רגע לפני פסח: לא תאמינו מה עוברים הדגים שתאכלו בחג

תיעוד מטריד בתוכנית "הכול כלול" בערוץ 10: ארגזים של אלפי דגים שמשווקת חברת "לב ים שיווק דגים" לרשתות השיווק בארץ, ומשם לצלחת שלכם - עומדים בחוץ ללא קירור, לעתים בשמש, לפחות 12 שעות ■ החברה: "אין כזה דבר. זה בגלל סכסוך עם השכנים"

דגים שעומדים בחוץ / צילום: הכל כלול
דגים שעומדים בחוץ / צילום: הכל כלול

ערב חג הפסח יחול מחר בערב (ו'), ומיליוני ישראלים יישבו סביב שולחן החג בליל הסדר ויעשו את מה שהיהודים (ולא רק) עושים הכי טוב בחגים - יאכלו. אחת המנות שצפויות להיות בשולחן ארוחת חג הפסח המסורתי היא דגים. וכאן מתקשר הסיפור הבעייתי שלפנינו.

בתוכנית "הכול כלול" בערוץ 10 יתפרסם היום (ה') תחקיר שמראה מה עוברים הדגים לפני שהם מגיעים לשולחן שלכם. בתיעוד ניתן לראות שארגזים של אלפי דגים שמשווקת חברת "לב ים שיווק דגים" - אחד מבין שלושת משווקי הדגים הגדולים בארץ שמשווקים לרשתות שיווק, ומכאן לצלחת של רוב אזרחי ישראל - פשוט עומדים בחוץ ללא קירור, לעתים גם בשמש, במשך 12 שעות לפחות, כפי שקלטו המצלמות. 

זה הזמן לציין כי חיידקים שמתרבים בדגים שעומדים בחוץ ללא קירור מתאים עלולים לגרום למחלות קשות, הרעלות מזון למיניהן ובמקרי קיצון אפילו למוות. 

תחקירני "הכול כלול" עימתו את המנהל של חברת לב ים שיווק דגים שהיה במקום עם הצילומים, והוא טען בתוקף כי "אין דבר כזה". 

צפו בתחקיר המלא ושיפטו בעצמכם...

מחברת "לב ים שיווק דגים בע"מ" נמסר בתגובה: "חברת 'לב ים' פועלת תוך הקפדה מחמירה על כל כללי הזהירות, התברואה והבטיחות, ולה כל האישורים הנדרשים. כל משלוח המשווק על-ידי החברה עובר בקרת איכות כפולה, הן על-ידי וטרינר מטעם החברה שבודק את המשלוחים במקום והן על-ידי הווטרינרים המחוזיים בכל רחבי הארץ, אליהם מגיעה הסחורה. מעולם לא הושארה סחורה ללא קירור - הדגים מאוחסנים בקלקרים ייחודיים ומבודדים, המותאמים להובלת דגים ובתוכם כמות גדולה של קרח. כל זאת על-מנת לשמור על טמפרטורה מתאימה למעבר בין המשאיות למחסן החברה. 

"לצערנו, נעשה על גב התכנית ניסיון להשמיץ את החברה כתוצאה מסכסוך שכנים, שאין לו קשר לטיב הסחורה ולפעולת החברה. אנו דוחים ניסיון זה. אם אכן אירעו תקלות נקודתיות שלא על-פי נהלי החברה, הן יתוחקרו ויטופלו מיידית. נמשיך להביא דגים טריים ומעולים לכל בית בישראל, ואנו מאחלים לכולם חג שמח וכשר". 

מהשירות הווטרינרי של עיריית תל-אביב, שאחראי על הפיקוח על משווקי הדגים, נמסר: "המפעל המדובר פועל תחת רישיון ומוכר לשירות הווטרינרי העירוני, אשר פוקד את המקום באופן תכוף בשעות הבוקר המוקדמות. לאור פנייתכם ייערכו במקום ביקורות בשעות שונות של היום, והנושא ייבדק לעומקו. אם יימצא כי הטענות נכונות, העירייה תפעל בכל חומרת הדין".