חגיגה בבזק: 10 מיליארד ש' הכנסות, 1.72 מיליארד רווח

דוחות בזק מראים באופן ברור כי שוק התקשורת נמצא במבוי סתום, וכי הניסיון להתמודד עם הרווחיות העודפת של בזק כשל ■ רוסאריו קפיטל: "בזק תצליח לשמר את רמת הרווחיות הנוכחית שלה, עד שמדינת חלם תתפכח. רק עם התזרים הפנוי שלה מ-2015 היא הייתה יכולה לרכוש את אחת מחברות הסלולר הוותיקות"

סטלה הנדלר / צילום: יחיאל ינאי
סטלה הנדלר / צילום: יחיאל ינאי

בזמן ששלוש חברות התקשורת - סלקום , פרטנר  והוט - הרוויחו ב-2015 יחד 64 מיליון שקל בלבד, בזק מסכמת את השנה עם רווח נקי של מעל 1.7 מיליארד שקל (כ-97% מסך הרווחים בענף). בזק , שבשליטת שאול אלוביץ', פרסמה היום את הדוחות מהם עולה שהכנסותיה עלו ב-10.3% לעומת 2014 והתקרבו ל-10 מיליארד שקל; ה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) ירד ב-5.6% והסתכם בכ-4.3 מיליארד שקל, והתזרים החופשי ירד ב-18% לכ-2.3 מיליארד שקל. ברווח הנקי נרשמה ירידה של 18.5%, אך כאמור הוא גבוה לאין שיעור מזה של המתחרות (הוט, סלקום ופרטנר). ב-2016, בזק מצפה לרווח נקי של 1.4 מיליארד שקל, EBITDA בסך 4.2 מיליארד שקל ותזרים מזומנים חופשי של כ-2 מיליארד שקל.

למעשה, דוחות בזק הם ההוכחה החד משמעית לכך ששוק התקשורת נמצא במבוי סתום. אין מה לבוא בטענות לבזק - היא עושה את שלה, מתייעלת ומנצלת את חולשת הרגולטור כפי שאפשר היה לצפות ממנה. הבעיה היא ברגולטור.

היום ברור שהרפורמה בשוק הקווי, שהמטרה המשנית שלה (אחרי המטרה העיקרית - לייצר תחרות אפקטיבית של ארבע קבוצות תקשורת) הייתה להתמודד עם הרווחיות העודפת של בזק - כשלה. אמנם גם לבזק יש אחריות לחלק מהכשלים והעיכובים ברפורמה, אבל רוב האחריות מונחת באופן טבעי לפתחו של משרד התקשורת. מי שחשב שניתן יהיה להתחרות בבזק דרך רפורמת השוק הסיטונאי, כשבכל העולם הרפורמה הזו כשלה, פשוט התבדה.

כשל שוק: בזק גרפה כמעט 97% מהרווח הנקי שרשמו חברות התקשורת ב-2015

בזק קווי, בניהולה של סטלה הנדלר, צמחה בהכנסות ב-90 מיליון שקל (2.1%) ב-2015, והן הסתכמו ב-4.4 מיליארד שקל, כתוצאה מהסטת לקוחות על ידי 012 סמייל ונטוויז'ן מהוט לבזק, במסגרת הרפורמה. בנוסף, עלתה ההכנסה הממוצעת למנוי ב-4 שקלים (לא כולל הכנסות מהשוק הסיטונאי) במונחים שנתיים, ל-88 שקל, בשנה שהייתה אמורה להיות הכי תחרותית לבזק.

"2015 התאפיינה בשינויים במבנה התחרות בשוק, בעיקר בעקבות הפעלת השוק הסיטונאי במסגרתו בזק מעמידה את התשתית שלה לטובת מפעילים אחרים", מסרה הנדלר. "הצלחת מהלך זה באה לידי ביטוי במצבת לקוחות השוק הסיטונאי שהגיעה ל-244 אלף. התגברות התחרות הביאה לשחיקה בהכנסות הליבה של בזק, אך מנגד, בזכות כניסה לתחומי פעילות חדשים, הצליחה בזק לייצר זרם הכנסות חדש".

ב-yes נרשמה עלייה של 2.9% בהכנסות השנתיות, לכ-1.8 מיליארד שקל, אך גם ההפסד הנקי גדל ב-9.9% ל-354 מיליון שקל. ה-EBITDA נותר כמעט ללא שינוי, 572 מיליון שקל. ברבעון הרביעי, לראשונה מזה חודשים ארוכים, ירד מספר מנויי yes ב-2,000 - במקביל לשיפור אצל המתחרה הוט. בסוף השנה עמד מספר מנויי yes על 635 אלף (לעומת 630 אלף אשתקד), וה-ARPU (ההכנסה חודשית ממוצעת מלקוח) היה 233 שקל. לדברי המנכ"ל רון אילון, "בתקופה מרובת מתחרים ופיראטיות גואה מצליחה החברה לשמור על יציבות ועלייה במספר בתי האב המנויים בסיכום השנתי".

בזק בינלאומי ממשיכה להציג ביצועים יציבים, עם הכנסות של כ-1.6 מיליארד שקל ורווח נקי של 172 מיליון שקל, צמיחה של 4.9% ו-4.2%, בהתאמה. לדברי המנכ"ל מוטי אלמליח, זו הייתה שנה של הישגי שיא, בה צמחה החברה בהכנסות וברווחים בכל תחומי פעילותה.

ערן יעקובי, מנכ"ל רוסאריו ייעוץ ומחקר, כתב היום בתגובה לדוחות כי "כמובן שתוצאותיה השנתיות של הקבוצה וההנחיות שלה ל-2016 שמות באור מאוד ברור את מפת הכוחות בשוק התקשורת הישראלי הנמצא הרחק-הרחק מאיזון". להערכתו, "בעתיד הנראה לעין, בזק תצליח לשמר את רמת הרווחיות הנוכחית שלה, עד שמדינת חלם תתפכח כך או אחרת". בשיחה עם "גלובס" הוסיף יעקובי כי רק עם התזרים הפנוי של בזק ב-2015 - 2.3 מיליארד שקל - היא הייתה יכולה, באופן תיאורטי כמובן, לרכוש את אחת המתחרות הסלולריות שלה.

הרווח הנקי של חברות התקשורת ב-2015
 הרווח הנקי של חברות התקשורת ב-2015

תוצאות בזק במיליוני שקלים
 תוצאות בזק במיליוני שקלים