גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שני בתים וגעגוע: שתי תערוכות יחיד חדשות עוסקות במושג "בית"

בגלריה הקיבוץ, טובה לוטן משתמשת בתוכניות אדריכליות כמצע לציור ואמצעי להגדרת זהות ■ בגלריה גבעון, מאיה אטון מכניסה את הצופים אל חיקו הריק ורדוף הרוחות של הבית

3 שלדי בתים העומדים בבנייתם, או שמא בהריסתם, מופיעים בצילומי שחור-לבן בתערוכתה של טובה לוטן "תוכניות למגורים", בגלריה הקיבוץ בתל-אביב. הם אינם בתים של ממש, אלא מעין "פוטנציאל של בית", הבטחה המגולמת בשלד הבלתי גמור, בקווי המתאר של הקופסה עם זווית הגג השואפת מעלה.

את הבתים הללו צילמה לוטן בעת טיול בסין. אין בהם מן האקזוטי והאתני של "בית סיני", אלא להיפך דווקא - מעין תבנית בית ארכיטיפי, כמו זה שיציירו ילדים בכל העולם על דפי הציור בגן, קובייה עם גג משולש אדום. לצד הצילומים, מוצגות בתערוכה עבודות שיצרה לוטן על גבי תוכניות אדריכליות.

בסדרת העבודות "להכניס את הצל של העץ הביתה" נראית התוכנית כאילו היא שייכת לאותם בתים מצולמים. מסתבר שהקשר ביניהן מקרי לחלוטין. את התוכניות מצאה לוטן במקרה, בארץ, והדמיון לציוריה ולצילומיה הוא שאיפשר "לארוז" את החומרים הנפרדים במכלול של התערוכה.

"בשלד הזה יש משהו לימינלי וגם כאוטי", היא אומרת בשיחה עם "גלובס" בתערוכה. "אין לדעת אם הוא עומד להיבנות או להיהרס, וחוסר הוודאות הזה נמצא גם בתוכנית האדריכלית. התוכנית היא טיוטה של בית - האדריכלות מתרגמת צרכים ורצונות, תשוקה אנושית או צורך חברתי, לתבניות מגורים ולרישום גרפי על גבי דפי הפרגמנט של התוכניות".

בין האלמנטים החוזרים בתערוכה מופיעות במפתיע גם מחברות "דפתר" פשוטות וחומות כריכה. מחברות טיפוסיות ולא ממותגות, שהיצרן הטביע בהן איורים כמו לצאת ידי חובת-הקישוט. במקום לכתוב בין דפיהן, לוטן רוקמת על גביהן בתפר צפוף, במכונת תפירה, רקמה דקורטיבית שממנה עולה זעקה: מכשפה, קלפטע, זונה, כוסית, דודה, פולנייה - ועוד כינויי גנאי המיוחדים לנשים (בהצלחה בחיפוש המקבילה הגברית לשפע הזה). המחברות הרקומות מאבדות את יכולת הדפדוף, נאלמות ותוכנן האפשרי מושתק מאחורי הכינוי המשפיל שעל גביהן.

האוצרת יעל קיני מכנה את השימוש במחברת הרכוסה ואטומה ברקמה "קלקול ידוע מראש". לדבריה, הרקמה היא אקט מגדרי, ייצוג נשי מובהק, והיא משלימה את הייצוג הגברי-לכאורה של התוכניות האדריכליות בתערוכה.

"מחברת בשבילי היא סוג של בית פנימי", היא מנסה להסביר. "המקום שממנו מתפתחת הכתיבה, הקול, הזהות". המקום האינטימי ה"נשי" משלים אולי את המבט אל תוכניות הבנייה למגורים או שלדי הבתים המצולמים - מקום שאדם חושב שיהיה הבית שלו. מצע לפנטזיות לפני שיתמלאו בתוכן החיים.

מוטיב המחברת חוזר ומופיע בהעתק רקום של שיכון-רכבת, בו כל מחברת מייצגת דירה וביחד הן שואפות לחרוג מהקווים, למרוד ב"שכפול הזהויות" שאליהן נדחסים בני האדם בשיכונים. קווי המתאר של תוכנית הבניין הפכו כאן לתפרים אדומים חוזרים ועולים זה על זה. לוטן כמו מתווכחת עם "יחידת המגורים" שניסח לה-קורבוזייה ואימצו ממשיכי דרכו. היא מקבלת את הצורך הבסיסי בבית, ממש כמו הצורך בלחם (המופיע בסדרת עבודות אחרת), אך מסרבת להשתיק את בליל הקולות והזהויות העולה מכל דירה ובית.

הציור היחיד על בד בתערוכה הוא עבודת-מפתח התלויה על הקיר האחורי והפנימי ביותר בגלריה. בציור "טורפים" משתקף שוב שלד הבית - קירות, חלונות, גרם מדרגות. ובתשתית כל אלה חבויות מלים המספרות סיפור של חלום בלהות. הן אינן ניתנות לקריאה, אך הן שם, אורבות כחיות טרף, אויב מבית. אם התוכניות הן חלומות הממתינים להגשמה, הרי שהסיוטים שוכנים לצדם.

גלריה הקיבוץ, דב הוז 25, תל-אביב. שיח גלריה בתערוכה בשבת, 2.1.16, בשעה 12:00

פרנקנשטיין ומלכת האמבטיה

לא מעט אנשים הצטלמו בשבועות האחרונים ב"חדר האמבטיה" בתערוכה המדוברת של מאיה אטון "חצי מלא" בגלריה גבעון. החדרון, שאריחיו הם דפים רבועים מצוירים בעפרון, בעבודה עמלנית המותירה אותם ספק נאמנים-למקור ספק מתעופפים בכל רוח, הפך לנקודת-ציון אינטראקטיבית. "הייתי פה" מכריזים מצטלמי הסלפי במראה העגולה של אטון, ומעלים את הצילום לאינסטגרם או לפייסבוק.

מה שאינו עובר בצילום הוא צליל קולו של המספר, הקורא את סיפור "פרנקנשטיין" בהקראה שאורכה שש שעות. כל אחד מהאורחים בחדרון האמבטיה פוגש בסיפור בחלק אחר שלו, אולם המפלצתיות שורה על החלל. אטון מנהלת דיאלוג עם הספר הקלאסי של מרי שלי, שכאשר כתבה אותו לא ידעה שהיא ממציאה ז'אנר פופולרי חדש - מדע בדיוני משולב בספרות אימים ופנטזיה.

"האמבטיה החלה כצילום אינסטגרם בווילה-להריסה ליד כיכר המדינה, שהפך לרישום והפך גם לפאטרן, שמופיע על שולחן התקליטים. העובדה שהיא מושכת להיות בה ולהצטלם בה מחזירה את האינטימיות ומחזירה את העבודה ל'מקור' שלה", אומרת אטון.

"פרנקנשטיין הוא נרטיב שמעסיק אותי כבר הרבה שנים ומזוויות שונות, מהיוצרת מרי שלי לסיפור, לרופא ולייצור, לתקופה בה נכתב הספר ראשית המודרניות ולכך שהספר הוא הראשון בסוגת במדע הבדיוני. היצור נולד כטאבולה ראסה. בגוף גדול ומעוות, לומד את הדברים הבסיסיים בעולם. אור חושך, חום קור, אוכל, אש וצלילים. כשמגיע לבני אדם הם בורחים ממנו והוא מסתתר באסם של משפחה והוא מציץ מתוך האסם לבית המשפחה ומוקסם מהיצורים היפים, מהיחסים המשפחתיים ביניהם ומהקולות שהם מפיקים. דרך החיקוי שלהם הוא לומד לדבר ולקרוא, לבסוף הוא חושף עצמו בפניהם אך כמובן שהם דוחים אותו. הוא מעוות מלהיות מוכל בחברה האנושית ויכול רק להצביע על פחדיה ושנאתה".

התערוכה כולה היא מיצב המשתמש במבנה הגלריה כמעטפת, ומוסיף לה אלמנטים העוקבים אחר קווי המתאר האפשריים של דירת מגורים. היא בונה קירות ויוצרת "דופלקס", שבין חדריו מתקיים פוטנציאל של חיים, אך הוא נותר ריק ואולי נטוש. "חלל הבית הוא מבחינתי קודם כל תבנית שבתוכה הגוף פועל. והיא התבנית שבתוכה ניתן להכניס המון תכנים שונים וסותרים. חלוקת החלל מתייחסת להיסטוריה של הגלריה ששוכנת בבניין דירות תל-אביבי טיפוסי וכגלריה משפחתית ותיקה. החלוקה לחדרים, תתי-חללים, מאפשרת לי לא לחשוף את הכול בבת אחת, אלא מתוך שיטוט פנימי", אומרת אטון.

במפתיע, את העושר הציורי הגדול בתערוכה שותלות אטון והאוצרת טלי בן נון בקיר המלווה את גרם המדרגות הצר. זווית הראייה שנוצרת בתנאי השטח הללו אינה מאפשרת לתפוס את מלוא הפרטים ברישומים המצוינים. קשה אפילו להבחין בכולם, וכך נדרש מבט ומבט חוזר, מלמטה למעלה ולהיפך. כך מוטלת על הצופה אחריות לאסוף את המידע, להתגבר על מגבלות השטח ולקלוט את הפרטים.

בקומת הכניסה נבנה קיר המפריד בין המבואה ל"סלון". על הקיר האחורי וילון בד משתפל, על גביו מוטבעת דוגמת התוכנית האדריכלית של הדירה, כמוטיב דקורטיבי חוזר ומשתכפל. בלב החדר נטול הרהיטים ניצב שולחן מתכת גבוה כקרש גיהוץ, הוא מעוצב בתחרת-חיתוכים בדוגמת אריחי המקלחת, ועל גביו מעמד לתקליטים ארוכי-נגן, שרק עטיפותיהם מייצגות את קולם הדמום.

על גבי העטיפות רישומים דייקניים ועתירי פרטים, המופיעים בחלקם גם על גבי קיר המדרגות. "הדימויים לקוחים מתוך צילומים שצילמתי באינסטגרם ולכן הפורמט הריבועי", היא מאירה שוב את הקשר האינטואיטיבי שלה עם צופי התערוכה. "הרישומים של הטקסטים לקוחים ממקורות שונים. ישנו ספר על היסטוריה ומדע, טקסטים של סופר המד"ב הנערץ עליי פיליפ ק. דיק, של ויליאם פוקנר, 'גן העדן האבוד' של מילטון, טקסט של ניטשה וטקסט ממורה נבוכים פרק ל"ב, שמדבר על כך שככל שאנו מאמצים את הראייה אנחנו לא רואים דבר", היא מפרטת.

"לכן גם חדר המדרגות הצפוף. בצורה כזאת יש הצטברות של זיכרון שהופך להיות פעיל. אני חושבת שבתהליך העבודה החללים התרוקנו יותר ויותר, על מנת לתת דגש למקומות הדחוסים: שולחן התקליטים, חדר המדרגות והאמבטיה. הרגשתי שמבחינה תוכנית האזורים האלה כל-כך מלאים באינפורמציה, שהייתי זקוקה לאזורים הריקים יותר - לא רק על מנת שהם יתמכו בהם, אלא כדי שיישארו בגדר אפשרות פתוחה באופן בודהיסטי במידה מסוימת". החוויה האישית שמשתנה בין צופה לצופה ויחד עם זאת עוטפת את הצופה ומזמינה אותו לקחת חלק, משיגה את מטרתה ומאפשרת לייצר סיפורים שונים. "מצב זה הוא גם ההיפרטקסטואליזציה. מצב של עודפות של דימויים וטקסטים המחליפים תפקידים וסדרי חשיבות", אומרת אטון.

גלריה גבעון, גורדון 35, תל-אביב

עוד כתבות

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר. קיבלה את ערעור חברת הביטוח / צילום: שלומי יוסף (עיבוד תמונה)

פסק דין תקדימי של העליון מצמצם את הגדרת הידועים בציבור

העליון דן בשאלה מתי זוג יחשב לידוע בציבור לצורך זכאות לתשלום פיצוי בעקבות מוות בתאונה ● השופטים: הכוונה להינשא לא מהווה אינדיקציה לרצון הזוג להחיל זכויות לפני הנישואים

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חברת הדירוג S&P תפרסם בסוף השבוע את עדכון לדירוג האשראי של ישראל: מה צפוי בו?

אחרי שהורידה בהפתעה את הדירוג של ישראל בחודש מרץ, צפויה S&P לפרסם סקירה נוספת ביום שישי ● באוצר מתוחים, אבל מעריכים שלא חלה הרעה במצב הביטחוני שמצדיקה הפחתה נוספת ● החשב הכללי מעדיף לפי שעה להתמקד בגיוס חוב מהמוסדיים הישראלים

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

אבטחה פרטית / אילוסטרציה: Shutterstock

מאות אלפי דולרים בשנה: המנכ"לים שזוכים לאבטחה על חשבון החברה

חברת הסייבר סנטינל וואן מימנה אשתקד שירותי אבטחה למנכ"ל תומר וינגרטן ומשפחתו בכ־225 אלף דולר, גם בשל "הסכסוכים במזרח התיכון" ● בפלייטיקה עמדה עלות אבטחת המנכ"ל על מעל מיליון דולר, כולל החזקת מטוס פרטי ● וכמה משלמות ענקיות וול סטריט

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור שעיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית