מאיר אוחנה הורשע בפרשת הבנק המחתרתי בבורסה ליהלומים

אוחנה היהלומן הורשע כי סייע להוצאת כספים לחו"ל לאנשים שונים במסווה של יבוא יהלומים בהיקף 100 מיליון דולר ■ נתן שירותי מטבע ועסק בניכיון צ'קים תוך אספקת חשבוניות פיקטיביות וגריפת עמלות במליונים

מאיר אוחנה / צילום: שלומי יוסף
מאיר אוחנה / צילום: שלומי יוסף

הרשעה שנייה בפרשת הבנק המחתרתי בבורסה ליהלומים ברמת-גן: היהלומן מאיר אוחנה הורשע הבוקר (ב') בעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בעבירות מס ובעבירות של קבלת דבר במירמה וזיוף מסמכים.

אוחנה, יהלומן רשום בבורסה ליהלומים, פעל בשנים 2011-2010 בשיתוף-פעולה עם מנחם מגן ודורון אלעד, מפעילי העסק שכונה "הבנק המחתרתי", אך גם כ"עסק" עצמאי, במנותק מהשניים, במסגרת תעשיית הלבנת הון וזיוף החשבוניות, תוך קבלת כספים בחשבונות בנק סודיים בחו"ל; תעשיה שהיקפה נאמד במיליארדי שקלים, שפעלה בקרב היהלומנים הישראלים עד לשנים האחרונות.

הרשעתו של אוחנה מצטרפת להרשעה נוספת בפרשה, של מנחם מגן, ול-6 כתבי אישום נוספים התלויים ועומדים בפני בית המשפט. דינו של אוחנה ייגזר בשבועות הקרובים.

אוחנה הורשע כי נתן שירותי מטבע וכן עסק בניכיון צ'קים, תוך אספקת חשבוניות פיקטיביות ליהלומנים שונים בבורסה. זאת, כדי לסייע בידיהם בהלבנת הון, הסתרת רווחים או יצירת מצגים של עסקאות יהלומים שלא היו מעולם, לצרכים שונים.

"הוכח כי תחת הכיסוי של יהלומן לגיטימי הסוחר ביהלומים במסגרת הבורסה ליהלומנים, פעל הנאשם כנותן, סוחר בשירותי מטבע", קבע בית המשפט המחוזי בתל-אביב.

אוחנה הורשע כי בסך-הכול סייע להוצאת כספים לחו"ל של אנשים שונים, ללא דיווח לרשות לאיסור הלבנת הון ובמסווה של יבוא יהלומים, בהיקף של 100 מיליון דולר לפחות. זאת, כך נפסק, תוך ביצוע שורת מעשי מירמה כלפי מפקחי מכס של משרד התמ"ת בבורסה ליהלומים, הונאת פקידי בנק שונים ותוך גריפת עמלות בסך של מיליוני שקלים. בתמורה לשירותי הנפקת החשבוניות וניכיון הצ'קים אוחנה גרף עמלה בשיעור של כ-2% מסכום כל צ'ק שנפדה.

עסקאות פיקטיביות

אוחנה הורשע כי פעל לפי השיטה הבאה: יהלומנים שונים, או גורמים מתווכים, מסרו לאוחנה צ'קים בערכים דולריים, וקיבלו כנגדם כסף מזומן יחד עם חשבוניות כוזבות, לפיהן הצ'קים הדולריים נמסרו לאוחנה כתמורה בעסקאות מכר יהלומים. מקור הכסף המזומן שנמסר ליהלומנים כנגד הצ'קים היו לרוב חלפנים שעימם עבד אוחנה בשיתוף-פעולה. עבור "שירותיו" גבה אוחנה את חלקו בעמלה שנגבתה מהלקוח של החלפנים בשיעור של 2.75% מערכו של כל צ'ק. חלקו של אוחנה כאמור - 2% מערך הצ'ק.

אוחנה הפקיד את הצ'קים בחשבון שבבעלותו בסניף של State Bank of India הנמצא בבורסה ליהלומים, והעביר את הדולרים שקיבל מהיהלומנים לחשבונות שונים בחו"ל, לפי הנחיות שקיבל בכל עסקה ועסקה.

כדי להימנע מדיווח לרשות לאיסור הלבנת הון על העבירות אלה, אוחנה הצהיר בפני פקידי מכס על יבוא יהלומים, תוך הצגת חשבוניות מכר כוזבות, לפיהן רכש יהלומים בחו"ל, ולעתים תוך יבוא של יהלומי-דמה חסרי ערך או בעלי ערך נמוך ביותר.

לאחר שקיבל את אישור המכס על יבוא היהלומים, הציג אוחנה אישור זה לפקידי הבנק ההודי, וביקשם להעביר לחו"ל את הדולרים שבחשבונו, תוך מילוי הצהרה שקרית נוספת, לפיה העברת הכספים נדרשת לצורך יבוא סחורה לישראל.

את מרבית החשבוניות הפיקטיביות שסיפק, שמספרן נאמד בעשרות, זייף אוחנה על-שם חברות שאת שמן איתר באינטרנט; חלק קטן מהחשבוניות הוצאו על-ידי חברות שבשליטתו של אוחנה הרשומות בארה"ב. בעבור הפעילות הזו הרוויח אוחנה כ-10 מיליון שקל. זאת, בגין חלקו בפעולות זיוף שהסבו לקופת המדינה ככל הנראה עשרות ואולי מאות מיליוני שקלים, בצורת הפסדי מסים שלא נגבו.

"הפועל היוצא לכלל פעולתו כסוחר בשירותי מטבע תחת חזות וכיסוי של סוחר יהלומים בבורסה ליהלומים - הינו מסירת מידע כוזב (בדרך של מחדל) לרשות לאיסור הלבנת הון ולממונה על נותני שירותי מטבע", פסק השופט דוד רוזן.

עוד קבע השופט כי "הוכח כי הנאשם ביצע פעולות רבות ברכוש בדרך של פעולות ניכיון והמרה שביצע הנאשם לרוב. הנאשם ניכה צ'קים ופתקי קנייה (שטר המועבר בין יהלומנים - ג'מ'), שתמורתם מסר כסף מזומן וחשבוניות כוזבות".

עוד פסק השופט כי "הוכח כי הנאשם ייבא יהלומי דמה ורימה את משרדי הפיקוח על היהלומים באמצעות שימוש ביהלומים שנמסרו לו, יהלומים שבאמצעותם הציג מצג כוזב למשרד הפיקוח על היהלומים. קבלת היהלומים, ובוודאי השבתם - מהווה פעולה ברכוש אסור (עבירה בתחום האיסור על הלבנת הון - ג'מ')".

חשבוניות כוזבות

הרשעתו של אוחנה מצטרפת להרשעת מנחם מגן ביוני האחרון במסגרת הסדר טיעון. מגן, מבעליו של הצ'יינג' הבלתי חוקי שכונה "הבנק המחתרתי", נדון ל-4 שנות מאסר בפועל, קנס בסך 125 אלף שקל, מאסר על-תנאי וחילוט של רכוש וכספים בשווי של כ-5 מיליון שקל. זאת, בקשר עם ניהול אופרציה זהה לזו של אוחנה (חלק מהמעשים חופפים ובוצעו בשיתוף-פעולה בין אוחנה ובין מגן), במסגרתה הוצאו חשבוניות פיקטיביות בסך כולל של מעל 318 מיליון דולר.

משפטו של שותפו של מגן ל"עסק", דורון אלעד, מתנהל בימים אלה.

בשבוע שעבר הוגשו בפרשה 5 כתבי אישום נוספים נגד מי שהיו "לקוחות" וכן "ספקים" לכאורה של תעשיית הזיוף והלבנת ההון שנחשפה בבורסה ליהלומים. "לקוחות" של שירותי פדיון הצ'קים וקבלת הכספים בחו"ל לכאורה, ששימשו בחלקם, במקרים אחרים, כ"ספקים" של חשבוניות כוזבות, ששימשו יהלומנים אחרים למעשי זיוף לפי צרכיהם.

כך, לדוגמה, מואשם היהלומן ציון בצלאל בכך שקיבל חשבוניות כוזבות ממגן ואלעד בסכום של כ-1.6 מיליון דולר וסיפק חשבוניות כוזבות בסך של 5.5 מיליון דולר.