בעלי אנליסט שמואל לב ואהוד שילוני גרפו בעשור 290 מיליון ש'

לב ושילוני משכו דיבידנדים בכ-242 מיליון שקל, מתוך כ-365 מיליון שקל שחילק בית ההשקעות בשנים אלה, ועלות שכרם הצטברה ל-45 מיליון שקל ■ כשבידיהם פרת מזומנים יציבה ולא ממונפת - פלא שהם לא ממהרים למכור?

שמואל לב / צלם: איל יצהר
שמואל לב / צלם: איל יצהר

שוק השירותים הפיננסיים המקומי ידוע כיצרן של בעלי הון שהקימו פעילויות יש מאין, וברבות השנים עשו הון רב מניהול כספי ציבור. כך היה המקרה עם מייסדי בתי ההשקעות אקסלנס או ילין לפידות, ועם עוד מספר לא מבוטל של ברוקרים, אשר הקימו ומנהלים בתי השקעות מצליחים.

לכאורה, בית ההשקעות הוותיק אנליסט, שבשליטת המייסדים אהוד שילוני ושמואל לב, לא נמצא בצמרת הרשימה. אתמול פרסם אנליסט את הדוחות השנתיים שלו ל-2015, שבהם דיווח על רווח נקי צנוע של כ-5.5 מיליון שקל, בדומה לרווח שרשם בשנת 2008, שהסתיימה במשבר כלכלי החריף, ופחות ממחצית מהרווח השנתי בכל אחת מהשנתיים שקדמו לו. לכך יש להוסיף את ירידת כוחו של בית ההשקעות הבינוני בגודלו, שיושב בשדרות רוטשילד בת"א - סמוך למטות הבנקים הגדולים - אשר מנהל כיום 10.2 מיליארד שקל, פחות מהיקף הנכסים שמנהלים בתי ההשקעות הצעירים יותר - אלטשולר שחם, ילין לפידות ואקסלנס.

ואולם, בדיקת "גלובס" מגלה כי מהדוחות הכספיים של אנליסט, שלהם נלוותה הודעה על חלוקת דיבידנד בהיקף של 14.1 מיליון שקל, הגבוה מהרווח השנתי, עולה מגמה נוספת, שהפכה את צמד המייסדים שילוני ולב לעשירים מופלגים: היכולת להציג רווח נקי מדי שנה, לצד חלוקה נדיבה מאוד של דיבידנדים, המטיבה עם כלל בעלי המניות, ובעיקר עם השניים עצמם.

מהבדיקה עולה כי לב ושילוני, אשר הקימו את חברת הברוקרים בשנת 1985, לצד שותפם לשעבר קובי שמר (ראו מסגרת), גרפו בעשר השנים האחרונות דיבידנדים בהיקף של כ-242 מיליון שקל (וכ-280 מיליון שקל מתחילת העשור הקודם), מתוך דיבידנדים בהיקף כולל של כ-365 מיליון שקל, שחילק בית ההשקעות בשנים אלה לכלל בעלי המניות בו.

נוסף על כך, עלויות השכר של שני בעלי הבית, שכיהנו בחלק מהשנים כמנכ"לים משותפים, הצטברו ב-10 השנים הללו לכ-45 מיליון שקל. בסך הכול מדובר על סכום פנטסטי של קרוב ל-290 מיליון שקל שגרפו השניים בדיבידנדים ובשכר מאז 2006. נוסף על כך, ההחזקות של לב ושילוני במניות אנליסט - 65.8% בחלקים שווים - שוות כיום בבורסה כ-112 מיליון שקל נוספים.

שחיקה ברווחיות

בית ההשקעות אנליסט זוכה למוניטין טוב ונחשב לבית השקעות איכותי שרבים ישמחו לקנות, אם וכאשר יהיה על המדף. ואולם, אנליסט גם נתפס כבית השקעות ששיאו מאחוריו, ושלא הצליח להתרומם לגבהים שאליהם הגיעו כמה ממתחריו בשנים האחרונות, של פוסט ועדת בכר. בית ההשקעות מציג אחיזה נאה בשלל תחומים, אך גם שחיקה ברווחיות שלו, בין היתר בשל שחיקה במרווחים בעולם שיש בו יתרון רב לגודל.

כפועל יוצא מהרווחים היורדים, גם היקף הדיבידנדים שבית ההשקעות מקפיד לחלק הולך וקטן עם השנים (הגם שמדובר, עדיין, במעיין נובע עבור בעלי המניות). בהקשר זה נציין, כי למרות השחיקה ברווחיות בשנים האחרונות, החברה עדיין שומרת על רווחיות תפעולית, וכייוון שבשנים האחרונות שוק ההון עלה, התווסף הדבר לרווחי הנוסטרו של אנליסט, ואפשר את המשך חלוקת הדיבידנדים בתשואה נאה.

בית ההשקעות של לב ושילוני לא לקח חלק במסע הרכישות שלאחר ועדת בכר - לא בתחום קרנות הנאמנות ולא בתחום קופות הגמל, כך שבניגוד לרוב בתי ההשקעות - ובייחוד הגדולים שבהם, ובראשם פסגות, מיטב דש ואקסלנס - אין לו חוב מאזני ואין הפחתות מוניטין. למעשה, אנליסט הוא גוף רווחי ולא ממונף, שמנוהל יחסית בשמרנות וביעילות, ללא השתוללות בהוצאות שכר והנהלה וכלליות.

כל אלה מאפשרים לבעלי המניות בחברה ליהנות מחלוקת דיבידנדים אגרסיבית, גם ביחס לבתי השקעות וגופי פיננסים גדולים בהרבה. אגב זאת, ככל הידוע, לבעלי השליטה באנליסט אין חוב אישי, כך שמבחינתם המצב הנוכחי נוח ובר-קיימא לשנים רבות. שותפים ברווחי בית ההשקעות הם גם מנכ"ל אנליסט, איציק שנידובסקי, איש שוק הון מוערך המחזיק בכ-3% ממניות בית ההשקעות בדילול מלא, וחלק ניכר מהעובדים שלהם החזקה בהון החברה.

ההחמצה של קובי שמר

את בית ההשקעות אנליסט הקימו שלושה: אהוד שילוני, שמואל לב וקובי שמר. דרכי השלושה נפרדו בתחילת העשור הקודם, וכפועל יוצא שמר, שבשנת 2002 מכר את החזקותיו בבית ההשקעות לצמד שותפיו, החמיץ את השנים המצוינות שחוו לב ושילוני באנליסט בשנים הבאות.

שמר יצא מעולם השירותים הפיננסיים של בתי ההשקעות בתמורה לכ-16.8 מיליון שקל בלבד שקיבל עבור מניותיו, וששיקפו לבית ההשקעות שווי של כ-73 מיליון שקל בלבד. שווי זה היה נמוך בכ-15% מההון העצמי של החברה דאז, ונמוך בכ-37% ממחיר המניות הללו בבורסה.

שמר, שפתח עוד קודם לכן עם אשתו שרה את רשת בתי הקפה המצליחה "ארקפה", עזב את אנליסט בעקבות מחלוקת עם שותפיו. הוא היה זה שסחף את אנליסט באמצע שנות ה-90 להקמת אתר המידע הפיננסי "אנליסט-אונליין", שנחשב אז לחלוצי, והסב לבית ההשקעות הפסדים כבדים. לאחר שלב ושילוני סירבו להמשיך ולממן את הפסדי האתר הפיננסי, הוא פוצל בשנת 2000 מבית ההשקעות, והונפק בבורסה בת"א, ובמקביל, פרש שמר מדירקטוריון אנליסט וויתר על זכויות ההצבעה שלו.

גיוס ההון בבורסה לא מנע את התמוטטות האתר של שמר, שצבר הפסדים בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. בעקבות הקשיים הפיננסיים שאליהם נקלעה, נאלצה אי-אונליין (שמה של החברה המונפקת) להעביר זמן קצר לאחר ההנפקה את אתר האינטרנט הפיננסי שפיתחה לניהול קבוצת הארץ.

אהוד שילוני
 אהוד שילוני