משרד הבריאות קורא ליצרניות להפחית את המלח בחטיפים

במשרד הבריאות אומרים כי התבטאותו של השר ליצמן נגד רשת מקדונלד'ס נאמרה במסגרת מהלכים שנוקט המשרד כדי להקטין את צריכת המזון המתועש

מדפי אסם חטיפים / צילום: תמר מצפי
מדפי אסם חטיפים / צילום: תמר מצפי

תעשיית המזון המתועש והממותק תחת מתקפה בלתי צפויה: שר הבריאות, יעקב ליצמן, התבטא בחריפות נגד תעשיית המזון המתועש ובראשה מקדונלד'ס, רשת ההמבורגרים הגדולה בישראל. התבטאות השר נועדה לגבות את הקמפיין שאתו יצא משרד הבריאות לפני ימים אחדים נגד צריכת משקאות ממותקים. ליצמן גם רמז בדבריו כי ההתבטאות היא חוליה קטנה בשרשרת של פעולות שבכוונת משרד הבריאות לנקוט בשנה הקרובה, בהן קידום יוזמה להכנסת הלחם המלא לפיקוח מחירים והפחתת כמויות המלח בחטיפים.

אתמול (ג') בערב, בכנס השנתי של איגוד הקרדיולוגים בישראל, אמר ליצמן כי "מקדונלד'ס אאוט. לא במדינתנו. לא צריך לאכול מקדונלד'ס". עוד אמר ליצמן: "צריך לחנך את הילדים לא לאכול ג'אנק פוד ולא לאכול כל-כך הרבה סוכריות. זה נכון לסוכרת, וזה נכון ללב". לדבריו, משרד הבריאות בראשותו יתמקד בשנה הקרובה במניעה.

ליצמן גם רמז ללחצים המופעלים מצד חברות במשק ואמר כי "אני יודע שלוחצים, אני יודע שיש אנשים שלא אוהבים את זה, וחברות גדולות לא אוהבות את זה. יש לי סוד בשבילכם. אין לי פריימריז, אני ראשון ברשימה, אין שום בעיות. בחרתי במשרד הבריאות כי חשבתי שזה המקום שבו אפשר להציל אנשים".

במשרד הבריאות מקדמים תוכנית מקיפה תחת הכותרת "אפשרי בריא", חלקה נעשה גם בשיתוף משרד החינוך, שהגביל לאחרונה את ממכר המשקאות הממותקים והחטיפים במוסדות החינוך. לשיטת המשרד, המזון המתועש והממותק הוא גורם משמעותי בתחלואה, ולכן הוחלט להוביל מספר מהלכים בניסיון להקטין את הצריכה של מזון זה. לדברי מקור במשרד, "לאכול בריא עולה יותר כסף. פעם אנשים שמנים היו סמל לבריאות, היום זה בדיוק הפוך".

בין היתר, במשרד הבריאות מבקשים לקדם יוזמה להכנסת הלחם המלא לפיקוח מחירים, בדומה לפיקוח המחירים החל על הלחם האחיד. יוזמה אחרת היא להפחתת כמויות המלח במוצרי המזון, ובעיקר בחטיפים המלוחים.

לדברי מקור במשרד הבריאות, "מלח הוא אחד הדברים הכי מסוכנים שיש. רוב המלח מגיע מתעשיית המזון, ולא מהמלח שאנחנו מוסיפים בבית. אנחנו עובדים מול חברות החטיפים כדי שהן יורידו מיוזמתן את כמות המלח. יש חברות שניסו להפחית את כמויות המלח. זה תהליך בעייתי, כי להרגיל את חוש הטעם לוקח כמה חודשים".

אותו גורם דוחה את הטענות לפיהן השר ליצמן כיוון את דבריו אל מקדונלד'ס בשל היותה רשת הפועלת בשבת. לדבריו, "מקדונלד'ס היא סמל לכל תרבות הג'אנק פוד. אין שום קשר לסיפור הפתיחה בשבת. היה לנו ברור שהקמפיין לעידוד צריכת מים יכול להקפיץ את כל חברות המשקאות".

מרשת מקדונלד'ס נמסר בתגובה: "צר לנו ששר הבריאות בוחר להתבטא באמירות פופוליסטיות שמייצרות כותרות אך לא משקפות את הנעשה ברשת. מקדונלד'ס ישראל כבר לפני יותר מעשור ביצעה מהפכה בריאותית כוללת, הזוכה להערכה רבה בקרב הקהילה הרפואית, בהם הורדת כמות השומן בבשר הלא מעובד בחצי, הוצאת שומן הטראנס מהצ'יפס והפחתת סוכר ונתרן בכל המוצרים, ופרסום תכולתם בכל מוצר שנמכר ברשת - והיא הראשונה בישראל לעשות זאת.

"אנחנו קוראים למשרד הבריאות לחוקק חקיקה מדעית מה מותר למכור מבחינת שומנים, סוכרים, נתרן וקלוריות. מקדונלד'ס ישראל תתמוך בכל חקיקה מדעית בנושא תזונה, ובטוחה שתעמוד בקריטריונים הבריאותיים הכי מחמירים. לו שר הבריאות היה מתבטא ומתעניין במדע התזונה, היה מבין שמקדונלד'ס ישראל אחרי המהפכה הבריאותית שיזמה, היא הפתרון ולא הבעיה".