בקשה לתביעה נגזרת ב-10 מ' ש' נגד אפקון החזקות וישראל רייף

לטענת המבקש, ישראל רייף וג'רי שנירר ניצלו לרעה את מעמדם ואת כוחם בחברה, ומזה תקופה ארוכה עושים בה כבתוך שלהם, תוך שהם מנצלים לרעה את זכויות החתימה בהן הם מחזיקים על-מנת ליטול ממנה מיליוני שקלים שלא כדין

ישראל רייף / צילום: אסף לב
ישראל רייף / צילום: אסף לב

ישראל רייף, חתנו של שלמה שמלצר המנוח, בעל השליטה ויו"ר בעבר של חברת אפקון החזקות בע"מ מקבוצת שלמה אשר בשליטת משפחת שמלצר, וג'רי שנירר, מנכ"ל החברה, ניצלו לרעה את מעמדם ואת כוחם בחברה, ומזה תקופה ארוכה עושים בה כבתוך שלהם, תוך שהם פוגעים בחברה ובטובתה ומנצלים לרעה את זכויות החתימה בהן הם מחזיקים על-מנת לעשוק את החברה וליטול ממנה מיליוני שקלים שלא כדין. 

כך נטען בבקשה לאישור תביעה נגזרת, בהיקף 10 מיליון שקל, שהגישה היום (ג') חברת א.א. בן דב אנרגיות רוח בע"מ, בשם חברת אפקון א.ב. אנרגית רוח בע"מ, כנגד ישראל רייף, ג'רי שנירר וכנגד חברת אפקון החזקות בע"מ.

אפקון א.ב. אנרגיות רוח בע"מ היא חברה בבעלות משותפת של חברת א.א. בן דב אנרגיות רוח בע"מ (49%) ושל חברת אפקון החזקות בע"מ (51%). בבקשה, שהוגשה בידי עורכי הדין יוני חרש וגיל מעיני ממשרד שנהב, קונפורטי, רותם ושות', נטען כי נציגי חברת אפקון בחברה המשותפת עשו ככל העולה על רוחם תוך פגיעה באינטרסים של החברה על-ידי העדפת אינטרסים של חברת אפקון ושל נושאי המשרה מטעמה.

על-פי הבקשה, חברת אפקון החזקות בע"מ, המחזיקה ב-51% ממניות החברה המשותפת וב-50% מזכויות ההצבעה בדירקטוריון החברה (ב-50% הנותרים מחזיקה א.א. בן דב אנרגיות רוח), משמשת, במקביל, כקבלן המבצע של שני פרויקטים להקמת חוות טורבינות רוח בסירין ובגלבוע שבבעלות החברה המשותפת, אשר לשמם הוקמה החברה המשותפת.

בבקשה נטען כי חברת אפקון, שהיא כאמור קבלנית ביצוע ובעלת מניות בחברה המשותפת, באמצעות מנהליה הבכירים רייף שונירר, פעלה בחוסר תום-לב והעבירה מיליוני שקלים מקופת החברה המשותפת לחברת אפקון אחזקות.

לטענת המבקש, ההתנהלות הבעייתית באה לידי ביטוי ב-3 מקרים. ראשית, נטען, מנהלי אפקון הנתבעים העבירו ללא ידיעת מנכ"ל החברה המשותפת (ולאחר שהתנגד נחרצות למהלך כנטען) וללא ידיעת חברת א.א. בן דב והדירקטורים מטעמה, למעלה מ-6 מיליון שקל מקופת החברה המשותפת לקופת אפקון.

עוד נטען כי למרות ההסכמים שנחתמו בין החברה המשותפת וחברות-הבת שלה לבין חברת אפקון, בנוגע לביצוע עבודות ההקמה והפעלת טורבינות הרוח כפרויקט פאושלי (Turnkey), שמשמעותו תשלום סכום קבוע ומוגדר מראש, פעלו רייף ושנירר להשית על החברה המשותפת הוצאות נוספות של כ-3 מיליון שקל, בהן הייתה אמורה לשאת אפקון החזקות, כאשר הדבר הוביל לחיובה הכפול של החברה המשותפת בתשלומים אלה.

שלישית, טוען המבקש, מנהלי אפקון עשו שימוש בראשי טורבינות הרוח שיוצרו באיטליה, כפרסומת לקבוצת שלמה שחברת אפקון היא אחת מחברות הקבוצה. לטענת המבקש, הנתבעים החליטו לעשות זאת על דעת עצמם תוך התעלמות מהתנגדותו הברור של מנכ"ל החברה המשותפת, וכאשר בסופו של דבר לא הוסרו הפרסומות מחלק מהטורבינות, לא הועבר כל תשלום מחברת אפקון לחברה המשותפת על השימוש בטורבינות לפרסום קבוצת שלמה.