מתיו ברונפמן וקרן רבורג פינקוס מתעניינים ברכישת כלל ביטוח

נציגים משני הגופים נפגשו לאחרונה עם אנשי הפיקוח על הביטוח באוצר, במטרה לקבל מושג על עמדתם בנושא

מתיו ברונפמן / צלם: איל יצהר
מתיו ברונפמן / צלם: איל יצהר

בעוד שאי.די.בי פתוח ובעל השליטה בה, אדוארדו אלשטיין, מתאמצים להביא לשינוי מתווה הפיקוח על הביטוח באוצר למכירת מניות השליטה בכלל ביטוח דרך הבורסה, ישנם עדיין גופים המביעים עניין - ראשוני ולא מחייב - באפשרות לרכוש את השליטה בקבוצת הביטוח כחלק מעסקה אסטרטגית, ובראשם קרן ההשקעות ורבורג פינקוס, ומשפחת ברונפמן האמריקאית.

נציגים משני הגופים נפגשו לאחרונה עם אנשי הפיקוח על הביטוח, במטרה לקבל מושג על עמדתו ביחס לאפשרות. ככל הידוע, הפיקוח, שבראשו עומדת דורית סלינגר, לא הביע עמדה מחייבת, תוך שהעלה כמה סוגיות שידרשו הבהרות מהגופים המתעניינים הפוטנציאליים אם ירצו להמשיך בהליך. מבחינת האוצר ממש לא מדובר אף בתחילתה של בדיקה כלשהי של המתעניינים. בדיקה שכזו של מועמדים לרכישת השליטה בכלל ביטוח תיעשה, אם בכלל, רק לאחר שייחתם הסכם ותיעשה פנייה רשמית לקבלת אישור להחזיק באמצעי שליטה בקבוצת הביטוח.

בינתיים אין שינוי בעמדת הפיקוח על הביטוח, ושעון החול ממשיך לאזול לקראת מכירת מניות כלל ביטוח שבידי אי.די.בי פתוח. על פי הוראת המפקחת על הביטוח, על אי.די.בי פתוח, או על הנאמן למניות השליטה בכלל ביטוח שבידה, משה טרי, למכור 5% ממניות כלל ביטוח (לפחות) עד חודש מאי השנה.

שמו של מתיו ברונפמן, שכבר החזיק בעבר בשליטה בגוף מפוקח בישראל - בנק דיסקונט - לא נקשר עד כה בכלל ביטוח או בכל חברת ביטוח אחרת. בדצמבר 2014 חיסלה קבוצת ברונפמן את החזקותיה בבנק דיסקונט, בסופה של הפצת מניות חמישית שהתבצעה במסגרת תהליך פיזור גרעין השליטה בבנק, שהחל בשלהי 2013.

מכתב מהפיקוח

קבוצות ברונפמן ושראן, שהחזיקו בגרעין השליטה בדיסקונט - וגם ויתרו עליו- מכרו בתקופה האמורה את המניות שהחזיקו בדיסקונט דרך השוק, תוך ויתור על פרמיית השליטה וגם תוך יצירת לחץ על ערך המניה, במה שנראה כבריחה מהחזקה זו, שנרכשה על-ידי משפחת ברונפמן ב-2005, במסגרת הפרטת הבנק.

על פי הערכות בשוק, הניסיון שנצבר עם ברונפמן כבעל שליטה בבנק ישראלי לא בהכרח יסייע לו לקבל את השליטה בכלל ביטוח. זאת, משום הנסיבות שנוצרו בעקבות המשבר הכלכלי העולמי של 2008 והשפעותיו על הבנק, והדרך שבה בעלי השליטה בו התנהלו אז למול ציפיות ודרישות הפיקוח על הבנקים.

בין היתר, ב-2009 שלח בנק ישראל מכתב לדיסקונט שבו ביקר את התנהלותו הלקויה של הבנק, והבהיר לראשיו כי הרחיבו את פעילות הבנק באופן חד מדי מבלי להביא בחשבון במידה מספקת את יחס הלימות ההון הנמוך מדי שלו. לא רק זאת, באותה תקופה ציפה בנק ישראל כי משפחת ברונפמן תזרים הון לבנק, אך זה לא קרה.

קרן ההשקעות ורבורג פינקוס, שפועלת כבר מ-1996, ושהשקיעה לאורך השנים מעל 45 מיליארד דולר במאות חברות, כבר הביעה התעניינות מסוימת ברכישת השליטה בכלל ביטוח בשנה שעברה - בטרם נותרו במרוץ על רכישת השליטה בכלל ביטוח רק גופים סיניים שהסכימו לשלם תמורה בהתאם להון העצמי של החברה (ובשיעור דו-ספרתי מעל שווי החברה בבורסה). עם זאת, גם אז, כמו עתה, היה מדובר בבחינה שאינה מתקדמת וגם לא מחייבת.

אי.די.בי פתוח טוענת ש"בנסיבות השוק הנוכחיות, אין לפעול למכירת מניות כלל ביטוח במתווה שעליו הורתה הממונה כי יש מקום לגבש מתווה חלופי, שיאפשר לחברה למכור את מניותיה בכלל עסקי ביטוח במסגרת עסקה למכירת גרעין שליטה, או כל מתווה אחר אשר ימנע את השמדת הערך שתיגרם לחברה אם ייושם מתווה הממונה". כמו כן אמרו שהשמדת הערך שתיכפה על החברה כאמור תהיה "עצומה, בלתי מידתית ושאינה נדרשת, ובעלת השלכות מרחיקות לכת על החברה ועל גורמים נוספים".