גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"ברוב המדינות אנחנו מוכרים פרסומות. רק בישראל אסור"

הלן אטצ'י, סגנית נשיא ערוצי דיסני אירופה, מסבירה מדוע אינה משתתפת במכרז החדש של הוט, מדברת על התאמת התוכן לעידן הדיגיטלי ומספרת על הפורמטים הישראליים שמוצאים את דרכם לערוצי דיסני בעולם

הלן אטצ'י/ צילום: איל פישר
הלן אטצ'י/ צילום: איל פישר

הלן אטצ'י, סגנית נשיא ערוצי דיסני אירופה, הגיעה לישראל באחד הימים הכאוטיים של הקיץ האחרון. באוזני מבקרים אנחנו אוהבים לקרוא לזה בחן "בלגן", אבל בואו נודה, מדובר בכאוס אמיתי. בחוץ פשט אובך חריג שלא נראה עשרות שנים, ותל-אביב החלה בדיוק אז להסתבך בתוך עצמה בשל עבודות הרכבת הקלה. אך יש משהו באנשי התאגיד העצום הזה, דיסני, שמונע מרוחם להישבר ומחיוכם, סממן הכת המובהק שלהם, להימחות מפניהם.

יום אחרי שחוותה סיור לצפון שם ביקרה בסט הצילומים של הסדרה "כוכב הצפון", אטצ'י הצרפתייה, אחת הנשים המשפיעות על תעשיית השידור האירופית, חיכתה ארוכות עם המזוודה בתוך האוויר החולי למונית שתגיע ותיקח אותה אל הריאיון. וכשהגיעה, קצת סתורה וקצת המומה, לא מש החיוך הכן והמשכנע משפתיה.

"יש רוח יצירתית מאוד בישראל", אבחנה אטצ'י את מזג-האוויר מעט אחרת מהילידים הרוטנים שסביבה. "אנשים מאוד יצירתיים, בעיקר משום שאתם מביטים על תרבויות רבות, אז אתם מבינים מה אנשים צריכים, אתם יודעים לספר סיפורים אוניברסליים. אני אוהבת מאוד את הגיוון שיש בישראל".

בשנים האחרונות, מאז קמה השלוחה של דיסני בישראל (ברמת-גן אם לדייק), היא הפכה לגורם משמעותי ברשת העסקית של דיסני האירופאית והעולמית שמעליה. בישראל מתפתחים פורמטים כמו "יומני החופש הגדול", ו"כוכב הצפון", שעושים דרכים בעורקי התאגיד ומסייעים להתחדשות התוכן של דיסני כולו, בין אם ביצירת גרסאות אחרות, ובין אם שידור התוכן הישראלי בדיבוב. בימים אלה עובדים על רימייק בריטי לסדרה "כוכב הצפון", שהינה הפקת מקור של yes ודיסני.

"לא כל המדינות יכולות לצור סדרות שיכולות לצאת אל מעבר לטריטוריה שלהם", היא אומרת בריאיון בלעדי ל"גלובס", "היסודות בכל מקום בהם פועלת דיסני הם זהים, כולם מתבססים על ה-DNA שלנו. בישראל מכירים את קהל היעד מצוין ויודעים מי אנחנו ומה הערכים שאנחנו מקדמים, ואנחנו מקיימים פגישות תכופות בין ראשי הערוצים כדי לחלוק את המידע".

תחרות צמודה מול ערוצים אחרים

אטצ'י, מרכזת את כל הפעילות של דיסני בהיבט התוכן הטלוויזיוני והדיגיטלי כאחד. עשרות מיליוני ילדים באירופה צופים בשלל המסכים שברשותם בערוצי דיסני, על סמך החלטותיה. במקביל היא משמשת מנכ"לית ערוצי דיסני בצרפת, והיא אחראית על הכניסה של ערוץ דיסני לכל ספקיות האינטרנט בצרפת ובכך הרחיבה את הגישה לתוכן של החברה מ-5 מיליון בתי-אב, ל-18 מיליון בתים.

בצרפת היא הצליחה להוביל את הערוץ להוביל את טבלאות השידורים לילדים. בישראל, זה קצת יותר קשה. דיסני חולקת את הבכורה עם עוד 3 ערוצים לפחות - ערוץ הילדים, ניקלודיאון וזום - ובכל פעם ערוץ אחר פורץ קדימה במירוץ. באחרונה החליטה חברת הכבלים הישראלית הוט, לערוך מכרז בין כל המפיקים המעוניינים בישראל להקים ערוץ הפונה לילדים. דיסני, בהוראתה של אטצ'י, בחרה שלא להתמודד במכרז.

"יש לנו מערכת יחסים ארוכה עם הוט ואנחנו עובדים איתם מאוד קרוב וצמוד, כבר הרבה שנים", מסבירה אטצ'י על החלטתה, "אולי מכרז כזה מתאים לגופים חדשים שעדיין לא עבדו עם הכבלים, אבל לנו זה לא מתאים. שיתוף-הפעולה שלנו איתם כולל הצגת התכנים שלנו על בסיס קבוע, הם מכירים את הליין-אפים שלנו ומקבלים אותם מראש, לכן לא היה צורך להציג להם את התוכניות שלנו במיוחד. ביד מתאים יותר לשחקנים חדשים בשוק, ולא לשותפים וותיקים".

- את עובדת עם פלטפורמות רבות ברחבי בעולם, יש קושי מיוחד עם הפלטפורמות הישראליות?

"אנחנו עובדים איתם הרבה שנים ומשתפים איתם פעולה. יש לנו מערכת יחסים ארוכה וטובה. הפלטפורמות הן מאוד יצירתיות, וכל הפקה שלנו היא בשיתוף-פעולה של הפלטפורמה, דיסני וחברת הפקה כלשהי. כשזה מגיע למשא-ומתן - אז הוא מתנהל כמו כל משא-ומתן. הם רוצים לחסוך, באופן טבעי.

"אנחנו בונים היום את מערכת היחסים הזו גם עם סלקום טי.וי. אנחנו מביטים על עולם הפיי טי.וי (הטלוויזיה בתשלום - ל' א'), וההתפתחות שלה לאורך השנים, ובגלל שהמותג שלנו כל-כך חזק, אנחנו רוצים לסייע בביסוס של פלטפורמות. יש לנו מותגים כמו 'מארוול' ו'מלחמת הכוכבים', והם מעריכים את זה".

- אתם נאלצים גם להתמודד עם סוגים שונים של מודל כלכלי בכל מדינה בה אתם מעלים את הערוצים שלכם.

"נכון. זה הדבר המשמעותי. צריכים להיות מאוד גמישים ונגישים לשוק בכל מדינה ומדינה. מידה אחת, במקרה הזה, לא מתאימה לכולם. במדינות כמו ספרד, טורקיה וגרמניה אנחנו פתוחים בחינם. במרבית המדינות, גם בכאלה שאנחנו מפעילים בהן ערוץ בתשלום, אנחנו מוכרים פרסומות. בישראל אסור, משום שזו הרגולציה".

- מה דעתך על זה?

"מודל שבו אתה נסמך רק על מנויים, הוא מודל מסוכן יותר, משום שאתה נסמך על מקור הכנסה אחד בלבד. ובטוח שעדיף שני מקורות הכנסה. בכל אופן, הדבר החשוב ביותר הוא להיות רלוונטי לקהל ולתרבותו".

"דרכים שונות לספר סיפור"

על-פי אטצ'י, אחד העקרונות הבסיסיים של האסטרטגיה שהיא מנהיגה הוא להיות רלוונטי לעידן הדיגיטלי. "אנחנו צריכים לשנות את האופן שבו אנחנו משנים את הסיפור. אנחנו צריכים לעשות התאמות לתוכן, ויוצרים יותר ויותר תוכן למרחב הדיגיטלי, VOD, אתרים, הרשתות החברתיות, אנחנו חייבים להיות נוכחים בכל מקום, בכל פלטפורמה קיימת, ומחפשים דרכים שונות לספר את הסיפור. אנחנו משקיעים היום הרבה כסף כדי לספק דיגיטל".

- איך נראה התוכן הדיגיטלי שלכם?

"באופן כללי הוא קצר יותר. יש לנו סדרות ארוכות שמיועדות ישירות לשידור ב-VOD. אנחנו מצלמים דברים נוספים לשידור בטלוויזיה, כמו מאחורי הקלעים, או שממשיכים את המסך. אנחנו גם מוצאים יותר ויותר שצופים מתוודעים לסדרה בפעם הראשונה בדיגיטל ואז מגיעים למסך הליניארי".

- הליניארי הוא עדיין הבסיס העסקי.

"לחלוטין. וכך זה יישאר לטווח ארוך. השידור הליניארי יחזיק מנקודת הצפייה של העסק והתוכן".

- מדוע את סבורה כך?

"כי כשמדובר בילדים, יש חשיבות לצפייה משפחתית משותפת. זה מה שמפריד אותנו מערוצים אחרים. במיוחד כאן בישראל. הצפייה בטלוויזיה היא אירוע משפחתי. כולם צופים במסכים אישיים והצפייה הזו מתגברת בגלל מספר המסכים ההולך וגדל, אבל הרגע שבו המשפחה חולקת רגע משותף, הוא מה שאנחנו מתמחים בו".

כשאטצ'י מדברת על הערכים עליהם דיסני מתעקשת היא מדברת על נאיביות ילדותית, שהיום קשה למצוא בערוצי ילדים אחרים. ללא אלימות, ללא מין, והענקת תחושת ביטחון להורה שהוא יכול לשבת לצד בנו או בתו מבלי להרגיש מבוכה או שעומד להגיע רגע שבו אחד מהם ייאלץ לעזוב את הסלון.

- איך זה בערוצים אחרים שאת רואה בישראל?

"פחות. אנחנו רואים את השוני הזה גם במדינות אחרות בעולם - אחרים מתרכזים בילדים ובילדים בלבד, אנחנו חוגגים עם החברים והמשפחה כולה".

- מי מחליט במה לצפות בטלוויזיה - אם זה יהיה בערוץ שלכם או בערוצים אחרים?

"זה משתנה ממדינה למדינה. באנגליה מצאנו שהילדים מחליטים. בגרמניה, חד-משמעית ההורים מחליטים במה לצפות. בישראל, כוחם של הילדים וההורים שווה בשווה. או אם לדייק, האימהות".

- מה מראים לכם המחקרים על צפיית הילדים היום שהפתיע אתכם?

"לא הופתענו מרמת הלויאליות של הילדים. ילדים שבוחרים ערוץ הם מאוד נאמנים לו ומצאנו שיש לנו רייטינג גם בקרב בני ה-18 עד 24, שגדלו על ברכי הערוץ וממשיכים לצפות בו עם אחיהם הקטנים".

- את מדברת על לויאליות ארוכת שנים, ועל הערכים של מותג עוצמתי כמו דיסני, אבל ראינו בישראל שכשמגיע ערוץ צעיר כמו "זום" עם מותג דרום אפריקאי לא מוכר, "סופר סטרייקה", הוא מצליח לעבור ברייטינג את כל היתר.

"זה קורה. סדרה אחת יכולה להיות מאוד מצליחה. אבל אנחנו לא מסתכלים על הטווח הקצר. תוכנית אחת זה מצוין, אבל מה יהיה עם התוכנית השנייה? קשה להיות רלוונטי לאורך זמן. אנחנו חושבים על המשכיות ועל סדרות שחוזרות. כבר ראינו את העקומה הזו של העלייה הטרנדית למעלה ואז הנחיתה החדה".

- בשנים האחרונות ראינו כניסה של כוחות עולמיים גדולים שרכשו גופי מדיה בארץ, כמו אנדמול. זה משהו שמעניין את דיסני לעשות?

"רכישה של חברה או ערוץ, תגביל אותנו בעבודתנו בישראל. לנו חשוב לעבוד עם מגוון גופים ואם קונים רק גוף אחד, מחויבים לעבוד איתו וזו פוגע במגוון".

אטצ'י, נדרשת להיות פוליטיקאית לא קטנה במערך יחסיה עם גופי שידור ופלטפורמות - דיגיטליות וטלוויזיוניות כאחד - ברחבי העולם. "אנחנו לא מתערבים במחיר שגובים מהמנויים על הערוצים שלנו", היא אומרת. "זה עושות הפלטפורמות. אנחנו לא מתערבים. יש לנו היום בישראל חדירה של 75% למשקי-הבית, ואנחנו מבינים שאנחנו מנוע לחיזוק נאמנות של המנויים לפלטפורמה ולכן אנחנו משיקים ללא הרף תכנים חדשים".

- לא נמאס לכם מהמתווכים, מדוע גוף ענק וחסין פיננסית כמו דיסני לא מקים פלטפורמות משלו, מדוע להזדקק לאחרים שיגזרו קופון באמצע, מדוע לא להיות נטפליקס?

"האסטרטגיה היא להיות נגישים ומגוונים. אנחנו בעלי ערך לצרכנים רבים, וזה המודל העסקי שלנו. אבל מי יודע מה יהיה בעתיד".

עוד כתבות

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית