נדחו התנגדויות מחזיקי האג"ח: אי.די.בי פתוח תימחק מהבורסה

ביהמ"ש דחה אמש את ההתנגדויות נאמן סדרת אג"ח ט' של אי.די.בי פתוח ואישר את התיקון להסדר החוב באי.די.בי אחזקות - אדוארדו אלשטיין יזרים 515 מיליון שקל ל אי.די.בי פתוח וירכוש את מלוא אחזקות בעלי מניות המיעוט בחברה

אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר
אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר

מחיקת אי.די.בי פתוח מהמסחר בבורסה יוצאת לדרך. שופט בית המשפט המחוזי בת"א, חגי ברנר, אישר ביום שישי את התיקון להסדר החוב בחברת אי.די.בי אחזקות (החברה האם לשעבר של אי.די.בי פתוח), במסגרתו ירכוש בעל השליטה אדוארדו אלשטיין את החזקות המיעוט באי.די.בי פתוח ויהפוך לבעל המניות היחיד בחברה. ל"גלובס" נודע כי המתנגד המרכזי למהלך, נאמן סדרת אג"ח ט' הארוכה של אי.די.בי פתוח, אינו צפוי לערער על ההחלטה.

התיקון להסדר החוב קובע כי בעל השליטה, שמחזיק כיום 81.7% מאי.די.בי פתוח, ירכוש את מלוא מניות המיעוט בתמורה לתשלום של 1.2 שקל למניה (כ-160 מיליון שקל) והעברת אג"ח מסדרה ט' שיוקצו לו תמורת הזרמה של 165-180 מיליון שקל לאי.די.בי.

בנוסף, יזרים אלשטיין לאי.די.בי עוד 320-335 מיליון שקל תמורת מניות או חוב נחות (בסך הכול 515 מיליון שקל), כך שסך השקעותיו ברכישת הבעלות בפתוח יגיע ל-2.26 מיליארד שקל. לסכום זה ניתן להוסיף השקעה (נטו) של 530 מיליון שקל שביצע שותפו לשעבר לשליטה, מוטי בן משה, בחברה, אשר ירדה לטמיון.

את ההתנגדות המרכזית להסדר, שאושר ברוב של 95% מקרב בעלי מניות המיעוט, הגיש כאמור נאמן אג"ח ט', באמצעות בא כוחו עו"ד גיא גיסין. עוה"ד טען בבית המשפט כי אי.די.בי נמצאת בסביבה של חדלות פירעון, ולכן "לא יעלה על הדעת שתעשה שימוש בלתי שוויוני בנכסיה, שלא בדרך של הסדר נושים".

עו"ד גיסין גם הסביר כי סכום ההזרמה יופנה בעיקרו לפירעון של 100 מיליון שקל לבנק הפועלים עוד החודש, ולתשלום של 400 מיליון שקל למחזיקי אג"ח ז' הקצרות ביוני (שליש מהקרן בתוספת ריבית), כך שיהווה למעשה העדפת נושים אסורה. בנוסף, ההזרמה במתכונתה הנוכחית לא תשפר לדבריו מהותית את מצבם של מחזיקי אג"ח ט', שיחלו להיפרע רק בדצמבר 2020.

אלא שהשופט ברנר דחה כאמור את ההתנגדויות, ואישר את תיקון הסדר החוב כפי שנחתם בידי נאמני ההסדר, אי.די.בי פתוח ובעל השליטה אלשטיין. "אינני סבור שבמסגרת ההליך הנוכחי יש צורך להידרש לשאלת כושר הפירעון של אי.די.בי פתוח", כתב השופט בהחלטתו. "אין עסקינן באישור הסדר נושים לאי.די.בי פתוח או בהליך חדלות פירעון, אלא בתיקון הסדר הנושים של אי.די.בי אחזקות".

"הליך נפרד של חדלות פירעון"

עם זאת, השופט השאיר לעו"ד גיסין פתח לפעולה כנגד תשלומי החוב בעתיד, כאשר קבע כי "ככל שישי למחזיקי אג"ח ט' טענה בעניין כושר הפירעון של אי.די.בי פתוח, או בדבר השימוש שבכוונתה לעשות בכספים המוזרמים אליה לצורך פירעון חובות קרובים, דרך המלך להעלות טענה זו היא בהליך נפרד של חדלות פירעון המתייחס לאי.די.בי פתוח".

עוד כתב השופט כי, "העובדה שעד כה בחרו מחזיקי אג"ח ט' שלא ללכת בדרך זו מדברת בעד עצמה, ודומה כי הם מבקשים לאחוז בחבל משני קצותיו, במובן זה שהם מבקשים לשפר את מצבם לעומת המצב הנוכחי באמצעות הצבת דרישות ותנאים לתמיכתם בתיקון ההסדר, מבלי להסתכן בנקיטת הליך דרמטי של חדלות פירעון כנגד אי.די.בי פתוח, על כל המשתמע מתהליך זה, לרבות נזקים שייגרמו".

בעקבות ההחלטה צפוי נאמן אג"ח ט' לכנס בקרוב אסיפת מחזיקים לדיון בהחלטת ביהמ"ש. באסיפה לא צפויים המחזיקים לדון בעצירת התשלום הקרוב לבנק הפועלים, אלא בסוגיית התשלום הגדול למחזיקי אג"ח ז' ביוני, והאם יש לפעול משפטית כדי לעצור אותו בטענה לחדלות פירעון והעדפת נושים.