חתיכת פרמיירה: על ההופעה החלשה של מכבי ת"א בסטמפורד ברידג'

להפסיד לצ'לסי בלונדון זו אולי גזירת גורל בלתי נמנעת, אבל ניתן גם לא להתבטל באופן מוחלט, אפילו במשחקי חוץ בצ'מפיונס ליג מול קבוצות מהטופ האירופי ■ דעה

צ'לסי מול מכבי ת"א בליגת האלופות, לואי רמי, גל אלברמן, צ'מפיונס ליג / צלם: רויטרס
צ'לסי מול מכבי ת"א בליגת האלופות, לואי רמי, גל אלברמן, צ'מפיונס ליג / צלם: רויטרס

"צ'לסי בהחלט פגיעה", ניסה אוחנה לשדר מסרים מרגיעים לפני שהמטווח החל. "ביום טוב שלה, מכבי ת"א תוכל לנצל את התסכולים האחרונים של צ'לסי. מוריניו בצרות", המשיך מלר את המגמה. אחרי שלוש דקות של כדורגל, לאחר שמכבי הצליחה להעביר שתיים-שלוש מסירות מדויקות, המשיך שדר המשחק נדב יעקבי את האופוריה של ערוץ הספורט: "בינתיים מכבי מסתכלת לצ'לסי בלבן של העיניים". לקח רק כמה שניות לטל בן חיים, ההוא שהצהיר כי "לא אחגוג אם אכבוש נגד צ'לסי", למרות שלא כבש שער כבר יותר מ-10 שנים (בפברואר 2005 הרשית בניצחון של בולטון על טוטנהאם), לאבד כדור קריטי ולהכריח את מכבי להסתמך רק על רשלנותו של אדן הזארד מהנקודה הלבנה. זה לא הספיק לבן חיים שלקראת המחצית גם הכשיל ברחבה את דייגו קוסטה. כמה גדולים הם ההבדלים בין תפישת המציאות הישראלית האופיינית לבין החיים עצמם.

זה בדרך כלל קורה לנו כשיש משימות לכאורה "לאומיות" על הפרק. קבוצה מקומית במפעל אירופי, נבחרות, אולימפיאדה. כשהראש חושב על אתוס כחול-לבן, החושים מתקהים. לאלו מהכדורסל יש עמרי כספי אחד, שחקן פרינג' ב-NBA, ואפס כוכבים משמעותיים ביורוליג. לנבחרת איטליה שלושה רק ב-NBA, אבל לפני ערב החג דיברו כאן העכברים על סיכויים של "שישים-ארבעים להם, אולי אפילו פיפטי-פיפטי".

העדר, כמובן, נסחף אחרי גל הציפיות העכור הזה שמראש נועד להתנפץ, וזה בכלל לא חשוב שמכבי פתחה את העונה הזו עם תשע ספיגות מתוך 11 משחקים שקיימה בכל המפעלים, אפילו נגד בני סכנין והיברניאנס ממלטה, ועכשיו אנחנו עוד מדברים על משחק מול אלופת אנגליה. אל תבלבלו את הציבור עם עובדות, כי אם ביום שלישי בערב עמד ניצחון של מכבי ביחס הווינר על יותר מפי 16, פחות או יותר כמו אצל הסוכנויות הזרות - אז אתמול (ד'), כשהחלה להיכנס למסופי הטוטו מאסת ההימורים על המשחק - צנח פתאום היחס אל 8.5, כאשר יותר ויותר אוהדים, בסופו של דבר קרוב לשליש מכלל המהמרים - משליכים את הכסף על ניצחון מדומיין של מכבי. באתרים בחו"ל המשיכו להיצמד לממד הריאליסטי של העסק הזה, עם יחס שדגדג את ה-15.

במקום מרוחק מישראל, הבינו עוד לפני המשחק שמכבי ת"א היא המתנה הכי טובה שצ'לסי יכולה לקבל אחרי הפורמה הרעה שלה בפתיחת העונה. "זו ההזדמנות עבור קבוצתו של מוריניו לשוב לחיים", כתב דומיניק פייפילד ב"גרדיאן", "כשמולו מתייצב מועדון בלתי-משובח מאחת הליגות היותר עזובות של אירופה, מועדון שגורלו להפוך לנער המלקות של הבית הזה". ואחרי שירד המסך על סטמפורד ברידג', באנגליה כבר החלו עם הלגלוגים. "מכבי ת"א הייתה מצליחה להיות אורחת יותר נחמדה של צ'לסי רק אם הייתה מציעה לכבס לה את המדים", התרשם הבוקר מאט יוז מ"הטיימס" מההופעה הצהובה.

***

ההופעה, זה בדיוק האישו בכל הסיפור, כי להפסיד לצ'לסי זו אולי גזירת גורל בלתי נמנעת, אבל ניתן גם לא להתבטל באופן מוחלט, אפילו במשחקי חוץ בצ'מפיונס ליג מול קבוצות מהטופ האירופי. אם הבנצ'מארק של מכבי הוא ארבעת הקמפיינים הקודמים של ישראליות בליגת האלופות, אז היא השוותה אתמול את השיא הישראלי השלילי מהופעתה ב-2004: הפסד בהפרש של ארבעה שערים (אז קיבלה 5-1 באצטדיון האולימפי של באיירן מינכן). למכבי חיפה היה הפסד 5-2 באולד טראפורד, ובקמפיין אחר אפס נקודות ואפס שערים - אבל כזאת תבוסה לא הייתה לה.

הצוות הסטטיסטי של אופ"א מצא כי לצ'לסי היו אתמול 68 "התקפות מסוכנות" לעומת 16 בלבד של מכבי. ערן זהבי, כנראה המוציא לפועל האפשרי היחידי של מכבי ברמות הללו - רשם הימצאות של פחות מ-10 פעמים ברחבת היריב (רובן המוחלט ללא הכדור). שלושה שחקנים - איגיבור, בן חיים (הווינגר) ואבי ריקן - רשמו דיוק של 50%-72% במסירות שלהם.

אף לא אחד מהפותחים בהרכב של מכבי, וגם לא המחליפים - הצליח להכניס במהלך משחק פתוח כדור לתוך הרחבה שגם יצר קשר עם חבר לקבוצה. על ריצות סולו לתוך הרחבה בכלל אין מה לדבר (הזארד לבדו, במשחק חלש שלו - רשם שש ריצות כאלו). ואמנם מרחב הדגימה לגבי פג'ה ראיקוביץ' (שלושה משחקים בלבד) הוא מיניאטורי, אבל אם ככה נראה נכון לעכשיו "השוער הכי טוב בעולם לגילו", בגיל 19 - אולי כבר בשנתון של גילאי 20 נצליח לאתר ברחבי הגלובוס כמה אלפים טובים ממנו.

***

כשמניחים לרגע בצד את העניין המקצועי, יש גם נקודת אור איתה יכולה מכבי לנחות בארץ: בערך 4,000 אוהדים מתוך 40,684 צופים בסך הכל במגרש, ולפחות בטלוויזיה שומעים רק את קולם במשך 90 דקות. מצד שני, לעודד כשאתה בפיגור 4-0 בלונדון זה הרבה יותר קל, כי שם, אתם יודעים, על קו פיקדילי-אוקספורד, הייאוש הרי הרבה-הרבה יותר נוח. המבחן האמיתי של הקהל הזה הוא במספרים והעוצמות שיביא ליעדים המעט פחות אטרקטיביים שמציע בית 7 של ליגת האלופות.

***

למרות שמהתצוגה החלשה מוטב לצוות המקצועי במכבי להסיק כמה מסקנות - במהות של הדברים ברור שלא קרה אתמול משהו פטאלי. הרי סלבישה יוקאנוביץ' ודאי לא סימן בפנקס שלו נקודות שאפשר להוציא דווקא מסטמפורד ברידג', זה מראש היה ה-0 הכי מהדהד בתחזית. ביום ראשון עולם כמנהגו ינהג, השמש תזרח בבוקר ובערב הפועל רעננה תקבל בראש בבלומפילד.

והנה, מוריניו כבר התחיל לדבר אחרי המשחק על תקוותו כי צ'לסי תבטיח את ההעפלה לשמינית הגמר עוד לפני שתגיע לסמי עופר במחזור הלפני-אחרון. כלומר, מוריניו כבר בונה את דקות המשחק הבאות של שחקני המילואים, למרות שחלקם (לופטוס צ'יק, באבא רחמן ולואי רמי) פתח בהרכב כבר אמש; אך נדמה כי הפורטוגלי שואף להדגיש את הקו הזה בהמשך הדרך. כשאלכס פרגוסון עשה משהו דומה נגד מכבי חיפה, ועוד בקפריסין - הוא חטף שלישייה.