בכירי הכלכלנים בדאבוס עונים: התחילה המפולת?

משתתפי הפורום הכלכלי העולמי חוששים מהידרדרות נוספת ■ פרופ' בוב שילר: "סיכון מהותי להמשך הירידות" ■ פרופ' מייקל ספנס מאונ' ניו יורק: "המצב שברירי ומידרדר, עם מעט מאוד סימנים לאמצעי-נגד אפקטיביים"

איזור הכנסים בדאבוס / צילום: רויטרס
איזור הכנסים בדאבוס / צילום: רויטרס

הכלכלה העולמית נתונה באיזון שברירי בין הבראה מתמשכת לשלב השלישי של המשבר הפיננסי העולמי, לפי כלכלנים מובילים שמשתתפים בכנס הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, שווייץ, שנפתח רשמית היום (ד').

שני התרחישים המנוגדים הללו משקפים את אי הוודאויות של התחזית הכלכלית לשנת 2016 על רקע החששות מההאטה הכלכלית בסין, צניחת מחירי הסחורות כולל הנפט הגולמי והרמה הגבוהה של חובות קונצרניים דולריים בכלכלות המתעוררות.

כלכלנים אומרים שחוסר היציבות מאיים לערער את מצבם של משקי בית וחברות, שכבר כעת מתמודדים עם שינויים טכנולוגיים שמפרים את שגרת יומם.

הדילמה של הכלכלנים הודגמה בעדכון התחזית האחרונה של קרן המטבע הבינלאומית לכלכלת העולם. תחזית הצמיחה המרכזית נשארה אמנם אופטימית, עם גידול מתון בצמיחה העולמית בשנים 2016 ו-2017, אבל הקרן הורידה אותה והצביעה על סיכונים מוגברים לירידה בצמיחה.

 

מוריס אובסטפלד, הכלכלן הראשי של קרן המטבע, אמר ששוקי ההון, שנחבלו קשות מתחילת 2016, "הגזימו בתגובתם" אך גם הכיר בכך ש"יש תהליך הסתגלות קשה שהשווקים המתעוררים צריכים לעבור".

חלק מהשמות הגדולים בקרב הכלכלנים בדאבוס השבוע הם פסימיים בבירור, ומעריכים שתהליך ההסתגלות הזה יהיה קשה יותר מכפי שקרן המטבע צופה.

פרופסור קנת רוגוף מאוניברסיטת הרווארד ציין את "השלב השלישי של מחזור העל של החובות, שנדמה שנחת עלינו", ואמר ש"כל מי שעדיין אומר ש'הפעם זה סיפור שונה' לגבי סין טומן את ראשו בחול".

ריצ'ארד בולדווין, פרופסור לכלכלה בינלאומית במכון ללימודי המשך בז'נבה, אמר ש"יש כמה סיכונים שכל אחד מהם מבשר על בעיות והאטה, ולא על משבר גדול, אבל ביחד הם יכולים להתלכד לכלל משבר".

לפי זוכה פרס נובל פרופסור מייקל ספנס מבית הספר לעסקים סטרן באוניברסיטת ניו יורק, "המצב העולמי הוא שברירי ומתדרדר, עם מעט מאוד סימנים לאמצעי-נגד אפקטיביים".

קבוצה שווה בגודלה של כלכלנים מכירה אמנם באפשרות של תרחיש גרוע יותר, אך מתנחמת בשיעור הצמיחה הבריא עדיין בכלכלת סין. פול שירד, הכלכלן הראשי של סוכנות הדירוג S&P, צופה אמנם ירידה נוספת בקצב הצמיחה במשק הסיני, אך לדבריו צמיחה של 6.3% השנה תהיה עדיין "חיובית".

פרופסור בוב שילר מאוניברסיטת ייל, גם הוא זוכה פרס נובל, הזהיר שלירידות האחרונות בשוקי ההון יש משמעות מיוחדת. "יש יותר מהות מהרגיל באירוע הזה, יחד עם סיכון מהותי להמשך הירידות", הוא אמר.

"בואו לא ניסחף כאן - צמיחה ריאלית של 6.3% בתמ"ג הסיני השנה היא שוות ערך לצמיחה של 14% שנרשמה בשנת 2009, במונחי התוספת לתוצר העולמי", אמר שירד מ-S&P.

 

מה שעד כה לא נדון בהרחבה בדאבוס הוא התחזית שהמהפכה הדיגיטלית תמחק מקומות עבודה במדינות מתעוררות כמו סין והודו. הכלכלנים של בנק UBS טוענים שהמגמה הזו תהיה חזקה יותר בכלכלות המתפתחות, מפני שהן נשענות יותר על כוח עבודה לא מיומן שאפשר להחליפו ברובוטים.

עוד זוכה נובל, פרופסור כריסטופר פיסרידיס מבית הספר לכלכלה בלונדון, אמר שהעובדה שהעלאת הריבית בארה"ב פורסמה זמן כה רב מראש צריכה לסייע. הוא העריך שסין "עדיין צומחת בקצב סביר, והממשלה נראית מוכנה לסייע להסתגלות לקצב צמיחה איטי יותר".

פרופסור איאן גולדין מאוניברסיטת אוקספורד ציין סיבה נוספת לכך שלא צריך לצפות שהעולם יגלוש למיתון חוזר. "הכלכלה העולמית איתנה כעת הרבה יותר מכפי שהיא הייתה בעשורים שעברו, הודות לכמה מנועי צמיחה. הודו צוברת תאוצה כאשר סין מאיטה, ושתיהן ממשיכות לצמוח בשיעורים שהם ללא תקדים בעולם המפותח", לדבריו.

פרופסור נד פלפס מאוניברסיטת קולומביה בניו יורק ועוד זוכה נובל, אמר ש"החששות מכך שטכנולוגיות חדשות עלולות להמשיך לפגוע בכלכלות המתקדמות עדיין לא מאיימים על אמון העסקים, אבל הם נראים כמו סיבה לדאגה".

פרופסור בולדווין אמר שהשיפורים הצפויים ביותר בעלויות ובפריון העבודה יבואו מ"עובדים זולים ומשכילים במדינות המתפתחות, שאפשר לראות כאילו הם יושבים לצידנו בלונדון ובניו יורק, בעוד שהם עובדים ממדינותיהם".

מרבית הכלכלנים שמשתתפים בכנס דאבוס אמרו שהם מעריכים שיש סכנה לכך שחברות מתקדמות יתקשו להסתגל במהירות לטכנולוגיה המתקדמת במהירות, אם כי לא מדובר בבעיה מיידית. "לא פחות רצינית היא האפשרות שהטכנולוגיות החדשות הללו לא יציתו צמיחה של פריון והתלהבות מחודשת מיזמות", אמר פרופסור פלפס.