הצעת חוק: לחייב רשויות לאשר הקלת "שבס" בשיעור 10%

הקלת "שבס" היא הקלה במסגרתה יכולה רשות מקומית לאשר הגדלה של מספר יחידות הדיור שייבנו בפרויקט מסוים, וזאת ללא הגדלת שטח הבנייה ■ חה"כ אלי כהן ודוד ביטן מציעים להפוך את הקלת ה"שבס" מרשות לחובה 

ח"כ אלי כהן / צילום: דודי וקנין
ח"כ אלי כהן / צילום: דודי וקנין

הצעת חוק חדשה שהגישו חברי הכנסת אלי כהן (כולנו) ודוד ביטן (ליכוד) מציעה להפוך את הקלת ה"שבס" מרשות לחובה. על-פי ההצעה, שהוגשה כהצעת חוק פרטית וצפויה לעלות בקרוב לוועדת שרים לענייני חקיקה, רשויות מקומיות יחויבו לאשר את ההקלה לקבלנים או ליזמים שיבקשו אותה בשיעור של לפחות 10%.

נזכיר כי הקלת "שבס" היא הקלה במסגרתה יכולה רשות מקומית לאשר הגדלה של מספר יחידות הדיור שייבנו בפרויקט מסוים, וזאת ללא הגדלת שטח הבנייה. במקור איפשרה ההקלה האמורה להגדיל את מספר יחידות הדיור בעד 20% ממה שמאפשרת התב"ע, אולם בסוף 2013 חתם שר הפנים דאז, גדעון סער, על עדכון ותיקון להקלה שקבע כי רשות מקומית תוכל לאשר עד 30% תוספת במספר יחידות הדיור שייבנו, וזאת שוב ללא הגדלת שטח הבנייה בפרויקט.

עם זאת, "הקלת שבס" היא הקלה שאישורה נתון באופן בלעדי לוועדה המקומית, כך שבסמכות הוועדה לאשר אותה במלואה (30%), בחלקה או לא לאשרה כלל. נכון להיום בחלק מהרשויות ניתן אישור להקלה, אך בלא מעט רשויות ראשי הערים אינם מסכימים לאשר אותה כלל.

מגישי הצעת החוק מסרו היום (ה') כי "בזמן שמצוקת הדיור גוברת, וההיגיון דורש לבנות דירות קטנות רבות ולא דירות גדולות מעטות על אותו שטח הזמין לבנייה, 92% מהדירות הנבנות היום בישראל הן דירות בנות 4, 5 ו-6 חדרים. על אף ההצהרות בצורך בבניית דירות קטנות, הבנייה של דירות 3 חדרים נמצאת דווקא בירידה, ודירות קטנות מאלה כמעט לא בונים בכלל. כך, למשל, בשנת 1997 בנו 13.3 אלף דירות בנות 3 חדרים ומטה, שהיוו כ-20% מכלל הדירות שנבנו - בעוד בשנת 2015 נבנו רק 3,300 דירות בנות 3 חדרים ומטה, המהוות בסך-הכול כ-8% מסכך כלל הדירות".

עוד מסבירים יוזמי החוק, כהן וביטן, כי "למרבה הצער, רשויות מקומיות רבות אינן מאשרות את הגדלת מספר דירות המגורים, על אף שניתן לעשות כן מבחינת כל ההביטים התכנוניים, זאת כיוון שחלקן אינן מעוניינות לראות בשטחן אוכלוסיות פחות מבוססות כדוגמת זוגות צעירים וקשישים".

עוד נציין כי על-פי הצעת החוק, אחד התנאים למתן הקלת השבס יהיה שממוצע שטח הדירות לאחר מתן ההקלה יעמוד על למעלה מ-80 מ"ר. עוד על-פי הצעת החוק, במקרה שהרשות המקומית תרצה לאשר תוספת של בין 20% ל-30% למספר היחידות, השטח הממוצע של כל הדירות לאחר מתן ההקלה לא יפחת מ-70 מ"ר.

ההצעה מאפשרת גם תמריץ לראשי רשויות שירצו לאשר את הרף המקסימלי של 30% תוספת יחידות הדיור על-ידי האפשרות לייעד את הדירות הנוספות מעבר ל-20% ועד 30% לבני המקום בלבד, על-פי ההגדרה שמדובר ברוכש מעל גיל 18 ומי שהתגורר ב-3 השנים האחרונות ביישוב.

ח"כ כהן התייחס היום להצעת החוק ואמר כי "הגידול במספר הזוגות הצעירים המתחתנים מדי שנה ועליית תוחלת החיים מצדיקה גידול בדירות עד 3 חדרים, אולם בפועל אנו רואים ירידה בהיצע הדירות מסוג זה. הגישה של חלק מהרשויות לא לתת היתרים לדירות קטנות נשענת ההנחה שדירות קטנות מושכות אוכלוסיות חלשות יותר. בהתאם, הצעת החוק אמורה להגדיל את היצע דירות 3 חדרים ומטה, כך שהחיסכון יתבטא לא רק במחיר הדירה אלא גם בעלויות הארנונה וועד הבית, שתהיינה נמוכות יותר". 

ח"כ ביטן הוסיף ואמר: "בעקבות משבר הדיור יש חובה לחייב בחוק את הרשויות והוועדות המקומיות לתת תוספת דיור של 10% בהקלה, במיוחד כשמדובר בדירות קטנות לטובת זוגות צעירים. הצעת החוק היא מידתית, לאור העובדה שהיא מחייבת תוספת של 10% ומאפשרת לוועדות ולרשויות שיקול-דעת ב20% הנותרים".