"העולם לא נעצר. הפד יעלה את הריבית בחודש מארס"

קית' ווייד, הכלכלן והאסטרטג הראשי של חברת ההשקעות שרודרס: "העולם לא נעצר בגלל הטלטלות בסין. שוק העבודה האמריקאי ממשיך להתחזק" ■ "חולשת סקטור התעשייה והפיחות ביואן ישפיעו על ההחלטה"

ג'נט ילן / צילום: רויטרס
ג'נט ילן / צילום: רויטרס

ברקע התנודתיות העזה שנרשמה השבוע בשוקי העולם, משרד העבודה האמריקאי פרסם אתמול (ו') ב-15:30 שעון ישראל את דוח התעסוקה לחודש דצמבר 2015, הראשון מאז החליט הפדרל ריזרב להעלות את הריבית בארה"ב, לראשונה מזה כעשור.

הדוח הפתיע לטובה והצביע על תוספת של 292 אלף משרות, הרבה מעל הצפי בשוק שעמד על תוספת של 202 אלף משרות, מעט מתחת לנתון של נובמבר - יצירה של 211 אלף משרות. שיעור האבטלה נותר ללא שינוי ובהתאם לתחזיות, בשפל של כ-7.5 שנים - 5%.

בתגובה לדוח התעסוקה אומר קית' ווייד, הכלכלן והאסטרטג הראשי של חברת ההשקעות שרודרס, כי "העולם לא נעצר בגלל הטלטלות בסין. שוק העבודה האמריקאי ממשיך להתחזק ואנחנו מעריכים שהפדרל ריזרב יעלה את הריבית פעם נוספת ב-16 במארס". 

עם זאת, הוא מוסיף בסקירה שפרסם כי "צריך לעקוב אחרי שני גורמים עיקריים שישפיעו על ההחלטה - אחד פנימי ואחד חיצוני. הפנימי הוא נתוני סקטור התעשייה שהולך ונחלש וזה ישפיע על נתוני התוצר של הרבעוני הרביעי. הגורם החיצוני הוא המצב בסין, והכוונה היא לפיחות ביואן. הפיחות במטבע הסיני משפיע על כל העולם וגורם ללחצים דיפלציוניים גם בארה"ב וביחד עם מחירי הנפט שצונחים זה שיקול מאוד משמעותי".

בכל זאת, כאמור, ווייד מעריך כאמור שהפד יבחר להעלות את הריבית ב-0.25% בחודש מארס.