אנחנו רואים את מדד נאסד"ק צונח בדקות המסחר הראשונות ב-9% ולאחר מכן הירידות בו מתמתנות עד כדי 1%. כמובן שמתרחש גם ההפך וירידות קלות הופכות לחדות במהירות וללא כל סיבה או הגיון כלכלי. מכאן, אנחנו רואים שאחד הגורמים שהאיצו את הירידות ויצרו פאניקה בצד השני הם מכונות מסחר מהיר (HFT - High Frequency Trading). אותן מכונות מנצלות את הפאניקה והבהלה של סוחרים אנושיים ומשדרות מיליוני פקודות מסחר".

- איך השתנה עולם המסחר בבורסה והאם ייתכן שהזנב החל לכשכש בכלב?

"ראשית, העולם השתנה, אנחנו בעידן שבו המסחר הרובוטי יכול לייצר משברים כלכליים בשווקים. נכון, זה אולי נשמע דימיוני, אבל רובוטים גורמים להחרפת הירידות בשווקים שיוצרת פאניקה ומכירה מוגזמת של ניירות ערך. אותה פאניקה מתורגמת לפעולות שמבצעים ממשלות ובנקים מרכזיים ברחבי העולם, הפעולות של הבנקים המרכזיים משפיעות על כלכלות כל העולם וכך חוזר חלילה".

- מה מאפיין בשנים האחרונת את המשברים בשווקים לעומת אלו שהיו בשנות ה-90 וה-80?

"המשברים היום הרבה יותר קצרים וחדים, חלק מהתופעה הזו אפשר לייחס לעלייה בהיקפי המידע, זמינותו והיכולת לנתח אותו, אך גם למקומן של המכונות בבורסות. המכונות והרובוטים מעצימים את המגמות וגורמים להתקצרותם, מצד שני אנחנו רואים תגובה מהירה יותר של מנהיגי המדיניות הכלכלית".

- איך אתה רואה את המשבר שמתפתח בסין בימים אלה?

"הבנק המרכזי בסין הזרים לכלכלה הסינית 23.4 טריליון יואן כצעד חירום. לדעתנו זה הצעד הראשון במסגרת שורה של צעדים שבהם הממשל הסיני יכול להתערב ולחולל מפנה אמיתי בשוק המניות. הבעיה האמיתית בסין היא שאף אחד לא יודע באמת האם הנתונים והדיווחים שיוצאים החוצה הם אמינים. ברגע שהשוק מאבד את האמון".

- האם צפוי משבר בסדר גודל של הסאב-פריים?

"קשה מאוד לדעת, מצד אחד צריך להתרחש ארוע כלכלי רחב היקף וחוצה מגזרים כדי שתהיה השפעה דרמטית על שוקי ההון. מצד שני אפשר להתייחס גם לירידות החדות שנרשמו בבורסות כארוע מכונן ודרמטי, מעין מיני-משבר. הפאניקה בשווקים הביאה מספר משקיעים לפעול מלחץ והתוצאה היא שיש אנשים שמימשו והפסידו תשואה של שנה שלמה ביום מסחר בודד".

- הפדרל ריזרב יודיע בהחלטה מאוד דרמטית על גובה הריבית. טרם הטלטלה הקונצנזוס היה כי פנינו לעליית ריבית, האם אנחנו בעידן שבו הפדרל ריזרב מתעלם מהשווקים?

"ברננקי הקשיב מאוד לשווקים והתחשב במה שקורה בוול סטריט. אבל זו גם הייתה תקופה אחרת, היה משבר פיננסי אמיתי וחשש אמיתי לקריסת כל המערכת הפיננסית בארה"ב. ג'נט ילן וסטנלי פישר צפויים להיות הרבה יותר נוקשים בגישה שלהם, ומבחינתם כן יהיה נכון להוציא לאט את האוויר משוק המניות ובצורה מבוקרת בטרם תתפתח בועה נוספת בעקבות הריביות הנמוכות ששררו כאן לאורך שנים".

- בהיבט הטכני, האם רואים פעילות חריגה של מכונות מסחר ורובוטים?

"בכל מהלך הירידות האחרון ראינו פעילות ערה של מכונות מסחר בשווקים שבכל העולם זיהו פעילות חריגה. המכונות הכי פעילות בימים שבהם נרשמו הירידות החדות היו מכונות מסוג HFT שפועלות על מהירות תגובה ונפחי מסחר גדולים של מיליוני מניות. המכונות הללו מעצימות כל תנודה חדה בשווקים ומנסות להרוויח ממנה".

- מה השורה התחתונה שלך?

"למרות שהדברים נרגעו אין להסיק כי אנחנו רחוקים ממשבר כלכלי בסדר גודל נרחב. יתרות המט"ח של סין יורדות בצורה חדה, רק במהלך החודש האחרון יתרות המט"ח שלה ירדו ב-10%. אמנם היתרות עומדות על 3.5 טריליון דולר אבל בקצב כזה גם מדובר בסכום שיכול לקטון בצורה חדה ומהירה. אם לממשל בסין לא יהיו מספיק יתרות מט"ח הוא לא יוכל להשתמש בכולן כדי לרכוש מניות וכאן יתחילו הבעיות. כל מה שקורה הוא תמריץ לביצוע ספקולציות בשוקי ההון".