יבואנית סיגריות אלקטרוניות תובעת 3 מ' ש' ממשרד הבריאות

לאחר שחברת אי.סיג עתרה לבג"ץ בגין איסור יבוא סיגריות אלקטרוניות שהטיל עליה משרד הבריאות - וזכתה - מגישה כעת החברה תביעת פיצויים נגד המשרד בגין הפסדי רווחים שנגרמו לה מהטלת האיסור

סיגריה אלקטרונית / צילום: רויטרס
סיגריה אלקטרונית / צילום: רויטרס

לאחר שחברת אי.סיג הגישה עתירה לבג"ץ בגין איסור יבוא סיגריות אלקטרוניות שהטיל עליה משרד הבריאות וזכתה - כפי שפורסם ב"גלובס" - מגישה כעת החברה תביעת פיצויים בסך 3 מיליון שקל נגד משרד הבריאות, בגין הפסדי רווחים שנגרמו לה כתוצאה מהטלת האיסור.

תביעת הפיצויים הוגשה בתחילת השבוע (ב') לבית המשפט המחוזי מרכז, באמצעות עורכי הדין אביגדור דורות ואליס אברמוביץ ממשרד איתן, מהולל & שדות. התביעה התבססה בעיקרה על הטענות שהעלתה אי.סיג בעתירה שהגישה לפני כשנה בנושא זה.

באפריל 2012 פנתה אי.סיג למשרד הבריאות בבקשה לייבא ארצה סיגריות אלקטרוניות. זאת, כדי לוודא כי אין מניעה לייבא סיגריות אלקטרוניות המכילות ניקוטין, כמקובל ברוב מדינות העולם.

ייחודה של הסיגריה האלקטרונית הוא בכך שהיא נטולת טבק ועשן. למעשה הסיגריה היא מכשיר אידוי אלקטרוני, המעוצב בצורת צינור ארוך אשר נועד לספק תחושת עישון ולשמש כתחליף לסיגריה רגילה. הסיגריה מופעלת על-ידי סוללה חשמלית וסליל שיוצרים מעגל חשמלי, ובאמצעות לחיצה על הסיגריה או שאיפה ממנה מתבצע תהליך המדמה את תחושת העישון.

פעמיים דחה משרד הבריאות את בקשת החברה, וטען כי הסיגריות האלקטרוניות הן "תכשיר רפואי", ולכן אין לייבא אותן עד שלא תוכח "יעילות ובטיחות המוצר". משרד הבריאות טען כי יש בידו סמכות לפקח על סיגריות אלקטרוניות בהתאם לפקודת הרוקחים. לטענת המשרד, ניקוטין הוא בגדר "רעל רפואי", ועל כן יש למשרד הבריאות סמכות להגביל מוצרים העושים בו שימוש, גם שלא לצרכים רפואיים.

בהחלטת בג"ץ צוין כי רשות מינהלית יונקת את סמכותה מכוח החוק, ואינה יכולה להחליט לאסור על שיווק הסיגריות רק משום שהיא סוברת כי מדובר ב"רעל רפואי". "בענייננו כאמור אין כלל הסמכה בחוק וכל שכן הסמכה מפורשת לאיסור שמבקשים המשיבים להטיל על יבוא סיגריות אלקטרוניות".

משכך, הגיעה התביעה לפיצויים. חברת אי.סיג טוענת כי משרד הבריאות התרשל בעבודתו, בכך שלאורך כל הדרך לא שעה לטענות החברה, אשר התריעה בפניו כי החלטותיו להתנות את יבוא הסיגריה האלקטרונית ברישומה המוקדם כתכשיר רפואי, ומאוחר יותר לסווג אותה כרעל רפואי - אינן קבילות.

עוד נטען בהקשר זה כי משרד הבריאות נמנע מלהשיב לחברה במשך זמן ממושך, בעוד שהיא מפסידה לכאורה כספים עקב היעדר שיווק בזמן החולף.

"אף לאחר שהגישה התובעת את עתירתה לבג"ץ, וכבר היה ברור לכל כי אין לנתבעת סמכות לאסור על היבוא של סיגריות אלקטרוניות - הוסיפה הנתבעת לדבוק בעמדתה, ולא התירה לתובעת לממש את זכות היסוד שלה לחופש עיסוק ולייבא ולשווק בישראל סיגריות אלקטרוניות המכילות ניקוטין", נטען בתביעה.

התנהלות זו, כך נטען, הביאה לתקופת נבצרות של 31 חודשים, שתחילתה בהחלטת משרד הבריאות לאסור את היבוא, וסיומה בפסיקת בג"ץ.

סכום התביעה על סך 3 מיליון שקל הוא בגין הפסדים לטענת החברה שנגרמו לה. טרם הוגש כתב הגנה.