לידר שוקי הון: סקטור הגז אטרקטיבי; אילו מניות מומלצות?

האנליסט יהונתן שוחט מעדיף את מניות אבנר, רציו וישראמקו ■ "אישורו הסופי של המתווה עד סוף השנה, יאפשר לגז הישראלי להקדים את הגז ממאגר Zohr"

קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10
קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10

כלכלני לידר שוקי הון חוזרים לסקר את סקטור הגז הישראלי, עם אופטימיות זהירה על רקע ההתקדמות לקראת אישור מתווה הגז.

האנליסט יהונתן שוחט מעריך כי "למתווה השפעה חיובית על משק הגז, כאשר מצד אחד הוא יאפשר יצירת תחרות (העובדה שנובל נותרת מפעילה של שני המאגרים המרכזיים מקטינה את איום התחרות), אך חשוב מכך, הוא מבטיח את היתירות האנרגטית של ישראל, סולל את הדרך לחתימה על חוזי הייצוא ומספק וודאות רגולטורית ארוכת טווח".

 

גורמים שליליים כמו הירידה במחירי הנפט והגז בעולם, תגלית הגז במצרים ושינוי לטובה במדיניות הפנים-מצרית בנוגע למשק האנרגיה, הגבירו את אי-הודאות בנוגע לעתיד חוזי היצוא. אולם בלידר מעריכים כי הם לא יפגעו בהשגתם אלא רק עשויים להשפיע לרעה על התנאים המסחריים ביחס לאשתקד, מה שצפוי להתבטא במחירים נמוכים יותר ובקיצור משך החוזים. מנגד, המחסור המשמעותי באספקת גז טבעי במצרים יחד עם הגידול הרב בביקוש המקומי ומתקני ההנזלה שמשוועים לגז, משאירים את אופציית יצוא הגז למצרים על השולחן ויאפשרו להניע מחדש את הרחבת תמר ואת פיתוח לוויתן.

שוחט מעריך כי הסקטור אטרקטיבי במחירים הנוכחיים, ומעדיף את מניות אבנר , רציו וישראמקו . לאבנר הוא מציב מחיר יעד של 2.9 שקלים, לרציו 36 אג' ולישראמקו 81 אג'.

לדלק קידוחים מציב שוחט מחיר יעד של 15.1 שקלים ולקבוצת דלק 1,920 שקל.

בשורה התחתונה, אומר שוחט, התגלית של ENI, מהווה איום מסוים על חוזי היצוא ממאגרי תמר ולוויתן למתקני ההנזלה במצרים. למרות זאת, "אנחנו מעריכים כי משבר האנרגיה והמחסור המשמעותי באספקת גז טבעי למשק המקומי המצרי, יוביל לכך שהתגלית תשרת את צרכיו הפנימיים של המשק ולא את צרכי היצוא של מתקני ההנזלה. עדות לכך התקבלה מהצהרתו של ובכיר ב-EGAS שאמר כי יש עדיפות למשק המקומי על פני יצוא".

בנוסף, גם לפקטור הזמן יש חשיבות. אישורו הסופי של המתווה עד סוף השנה, יאפשר לגז הישראלי להקדים את הגז ממאגר Zohr. עובדה זו, יחד עם היכולת של תמר ולוויתן להבטיח אספקה רציפה של גז ולטווח ארוך למתקני ההנזלה, גורמת לו להאמין שלתמר וללוויתן עדיין קיים יתרון בנקודות בודדות, על פני המאגר של ENI בעיני מתקני ההנזלה.

למרות זאת, "חשוב לזכור שהסיכונים בפיתוח לוויתן עדיין גבוהים: ENI מחזיקה במתקן ההנזלה ב-Damietta, מחירי הנפט נמוכים וחלון ההזדמנויות ליצוא למצרים הולך ומצטמצם. בנוסף לאיומים החיצוניים, נזכור את האיומים מבית - יש צורך באישור סופי של המתווה, בהשגת החוזים, בקבלת החלטת השקעה ובמימון הפרויקטים".