חרם? משרדי הפרסום הגדולים נמנעים מלגשת למכרז רש"ת

בשל ביקורת על תנאי המכרז יתמודדו על התקציב רק LEAD וענבר-מרחב

חרם ספונטני על מכרז רשות שדות התעופה? ל"גלובס" נודע כי הרוב המוחלט של משרדי הפרסום בישראל נמנעים מלקחת חלק במכרז על תקציב הפרסום של הרשות, בהיקף כספי של כ-10 מיליון שקל.

מה שהחל כביקורת על תנאי המכרז, הפך להימנעות כמעט מוחלטת של התעשייה, כשהחלק הארי של משרדי הפרסום הגדולים נמנעים מלקחת בו חלק.

הרשימה כוללת את מקאן תל-אביב, אדלר-חומסקי, באומן-בר-ריבנאי, גיתם BBDO, יהושע TBWA, גליקמן-שמיר-סמסונוב, פרסום אברהם, ליאו ברנט, פובליסיס ישראל, JWT ישראל ו-y&r ישראל - כל אלה בחרו שלא לגשת למכרז.

עד היום, שנקבע כדד-ליין להגשת הצעות, בחרו להשתתף שני משרדים בלבד - פרסום LEAD, שמטפל היום בתקציב הפרסום, וענבר-מרחב.

כפי שנחשף ב"גלובס", מיד עם פרסומו עורר המכרז ביקורת נוקבת בקרב חלק לא מבוטל ממשרדי הפרסום. חמתם של המשרדים עלתה נוכח היקף העבודה וההשקעה הכספית הנדרשת עבור מי שמעוניין לקחת חלק במכרז. ההצעה הקריאטיבית אמורה להוות 50% מהניקוד הכולל, ולהצעה הכספית יינתן משקל של כ-50%.

משרדי הפרסום העריכו אז כי מדובר בהשקעה כספית במכרז שתעמוד על היקף כספי של 150-200 אלף שקל למי שמעוניין למקסם השתתפות. היקף תקציב הפרסום של הרשות צפוי לעמוד בשנתיים הקרובות על כ-7.5 מיליון שקל, עם אופציה לעד 10 מיליון שקל במקרה שייפתח שדה התעופה החדש.

למרות זאת, אין התחייבות כי אפילו היקף של 7.5 מיליון שקל אכן ייצא לפועל. התשלום למשרד הזוכה אמור להוות אחוז מסוים מתוך ההוצאה למדיה (עמלה), כך שבמקרה שברשות שדות התעופה יחליטו לפרסם בהיקפים קטנים יותר - עלול משרד הפרסום להישאר ללא הכנסה מהתקציב.

תנאי הסף מאפשרים השתתפות לכל משרד שיש לו לקוח אחד לפחות, שהעלה קמפיין פרסום בתקציב של 10 מיליון שקל במחירים ריאליים בשוק הקמעונאות, מה שהשאיר את הדלת פתוחה בעיקר למשרדים הגדולים. אבל הם כאמור בחרו שלא להשתתף.

יצוין כי נדיר שבמכרז בהיקף כספי שכזה נמנעים משרדים כה רבים מלקחת חלק. "חרמות" לכאורה מתרחשים בדרך-כלל במכרזים ממשלתיים או סמי-ממשלתיים, כמו בעבר מכרז הפרסום של הרכבת, שגם בו היו שני מתמודדים בלבד. עניין זה קשור לעובדה שהמשרדים יוצאים מנקודת הנחה כי מדובר במכרזים פוליטיים.