דעה: כחלון עומד לסדר לקבלנים ולמתווכים עוד מרצדס ורולקס

בהחלטתה על יבוא עשרות אלפי עובדים סינים, מכרה ממשלת ישראל את עתידם של פועלי הבניין הישראלים והפלסטינים ■ ה"הישג" הזה ידבק ברקורד של מי שמציג עצמו כשר אוצר חברתי ■ דעה

פועלים באתר בנייה / צילום: תמר מצפי
פועלים באתר בנייה / צילום: תמר מצפי

ההחלטה על יבוא עשרות אלפי עובדים סינים עוד לא הורידה את מחירי הדירות, אבל כבר רשמה הישג נדיר אחר: היא יצרה הסכמה בין שלי יחימוביץ' לאמיר לוי, ראש אגף התקציבים באוצר. היא איחדה את בנק ישראל ואת הכלכלנים החברתיים עם הכלכלנים הניאו-ליברליים של המועצה הלאומית לכלכלה. ואת קו לעובד עם היועץ המשפטי לממשלה.

הכותרות שעסקו בחשש להפרת זכויות העובדים הסינים פספסו לחלוטין את הקורבנות האמיתיים של ההחלטה האומללה הזו: עובדי הבניין הישראלים והפלסטינים. 173 אלף ישראלים, מהם 75 אלף ערבים והיתר יהודים. 37 אלף פלסטינים ועוד 8,000 שהיו אמורים להצטרף אליהם. עשרות אלפים מהם חשופים עכשיו להורדת שכר ולהרעת תנאים, עד כדי אובדן מקום העבודה. עשרות אלפי ילדים עלולים לגדול עכשיו במשפחות שהמפרנס העיקרי שלהן מובטל, או שאינו מצליח להתפרנס בכבוד.

מה זה יעשה לערביי ישראל שהצליחו בעמל רב להשתלב בשוק העבודה? מה זה יעשה לפלסטינים בשטחים, שהתנועות האסאלמיות רק ממתינות להם עם הצעות עבודה מסוג אחר לגמרי?

עוד מרצדס ורולקס

בישראל 2015 מדברים הרבה על החשש מהעברת השליטה בחברות ביטוח ישראליות לידיים סיניות, אבל כשמדובר בידיים של פועלי בניין זה נתפס כמשהו טבעי. אל תטעו. בהחלטה שהעבירו בממשלה מכרו שר האוצר וראש הממשלה את עתידם התעסוקתי של פועלי הבניין הישראלים והפלסטינים, בשביל תקווה להקלה זמנית במצוקת התחלות הבנייה. תקווה עמומה, שספק אם תתגשם.

ב-2007, כשגל עליות מחירי הנדל"ן רק החל, עבדו כאן 30 אלף פועלי בנייה זרים ומשך הבנייה עמד על 24-26 חודשים. לאן נעלם החיסכון בעלויות? תשאלו את חבריו של אביגדור יצחקי.

הקבלנים, המתווכים והמקורבים לשלטון עומדים לעשות מכה על החלטת הממשלה הזו. כחלון יסדר להם את המרצדס השניה, את הרולקס הנוסף, על חשבון הכנסתם של רבבות ישראלים כחולי צווארון ועובדי כפיים, שמנסים להתפרנס בכבוד. "ההישג" הזה ידבק לשנים ברקורד של מי שמציג את עצמו כשר אוצר חברתי.

והמשק? העלייה בתעסוקה וצמצום הפערים בשכר בשנים האחרונות הן קרני האור היחידות בשנים האחרונות בכלכלה הישראלית. יצחקי לא מסתיר ש-20 אלף העובדים מסין הם רק סנונית ראשונה. הוא כבר מדבר על 40 אלף ואולי על יותר. המעסיקים יעמדו עכשיו בתור לקבל פועלים סינים מקרן השפע של יצחקי: הנמלים, הרכבות, השיפוצניקים והאינסטלטורים. המשכורות יילכו לסין, דמי התיווך לבעלי רכבי השטח והישראלים שאין להם תואר במשפטים או בראיית חשבון - לתורים בלשכות התעסוקה.

וענף הבניין? יבוא הפועלים הסיניים יאפשר לממשלה לחמוק שוב מטיפול שורש בענף הבנייה. הענף הזה גורר את המשק למטה בגלל רמת התיעוש הנמוכה שלו שגורמת לפריון העלוב. הממשלה מדברת על הכשרות מקצועיות ועל הכנסת שיטות בנייה מתקדמות - אבל לא עושה דבר. את האשמה מפילים על הפועל הישראלי המפונק ועל הפועל הפלסטיני "העצלן", שמתעורר בכל יום בשלוש בבוקר כדי להספיק להגיע לעבודה בזמן.